Minska på boendekostnaderna

FadeAway

Trådstartare
Vad är era bästa tips. Sänka temperaturen inne en grad sägs spara 5% av uppvärmningskostnaderna. Vad har ni för spännande tips?
Behöver på grund av låt säga på grund av omständigheter och livet typ halvera mina omkostnader. :crazy:
 
Se till att dra ut alla sladdar, stäng av grenuttag, standby drar mycket mer än man tror. Byt till billigare telefon/dator abonnemang. Slopa saker som Netflix och andra streamingtjänster. Värme om du bor i HR/BR brukar ingå så det som kostar är elnätet och hushållselen. Laga inte mat så ofta utan gör storkok och frys in så slipper du värma spis etc (plus matlådor till jobbet). Vet inte om du har diskmaskin, men diska för hand. Du behöver inte ha kyl/frys på högsta nivå. Passa på att köpa billigt när mataffären har extrapris - se bara upp så du inte blir lurad, dvs de sätter upp priset två dagar och sedan ner det till vanligt pris och trumpetar ut att det är extrapris. Vissa kör mycket linssoppa och liknande, jag står inte ut med det, så för mig blir det pasta. Öh, om det verkligen kniper så kan man trots allt leva på ramennudlar en begränsad tid utan att få skörbjugg. ;)

Om du har lån samla dem på ett ställe om möjligt, samma sak med försäkringar då kan man ibland förhandla mängdrabatter. Kolla också om du genom facket (om du är med) där kan man få rabatter på försäkringar.

Gör en budget och följ den. Finns flera bra appar för det. Jag vet att det låter som lite, men... många bäckar små och allt det där.

De enda utgifterna du ska ha är mat, eventuella lån och försäkringar, plus ett så billigt abonnemang som möjligt. Allt annat kan du ta bort.
 
Det beror ju mycket på hur du bor idag. Eget hus, eftersom du är inne på att minska uppvärmningskostnaden?
Det finns flera sätt att spara "på marginalerna" men handlar det om att halvera sin boendekostnad så krävs det nog mer.
Små bäckar som kan bidra:
  • Snålmunstycke i duschen och duscha snabbare. Bada inte
  • Utnyttja eftervärmen på spisen, stäng av plattan innan maten är helt klar, det fortsätter att koka i flera minuter.
  • En kollega fick tydligt märkbar elräkning (enbart hushållsel) när hen slängde ut frysen. Måste förstås vägas mot nyttan som den kan göra på matkontot.
  • Täta fönstren
  • Dra för gardiner när det är mörkt så minskar värmeläckaget
  • Se över dina kostnader för telefoni och internet. Kan du minska den kostnaden eller dra ner på din "standard"?
  • Fyll alltid tvättmaskin och diskmaskin helt innan du sätter på
Större insatser:
  • Kan du hyra ut ett rum? Ett uthus för förvaring eller vintergarage?
  • (Indirekt boendekostnad) Har du bil - kan du minska på bilåkandet på något sätt - cykla istället?
 
  • Se om du kan ändra sopabonnemang till ett billigare, brukar göras inför årsskiftet (Också under förutsättning att du bor i eget hus)
  • Dammsuga av baksidan på kyl och frys är en "klassiker" för att minska elförbrukningen, men jag vet inte hur mycket det gör.
 
Se till att dra ut alla sladdar, stäng av grenuttag, standby drar mycket mer än man tror. Byt till billigare telefon/dator abonnemang. Slopa saker som Netflix och andra streamingtjänster. Värme om du bor i HR/BR brukar ingå så det som kostar är elnätet och hushållselen. Laga inte mat så ofta utan gör storkok och frys in så slipper du värma spis etc (plus matlådor till jobbet). Vet inte om du har diskmaskin, men diska för hand. Du behöver inte ha kyl/frys på högsta nivå. Passa på att köpa billigt när mataffären har extrapris - se bara upp så du inte blir lurad, dvs de sätter upp priset två dagar och sedan ner det till vanligt pris och trumpetar ut att det är extrapris. Vissa kör mycket linssoppa och liknande, jag står inte ut med det, så för mig blir det pasta. Öh, om det verkligen kniper så kan man trots allt leva på ramennudlar en begränsad tid utan att få skörbjugg. ;)

Om du har lån samla dem på ett ställe om möjligt, samma sak med försäkringar då kan man ibland förhandla mängdrabatter. Kolla också om du genom facket (om du är med) där kan man få rabatter på försäkringar.

Gör en budget och följ den. Finns flera bra appar för det. Jag vet att det låter som lite, men... många bäckar små och allt det där.

De enda utgifterna du ska ha är mat, eventuella lån och försäkringar, plus ett så billigt abonnemang som möjligt. Allt annat kan du ta bort.

Handdiska är dock inte energieffektivare. Har hus och förhållandevis små barn så att leva på nudlar är nog tyvärr inte ett alternativ. :D
Fick precis också en vattenskada och bägge badrummen måste renoveras. Tur att jag inte snålat med försäkringen där :o
 
Handdiska är dock inte energieffektivare. Har hus och förhållandevis små barn så att leva på nudlar är nog tyvärr inte ett alternativ. :D
Fick precis också en vattenskada och bägge badrummen måste renoveras. Tur att jag inte snålat med försäkringen där :o

Snabbmakaroner och falukorv kommer man långt med! Och barnen kommer älska dig ännu mer ;)
 
Fick precis också en vattenskada och bägge badrummen måste renoveras. Tur att jag inte snålat med försäkringen där :o
Helt rätt, man ska inte snåla med försäkring!
Men däremot se över så man inte har dubbla, det är ganska vanligt.

Ofta ser jag att större förpackningar med mat är billigare än små, så om du gör en matplan - gör den över 3-4 veckor så kan du göra storkok istället för fler omgångar av samma mat.
 
Vad är era bästa tips. Sänka temperaturen inne en grad sägs spara 5% av uppvärmningskostnaderna. Vad har ni för spännande tips?
Behöver på grund av låt säga på grund av omständigheter och livet typ halvera mina omkostnader. :crazy:
Det är nog svårt att minska boendekostnader i befintlig bostad. Mer än det som redan sagts - temperatur och försäkringar.
Oftast är det annat som är effektivare. Matkostnader, kläder och övrigt.

Kanske går det lättare att ge tips om du berättar hur allt ser ut idag?
 
Läste i en annan tråd om fönstertätning och tänkte att det är en bra grej att se över så man inte har smygläckage i fönster och dörrar. Det är en liten investering att köpa tätllister, men det lönar sig i längden.
 
Draperier! Underlättar om man som jag vill ha svalare i sovrummet men så djuren kan komma och gå som de vill. Stänga dörren till rum som inte används och svalare temperatur där.
Sopsortering, jag har sophämtning en gång/månad och tunnan är inte ens halvfull.
Slamtömmer vartannat år.
Byt ut vitvaror till snålare modeller.
Släck all belysning i tomma rum.
Har du vanlig spis använd vattenkokaren om du ska koka upp vatten, även till matlagningen som pasta mm.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 887
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 510
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 004
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 514
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp