Minnesutrymme i iPhone

macan

Trådstartare
Min iPhone har varnat för att minnesutrymmet varit nästan slut. Under den tiden har jag inte kunnat ta nya bilder, uppdatera appar etc. Nu har jag rensat bort ca 300 bilder (av ca 1300). Jag tog sedan 10-15 nya bilder och mobilen klarade av att uppdatera 2-3 appar, sedan kom samma varning. Borde jag inte kunnat göra mer än så med det frigjorda utrymmet?

Hur bör jag göra för att få mer minnesutrymme så jag kan fortsätta fota och uppdatera som tidigare? Kommer allt verkligen att ordna sig om jag tar bort resterande 1000 bilder? *skeptisk* Vill ju ha alla bilder på min häst kvar!

Jag förstår inte vad det är för minnesåtgärder som kan hanteras via Inställningar (som varningen hänvisar till) utan jag har raderat bild för bild som jag inte behöver ha kvar i mobilen.
*totalt oteknisk*

Det finns ett bra knep för att skapa lite mer utrymme på telefonen. Gå in i iTunes store. Försök köpa en HD-film. Efter en liten stund kommer du att få ett felmeddelande om att det inte finns tillräckligt med utrymme och köpet går inte igenom. Men plötsligt har du fått ytterligare lagringsutrymme. Jag har också testat det här två gånger i rad och då fått ännu mer plats.

Det finns ett bra knep för att skapa lite mer utrymme på telefonen. Gå in i iTunes store. Försök köpa en HD-film. Efter en liten stund kommer du att få ett felmeddelande om att det inte finns tillräckligt med utrymme och köpet går inte igenom. Men plötsligt har du fått ytterligare lagringsutrymme. Jag har också testat det här två gånger i rad och då fått ännu mer plats.
Oh, häftigt! Måste testa!

Du har verkligen raderat bilderna, d.v.s. även tömt mappen för senast raderade bilder så att de inte ligger kvar där?

Annars tar ju bilder sjukt mycket plats. Jag har haft precis samma problem, men har fått inse att jag inte tvunget måste bära med mig tusentals bilder överallt (man sparar ju dem som sagt ändå). Minnet är ju inte oändligt.

@macan
Gå in på Inställningar - allmänt - lagring och icloudanvändning - hantera lagring , så ser du precis vad det är som tar plats. Bilder brukar vara en minnestjuv, men även Meddelanden, Spotify och Storytel är stora tjuvar hos mig eftersom jag har listor och böcker i offlinemode.

Mina meddelande tar 5,83 GB, medan bilder och kamera ligger på 2,3 GB. Storytel ynka 672 mb.

Men det är bra att gå in och titta över var de tunga förvaringarna ligger.

Jag har 1500 bilder på min iphone, det tar dock inte mer än 1,98 GB.
Tyngsta posten är meddelanden, 4,06 GB. Någon som lyckats hitta om det går att gå in och kapa i en konversation för att radera den äldsta delen av den? Jag vill ju inte radera hela konversationer.

Problemet är dock inte jättestort, iphone 7 finns inte med 64 GB som sexan hade, här finns inget mellan 32 och 128. Så jag fick välja den med 128 GB.

Jag har 1500 bilder på min iphone, det tar dock inte mer än 1,98 GB.
Tyngsta posten är meddelanden, 4,06 GB. Någon som lyckats hitta om det går att gå in och kapa i en konversation för att radera den äldsta delen av den? Jag vill ju inte radera hela konversationer.

Problemet är dock inte jättestort, iphone 7 finns inte med 64 GB som sexan hade, här finns inget mellan 32 och 128. Så jag fick välja den med 128 GB.

Jag tror du måste radera manuellt i så fall, tyvärr..

Sen är det så att vissa appar av någon anledning växer med tiden. Man kan få lite extra utrymme genom att radera t ex Facebook och Messenger. Sen är det bara att installera om appen igen och vips har man sparat ett par hundra MB.

Podcaster är en riktig bov, om du använder den - ibland tar den upp flera GB i sin "Dokument och data" som inte går att ta bort, även om man raderar varenda nedladdat avsnitt. Tydligen en bugg som Apple inte lyckats fixa ännu. Det töms med jämna mellanrum, men det kan ta några dagar - det driver mig till vansinne!

Jag hade samma problem. Raderade så jag hade under 100 kort på telefonen men det gjorde ingen skillnad. Stod att bilder upptog 8GB ändå... fick radera alltihopa o göra en systemåterställning

Jag har inte iphone, men har samma problem. Jag har inte ens mycket grejer på min telefon. Har tagit bort alla musik, och flera hundra bilder. Ändå påstår telefonen att lagringsutrymmet är fullt. Har bara laddat hem instagram, messenger och Spotify. Hjärtligt less eftersom jag inte kan ladda hem fler appar, som swish, för att det är för lite utrymme. Finns ju liksom inget att ta bort som jag inte använder.

Du har verkligen raderat bilderna, d.v.s. även tömt mappen för senast raderade bilder så att de inte ligger kvar där?

Öh nä... Det hade jag inte, men nu har jag! Och nu har jag lyckats uppdatera alla mina appar! Stort tack för hjälpen :bow: Fattade inte att skräpet ligger kvar i egen mapp lång tid efter att man tar bort det :)

@macan
Gå in på Inställningar - allmänt - lagring och icloudanvändning - hantera lagring , så ser du precis vad det är som tar plats. Bilder brukar vara en minnestjuv, men även Meddelanden, Spotify och Storytel är stora tjuvar hos mig eftersom jag har listor och böcker i offlinemode.
Då ska jag hå in och se över vad jag har på respektive vid tillfälle. Har varken Spotify eller Storytel så gissar att det mesta finns på bilder och meddelanden för min del.

Liknande trådar

IT & mobiler Inom kort ska jag byta från min iPhone CS till en iPhone 13 och när jag gör det skulle jag vilja få en clean start så att säga, men går...
Svar
1
· Visningar
518
IT & mobiler Har en iPhone 6s som är runt 3,5 år gammal. Senaste halvåret har den börjat krångla, hakar upp sig när jag surfar och sidan fastnar...
Svar
18
· Visningar
1 803
Senast: Raderad medlem 6459
·
IT & mobiler Alltså hjälp, jag blir så trött på denna telefon... Jag har en iPhone 6 med 16GB minne, har för tillfället ca 500 bilder o telefonen...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Iamia
·
Äldre Jag har två stycken iphone varav den ena inte används men har ändå kvar mitt icloud. Alltså såfort det händer något med min jag använder...
Svar
2
· Visningar
360
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama