Miniridhus?

F

Fozzie

Funderar vidare på vårt to-be-ridhus på hemmaplan.

Kan reucera kostnader rejält om manege/måtten på ridbar yta stannar på 18 (ev 20?)x25-30m, pga takstolarnas bredd och att vi bygger själva av en nedmonterad maskinhall.

Är det lönt att bygga ett sådant litet? Gör det stor skillad på 20 i stället för 18m bredd?
Kommer rida max en eller två personer åt gången, som sagt privat ridhus för motionsridning och lite träning vid hand när det inte finns tid att ta sig till större ridhus, och när vägunderlaget är som värst på vintern.

Vill man hoppa finns det anläggning att åka till så tänker att detta duger till ett par ggr i veckan.

Känns inte såååå litet när jag stegar upp det men vet inte?
 
Sv: Miniridhus?

Vi har ett litet miniridhus på gården där jag står. Vet inte exakt hur litet det är men det är nog 18x35 meter kanske.

Det är verkligen pyttelitet, jag föredrar helt klart att rida ute än att vara där inne. Men det är helt klart skönt att ha
någonstans att gå in när det spöregnar eller är iskallt och snöstorm.
 
Sv: Miniridhus?

Absolut kommer det att fungera! Jag har bekanta som byggt ridhus som är 18x36 och jag har varit där och ridit flera gånger.
Och det gamla ridhuset på "min" ridskola var typ 15x30 - där red vi lektion (och t o m hoppade bana) med upp till 12 stora hästar :p Funkade jättebra tills vi fick det nya, stora, på 20x60 (fast i början fick hästarna torgskräck där ;) )
 
Sv: Miniridhus?

Och jag säger tvärt om mot övriga, har haft sådana lösningar på ett par ställen men tycker det är näst intill värdelös.
Räkna inte med att ni kan vara mer än 1 i ridhuset åt gången, och jag tycker bara det fungerar för att lina eller tömköra.
Om man rider känns det inte som om man gör annat än vända, sen beror det i och för sig vilken typ av häst det är man har, ponny fungerar det ju helt annorlunda på.

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Miniridhus?

Beror ju lite vad det kostar. Klart det är bättre än inget ridhus alls! Men blir som att rida på en volt hela tiden givetvis så man blir rätt begränsad.

Jag skulle satt upp ett staket i samma mått på din ridbana och testa hur det känns att rida där.
 
Sv: Miniridhus?

Det beror ju på vad man har för häst om det funkar eller ej. För min häst skulle det aldrig funka. Hon är stor och behöver mycket plats för att inte sura till.
 
Sv: Miniridhus?

Ja, det är verkligen litet. Grannen har en sådan utebana och uscha, jag gillar verkligen inte att hålla till på den banan. På unghästen är det katastrof i galoppen att de där 2 meter i bredd inte finns, jag har helt enkelt slutat att försöka. Men visst, hon har ett stort halvblod och hon fixar det. Kan tänka mig att har man absolut INGA möjligheter att bygga större så visst, skönt att få tak över huvudet...

Mät upp en ridbana som är i den storleken och provrid. Tänk bara på att det blir mindre pga sarg och en känsla av mindre pga instängt område.

Jag hade nog byggt en sådan även om jag tycker hennes är litet. Men jag hade nog satt trästaket runt och vindnät för att få det lite mer öppet än hela väggar.
 
Sv: Miniridhus?

Nja, min häst är båda stor och rör sig med långa steg, och vi har inte alls några problem med att rida 10 m voltar. Det beror på hästens balans och utbildning, inte mankhöjden. Dessutom rider jag ofta 1m innanför spåret på min 20x60 bana.

Däremot skulle jag inte rida på så liten yta hela tiden, lite begränsad blir man ju.

Som andra redan nämnt så finns det fortfarande många ridskolor som har 20x40 m ridhus där det kan vara upptill 10 hästar! Då bör man klara av att manövrera sin häst på 20x35 om man har utrymmet för sig själv.

Det är inte idealisk men om inte pengar finns till att bygga större så går det att använda...
 
Sv: Miniridhus?

Jag förstår inte hur man kan mena att det är pyttepyttelitet och knappt går att longera på den ytan?
Ridskolan där jag lärde mig rida har ett ridhus på 20*40. Där inne var 10-11 ponnyer samtidigt i nybörjargrupperna, runt 8 i de mer avancerade. Det fungerade hur bra som helst.
Jag tycker att 18*30 borde fungera utmärkt till den användning du tänkt dig. Så mycket mindre än 20*40 är det ju inte, men bara 1-2 ekipage istället för 8-11.
 
Sv: Miniridhus?

Tack för era åsikter :)

Grannens ribana är ungefär i den storleken (ca 16-18 x 30, har inte exakta mått utan har bara stegat) och den är ju liten men det GÅR ju att vara där till vardags så att säga.

Tydligen är det takstolarnas bredd som gör prisskillnaden.
När måtten går över 20 meter i bredd blir tydligen takstolarna mycket dyrare att bygga (?) och det kändes inte befogat att lägga så mycket för bara två-tre ryttare som rider 1-2 ggr i veckan (hoppar sällan och i så fall inte högt), även om det skulle finnas pengar till det rent praktiskt.

Vi rider ut mycket, har grannens lilla bana ibland och så har vi ju ett gigantiskt superfint ridhus 22x60 på några kilometers avstånd där man kan hoppa banor med mera, man får dock ta bilen dit och det tar ju alltid extra tid och inte alltid det går heller, man kör ju inte på blankis.

Kanske det hjälper om man göra hallen lite längre, 18x35-40 meter borde få plats där hallen ska ligga. Borde bli bättre?
Men man kanske kan förhandla med byggmästaren så att det kan bli 20x40 m ridyta ändå :p Tål att diskuteras när det ändå ska byggas.

Det kommer bli ridhus som en investering, det är klart, men storlek är inget som är klart utan bara spånar lite. Blir väggar i trä och rejält plankstaket på insidan av väggen i stället för sarg. Alltså inget större mellanrum mellan sarg och vägg så ridytan kommer bli 18m om det nu blir 18m som mått.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Miniridhus?

Jag hade liten volt i förra stallet, å det är typ värdelöst... man rider ju på en 8-volt ändå, ändrar ju inte sina ridvanor... känns som ett evigt svängande.
Nu har jag stooort ridhus!

Du kan inte ha pelare i mitten då? Skulle nog hellre ha det i ett större ridhus än att bygga ett mini...
 
Sv: Miniridhus?

Nej någon pelare vill jag inte ha. Dessutom borde det krävas en stolpe per takstol då.
 
Sv: Miniridhus?

Jag har stått i ett stall som hade ett ridhus som var ca 19x38 m och jag upplevde inte att det var väldigt litet. Mitt storgalopperande halvblod fick plats alldeles utmärkt. Många gånger var vi flera stycken och det var aldrig några problem.
 
Sv: Miniridhus?

Det är ju bredden som är "problemet" med takstolarna eftersom över en viss bredd blir betydligt dyrare.
18 eller 20m kanske inte gör så himla stor skillnad men jag skulle inte vilja ha mindre än 40m långt.
20x40 och 20x60 är ju ändå standard.
Om det skulle vara så att ni behöver sälja någon gång så är det ju bättre ut försäljningssynpunkt att ha ett ridhus med standardmått.

Jag som tittar efter gårdar titt som tätt betalar inte en endaste krona extra om det finns ridbana eller ridhus som har fel mått, för mig är de värdelösa.
Jag vill träna på samma mått som det ska tävlas på.

Så ska det endå byggas kan jag inte förstå att man snålar på såna saker, då skulle jag istället titta på materialval och se om man kan kapa kostnader där istället.
 
Sv: Miniridhus?

Vi har ett pytteridhus med ridbar yta knappt 15 x 27 meter, som dessutom har fyra stolpar i ena änden (mitt i volten). Det är inte så att det används den här tiden på året (när man kan vara på den rimligt stora utebanan istället), men på vintern, när isen ligger, och allt är eländigt, så är det underbart att ha. Visst vore det bättre med ett större ridhus, men det funkar att vara där, det funkar i nödfall att vara flera (men då får man förstås anpassa vad man gör), och jag har hoppat en bana på fyra hinder där inne. :)
 
Sv: Miniridhus?

Här i krokarna är det en som har en ridbana med liknande måt. Där står så många hinder det får plats och det är inga småhinder (130-150?). Hästarna har visst råkat hoppa över staketet ett par gånger, men det verkar ju funka för det mesta ...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp