Miniralfoder???

Sv: Miniralfoder???

Men vad då om hon just nu bara får mkt halm och lite ensilage??? Jag är inget bra på maten till hästar. :confused:

Fång har inget med mineralerna att göra. Inte heller med nåt annat näringsämne (som protein).
Fång beror på störningar i magen och det kan orsakas av allt möjligt... t ex för snabba foderbyten, för lite/för dåligt grovfoder, för mycket kraftfoder, för snabb introducering för bete, att hästen får i sig nåt olämpligt i hagen... osv osv.
Man ska vara extra försiktig med att hålla ordning på deras MAGE så den fungerar som den ska och är i god balans (fina bajsar o så och inte för gasig).

En fånghäst ska ha en helt vanlig foderstat som vilken annan häst som helst. Men det är förstås EXTRA viktigt att fodret är av mycket god kvalité och att den får tillräckliga mängder grovfoder!
Därför är ett BRA GROVFODER A och O. Det ska ha bra värden (även protein) och vara av god kvalité och får absolut inte vara mögligt!!!

Jo jag vet men jag ger henne nu inget mer än halm och ensilage. Och vad ska jag ge henne??? ge mig alternativ! jag vet ju inte vilket som är "bra". Hon rör sig inte mkt därför hon är pensionerad gotlandsruss.
Och var är då "vanligt" det beror ju på helt vilken häst det är till?

Har oxå en ponny som fick fång i somras och från början fick han lite ängshö och halm och sedan har vi succesivt gett mer och mer bra hö.efter ca 3månader och han var helt friskförklarad så köpte vi ett fångfoder som heter Happy Hoof.Fick bara jättelite från början som man sedan ökar mer och mer.Har oxå fått linfröolja,protexin som håller magen i bra skick,miniraler och b-vitaminer.
Han klarar den maten!
Det viktigaste av allt är att inte ge för mycket från början utan låt ett foderbyte ta sin tid...
Har han fortfarande fång eller är han frisk nu?

Jo jag vet men jag ger henne nu inget mer än halm och ensilage. Och vad ska jag ge henne??? ge mig alternativ! jag vet ju inte vilket som är "bra". Hon rör sig inte mkt därför hon är pensionerad gotlandsruss.
Och var är då "vanligt" det beror ju på helt vilken häst det är till?

Vet du vad ensilaget har för värden? Så att den inte går med proteinbrist?! Särskilt om den får halm till stor del så är risken stor att den har/får proteinbrist.

Ja självklart beror det på hästen - vilken storlek den är, om den lätt-, normal- eller svårfödd, om den arbetas eller inte osv. Men jag menade att den ska ha en likadan foderstat som en häst i samma storlek/typ/utan arbete och om den är gammal (över 20) så har den ett HÖGRE proteinbehov än tidigare.

Vad och hur mkt den ska beror då på vad det är för värden i ensilaget.

Okej :)
Men var kan jag hitta Happy Food????

Det är bättre du ger hästen en uträknad foderstat efter ditt grovfoder än bara ger nåt för att det heter "fångfoder". Kan både vara onödigt och dumt att gissa vad hästen ska äta.

ÅTERIGEN - finns det analys på erat grovfoder (ensilaget)??? Och i så fall vad innehåller det?

I en annan tråd framkom det att det bästa är att ge vanligt, torrt HÖ till fånghästar eftersom silage vanligtvis innehåller mer fruktan (en sockerart) och DET kan utlösa fång. (det är det som finns i försommar-bete och därför får de flesta hästar, som får fång, det just då)

Det bästa du kan ge din häst, som sagt, är ett HÖ med bra värden (det ska vara analyserat innan du köper det så du vet).

Det är bättre du ger hästen en uträknad foderstat efter ditt grovfoder än bara ger nåt för att det heter "fångfoder". Kan både vara onödigt och dumt att gissa vad hästen ska äta.

ÅTERIGEN - finns det analys på erat grovfoder (ensilaget)??? Och i så fall vad innehåller det?

I en annan tråd framkom det att det bästa är att ge vanligt, torrt HÖ till fånghästar eftersom silage vanligtvis innehåller mer fruktan (en sockerart) och DET kan utlösa fång. (det är det som finns i försommar-bete och därför får de flesta hästar, som får fång, det just då)

Det bästa du kan ge din häst, som sagt, är ett HÖ med bra värden (det ska vara analyserat innan du köper det så du vet).

Nej jag har ej gjort någon analys på ensilaget, och just nu ger vi henne halm och ensilage, jag har aldrig haft hö hemma. Hon går ut och in fritt året om med andra hästar och kan då ej kontrollera att hon äter det och de andra äter det osv...

Jag avråder dig från att ge kraftfoder (happy hoof eller vad det nu hette) om du inte vet varför, och om du inte har koll på höets värden. Fånghästar BÖR äta anslyserat grovfoder så man har koll på att de får tillräckligt/lagom med energi och protein. Sen kan du fortsätta med mineralerna. Det är väldigt olika på vilka mineraler som används till vilket hö och vilken häst. Vi har flera olika sorter i stallet. Men som sagt, börja inte e kraftfoder om du inte vet varför.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar