Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?
Jag skiljer på hästens utbildning och vem som kan rida den, faktiskt. Snällhet har ju inte med saken att göra. Det har med hur känslig hästen är, en ovan ryttare lär inte vara kvar på mitt sto särskilt länge om det är okänsliga och oprecisa signaler som ges. Obalanserade ryttare gör henne irriterad och hon ger inget gratis till dessa. En känslig ryttare som vet hur man ger tydliga signaler och hon är med på noterna men det räcker t.o.m. med ett okänsligt tag i tygeln och hon blir tvärskeptisk...svårflirtad dam är det. Men, den som har teknik, mjukhet och känslighet kan rida hela program utan problem.
Fast då är ju inte din häst en häst som alla kan rida på och inget du skulle skriva i din annons om du skulle göra en, så då är det ju inge problem.
Att slänga upp en kompis som aldrig har ridit som skrittar på lång tygel antingen själv eller att man går bredvid och leder är inte ridning utan att åka häst.
Och de kan man göra på mer eller mindre alla hästar som är friska i skallen och inridna!
Jag irriterar mig på de som skriver suuuupersnäll häst att rida och så trygg i ridningen. MEN kräver extremt rutinerad ryttare.
Det klingar inte rätt i mitt huvud, antingen eller, inte bägge sakerna!
Snäll i hanteringen har inget med ridningen att göra. vet hästar som är som små monster i hanteringen och väl uppe på ryggen är hästen så sjukt snäll och trygg.
Hästar som är heta superkänsliga och blir irriterade på nybörjarens stutsande och ryckande och obalans är inget som alla kan rida på utan de kräver rutinerade ryttare.
Då ska de stå i annonsen också och inte att alla kan rida den för då kommer man få fel folk som svarar på sin annons.
Min häst är en häst som alla kan rida på, jag kan slänga upp barn, slänga upp nybörjare som studsar och far och är i obalans, hon gör inte ett dyft.
Ramlar ryttaren av stannar hon och vänder på huvudet för att säga.... vad håller du på med?? upp med dig igen!
Den mer rutinerade ryttaren kan också rida henne då hon är välutbildad och rolig att rida och ger alltid 500%
Hon är supersnäll att rida ut på och går fram överallt blir hon rädd så stannar hon bara vevar lite med huvudet och går fram självmant lite frustandes.
Kort och gott en snäll trygg häst i både hantering och ridning, hon skulle passa som handikappshäst utan problem. Och det är bara vissa hästar som har de psyket som man placerar där.
Min häst kommer aldrig bli den där nerviga heta hästen med supermotor utan hon är mer åt de lata hållet men för den skull inte seg och tråkig att rida. Hon gör de man ber om.. men inge mer=)
Hon är superkänslig för ryttarens hjälper när en som kan rida rider henne.
Du kan flytta henne åt sidan med bara höfterna. Man kan stanna med hjälp av bäckenbenets position.
Du kan fatta galopp av att skjuta fram inner höft osv, hon känner direkt om du kan rida eller .
och med en som kan rida blir hon känslig och med en mer osäkrare ryttare som inte kan rida blir hon en helt annan häst
Hon går helt annolunda det är som hon bär glas svårt å förklara!
Men såhär har hon inte varit, som ung och i trots bockade hon stegrade sig och backade ner i dikena. Skulle då aldrig i mitt liv skiva att hon var snäll att rida och att alla kan rida henne och samtidigt skriva att hon kräver en rutinerad ryttare också!
Snacka om dubbelmorad då.
Men de här är ju bara mina små åsikter och vad jag tycker
herregud de är ju inte lag andra får ju tycka olika med full respekt!!!
Men själv tror jag man kan få mer seriösa svar om man är mer tydlig i sina annonser bara! Ju mer rak på sak ju mer bra svar får an.