Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

lamalinche

Trådstartare
I olika sammanhang ser jag ofta formuleringar som "du bör rida på minst den - och den-nivån".

För en som aldrig har tävlat eller fått respons på vilken av dessa nivåer jag ligger på blir man ju lite fundersam. Tittar på dressyrprogram på nätet men blir inte klokare för det.

En ryttare på LC - nivå: hur rider den? LB? LA?

Själv rider jag mest i skogen. Men har gått ridskola i yngre år och kunde då rida de flesta hästar i någorlunda form, göra halvhalter och rida förvänd galopp, rida med "tagen bakdel", rida sidvärtsrörelser och hoppa en bana på 80-90 cm. Dock inga skolor och inga galoppombyten annat än prova på över bom. Vilken nivå motsvarar det egentligen?

Vad är era uppfattningar? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Tycker också att det är lite snårigt. Men LA tycker jag att man rider hästen i ändamålsenlig form och självständigt kan lösgöra och samla hästen. Bra sits, kan sitta kvar även på en lite hoppig häst. Rider balanserat. Hoppar runt 120-130. Något sånt.
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Min uppfattning är att man kan rida de moment som ingår i LA-klass. Inte nödvändigtvis att man har tävlingsresultat, men att man har sits, balans och hjälpgivning som är motsvarande. Läs igenom dressyrprogrammen för LA och se om rörelserna stämmer in på vad du behärskar i ridningen, och för hoppning gäller samma sak - att kunna rida de svårigheter som ingår i banor på den nivån.
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Precis som du fått höra är Lätt A egentligen ren basic ridning. Jag rider western och har det som ren uppvärmning fast upp en nivå till + de moment som ingår i western. ;) ...innebär ju inte att du ska tävla nödvändigtvis på nivån utan att du har en bra grundridning/grundutbildning.
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Jag är en av dem som anser att om man kan grunderna inom ridningen så ligger man på LA nivå. Med grunderna menar jag att man självständigt kan rida sin häst i en ändamålsenlig form i alla gångarter och att man kan rida hästen lösgjord och harmoniskt i balans och detta utan graman eller skarpa bett. Man har en bra sits och kan inverka genom den och man har en bra balans.
LB nivå är ungefär att kunna galoppera på en stor volt med hästen i en ändamålsenlig form.
LC är ungefär att du kan rida i alla gångarter men kanske inte i en stadig form.
LD är ungefär att du kan fatta galopp och rida i alla gångarter.
Om man hoppar så är ju det samma där att man ska kunna rida en tekniskt enklare bana på den höjden man är. (Vilken höjd det är beror ju också på om man rider ponny eller stor häst.) Eftersom hoppning inte ingår i alla discipliner så ser jag hoppningen som något sekundärt, man kräver ju inte av en dressyr eller hoppryttare att hen ska kunna göra en slide stop så varför kräva av en western eller ARryttare att de ska kunna hoppa?
Till grunderna hör också att man ska kunna rida ut i alla gångarter och även där rida hästen i en ändamålsenlig form. Normalt sett så är ju hästar piggare när man rider ut så självklart ska man även kunna hantera det och att det kan bli ett litet skutt eller så och då är det ju bra om man har sådan balans att man sitter kvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Tycker det är svårt det där. Att kunna göra rörelserna betyder ju tex inte att man kan göra det korrekt på tävling. Det är ju en viss skillnad att sitta hemma och rida dom och sen kunna prestera det perfekt på tävling. Sen är det ju inte bara rörelserna det hänger på heller.

Men generellt så bör man på tex på LB kunna rida hästen i en ändamålsenig relativt stadig form, kunna påverka steglängden till viss del osv. LA har väl ett litet högre krav tex ska den även behålla formen, takten och tempot och med en större lätthet utföra rörelserna.

Så jag skulle nog kunna påstå att du eventuellt kanske ligger på en LB nivå. Fast det beror ju på om folk menar när dom säger "motsvara LB/LA" om dom menar att man ska kunna prestera på tävling eller bara kunna utföra rörelserna på hemmaplan.
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

För mig innebär det att du behärskar de moment som ingår i LA-program, oavsett vilken häst du sitter på. Du rider hästen i form (enligt de krav som finns för nivån) och klarar av att hantera hästen under den ridningen.

Inte att du rent teoretiskt vet vad och hur det ska utföras, utan att du praktiskt och stadigt oavsett häst ligger på den nivån.
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

För mig betyder det att ryttaren kan rida ett LA program helt enkelt.
Det säger inget om hur bra dom är att sköta hästen utan endast hur bra de är på att rida.

Rutinerad ryttare är också nått som man får läsa, först står det att hästen är gudasnäll och alla kan rida den.. för att sedan stå kräver rutinerad ryttare.

För mig klingar de inte
Antingen har man en häst som alla kan rida alltså en häst som även en nybörjare kan börja rida på och lära sig rida på.

Eller så har man en häst som är pigg/het och kan bocka eller dumma sig när man ställer krav och då ska inte en nybörjare rida utan en som ridit ett tag som inte blir rädd och vet hur man ska få stopp på busigheterna/trotset.

J
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Ptja, "snäll" och "alla kan rida den" är för mig olika saker beroende på vilken nivå vi talar om.

Min häst är en häst som är snäll, dvs alla i mitt stall (25 inackorderingar) kan utan problem täcka, leda till o från hage även när det stormar eller hon är sist kvar osv. Dvs vardaglig hantering. Hon kan även borstas av vem som helst av dem och kratsas hovar om det krävs. Men min häst har ju alltid hanterats av personer som åtminstone kan sköta en häst på den nivån, de få gånger min hästovana pojkvän borstat henne har knappast satt några spår i henne.
Men inte vet jag om hon skulle stå som ett ljus i längden om hon helt plötsligt kommer till någon som inte kan hålla en borste rätt. Hon är ju ett djur, som antagligen inte är dummare än att hon med tiden inser att denna person inte vet ett smack om gränssättning och inte är en trygg ledare.

I ridningen är det samma sak. Vem som helst kan rida henne, om man med ridning menar att lulla runt i ridhuset utan några som helst krav på arbete från hennes sida. Men jag skulle ändå inte sälja henne till nåt annat än en rutinerad ryttare.

Generellt sett så tycker jag att små ponnyer där det står "alla kan rida" ger andra signaler än när det är en stor sporthäst där det står "alla kan rida". Det senare betyder för mig att "alla ridkunniga kan rida den".
 
Senast ändrad:
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Det tolkar jag som att man bör kunna rida ett LA program på minst 60%.
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Jag skiljer på hästens utbildning och vem som kan rida den, faktiskt. Snällhet har ju inte med saken att göra. Det har med hur känslig hästen är, en ovan ryttare lär inte vara kvar på mitt sto särskilt länge om det är okänsliga och oprecisa signaler som ges. Obalanserade ryttare gör henne irriterad och hon ger inget gratis till dessa. En känslig ryttare som vet hur man ger tydliga signaler och hon är med på noterna men det räcker t.o.m. med ett okänsligt tag i tygeln och hon blir tvärskeptisk...svårflirtad dam är det. Men, den som har teknik, mjukhet och känslighet kan rida hela program utan problem.
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Ptja, "snäll" och "alla kan rida den" är för mig olika saker beroende på vilken nivå vi talar om.

Min häst är en häst som är snäll, dvs alla i mitt stall (25 inackorderingar) kan utan problem täcka, leda till o från hage även när det stormar eller hon är sist kvar osv. Dvs vardaglig hantering. Hon kan även borstas av vem som helst av dem och kratsas hovar om det krävs. Men min häst har ju alltid hanterats av personer som åtminstone kan sköta en häst på den nivån, de få gånger min hästovana pojkvän borstat henne har knappast satt några spår i henne.
Men inte vet jag om hon skulle stå som ett ljus i längden om hon helt plötsligt kommer till någon som inte kan hålla en borste rätt. Hon är ju ett djur, som antagligen inte är dummare än att hon med tiden inser att denna person inte vet ett smack om gränssättning och inte är en trygg ledare.

I ridningen är det samma sak. Vem som helst kan rida henne, om man med ridning menar att lulla runt i ridhuset utan några som helst krav på arbete från hennes sida. Men jag skulle ändå inte sälja henne till nåt annat än en rutinerad ryttare.

Generellt sett så tycker jag att små ponnyer där det står "alla kan rida" ger andra signaler än när det är en stor sporthäst där det står "alla kan rida". Det senare betyder för mig att "alla ridkunniga kan rida den".




Då har vi olika åsikter här.. spännande.:)
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Jag skiljer på hästens utbildning och vem som kan rida den, faktiskt. Snällhet har ju inte med saken att göra. Det har med hur känslig hästen är, en ovan ryttare lär inte vara kvar på mitt sto särskilt länge om det är okänsliga och oprecisa signaler som ges. Obalanserade ryttare gör henne irriterad och hon ger inget gratis till dessa. En känslig ryttare som vet hur man ger tydliga signaler och hon är med på noterna men det räcker t.o.m. med ett okänsligt tag i tygeln och hon blir tvärskeptisk...svårflirtad dam är det. Men, den som har teknik, mjukhet och känslighet kan rida hela program utan problem.

Fast då är ju inte din häst en häst som alla kan rida på och inget du skulle skriva i din annons om du skulle göra en, så då är det ju inge problem.
Att slänga upp en kompis som aldrig har ridit som skrittar på lång tygel antingen själv eller att man går bredvid och leder är inte ridning utan att åka häst.
Och de kan man göra på mer eller mindre alla hästar som är friska i skallen och inridna!



Jag irriterar mig på de som skriver suuuupersnäll häst att rida och så trygg i ridningen. MEN kräver extremt rutinerad ryttare.

Det klingar inte rätt i mitt huvud, antingen eller, inte bägge sakerna!

Snäll i hanteringen har inget med ridningen att göra. vet hästar som är som små monster i hanteringen och väl uppe på ryggen är hästen så sjukt snäll och trygg.


Hästar som är heta superkänsliga och blir irriterade på nybörjarens stutsande och ryckande och obalans är inget som alla kan rida på utan de kräver rutinerade ryttare.
Då ska de stå i annonsen också och inte att alla kan rida den för då kommer man få fel folk som svarar på sin annons.

Min häst är en häst som alla kan rida på, jag kan slänga upp barn, slänga upp nybörjare som studsar och far och är i obalans, hon gör inte ett dyft.
Ramlar ryttaren av stannar hon och vänder på huvudet för att säga.... vad håller du på med?? upp med dig igen!:D

Den mer rutinerade ryttaren kan också rida henne då hon är välutbildad och rolig att rida och ger alltid 500%
Hon är supersnäll att rida ut på och går fram överallt blir hon rädd så stannar hon bara vevar lite med huvudet och går fram självmant lite frustandes.
Kort och gott en snäll trygg häst i både hantering och ridning, hon skulle passa som handikappshäst utan problem. Och det är bara vissa hästar som har de psyket som man placerar där.

Min häst kommer aldrig bli den där nerviga heta hästen med supermotor utan hon är mer åt de lata hållet men för den skull inte seg och tråkig att rida. Hon gör de man ber om.. men inge mer=)
Hon är superkänslig för ryttarens hjälper när en som kan rida rider henne.
Du kan flytta henne åt sidan med bara höfterna. Man kan stanna med hjälp av bäckenbenets position.
Du kan fatta galopp av att skjuta fram inner höft osv, hon känner direkt om du kan rida eller .
och med en som kan rida blir hon känslig och med en mer osäkrare ryttare som inte kan rida blir hon en helt annan häst
Hon går helt annolunda det är som hon bär glas svårt å förklara!





Men såhär har hon inte varit, som ung och i trots bockade hon stegrade sig och backade ner i dikena. Skulle då aldrig i mitt liv skiva att hon var snäll att rida och att alla kan rida henne och samtidigt skriva att hon kräver en rutinerad ryttare också!
Snacka om dubbelmorad då.O_o

Men de här är ju bara mina små åsikter och vad jag tycker:) herregud de är ju inte lag andra får ju tycka olika med full respekt!!!

Men själv tror jag man kan få mer seriösa svar om man är mer tydlig i sina annonser bara! Ju mer rak på sak ju mer bra svar får an.
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

För mig klingar de inte
Antingen har man en häst som alla kan rida alltså en häst som även en nybörjare kan börja rida på och lära sig rida på.

Eller så har man en häst som är pigg/het och kan bocka eller dumma sig när man ställer krav och då ska inte en nybörjare rida utan en som ridit ett tag som inte blir rädd och vet hur man ska få stopp på busigheterna/trotset.
Men det finns kategorin Häst-som-alla-med-rätt-attityd-kan-rida också.

Min häst är väldigt välutbildad och väldigt känslig, "alla" kan rida honom och kräva saker och ting sålänge dom gör det med en ödmjuk attityd. Sitter någon upp med tanken att 'nu ska jag minsann testa vad han kan', då kommer inte den ryttare långt hur duktig den än är och hur mycket "rätt" knappar den än trycker på eller hur mjukt eller "tufft" den än rider. Han står still helt enkelt och vägrar röra sig.

Han är även en väldigt tålig häst vilket gör att även "nybörjare" som inte kan så mycket kan testa sig fram på honom utan att han blir "dum", misstag får göras utan att han flippar ut, sålänge dom har rätt attityd. Det är viktigare än att trycka på rätt knappar och vara en finkänslig ryttare för honom verkar det som iallafall.

Kan ju säga att jag släpper upp ytterst få men av dom ytterst få så är det min B tränare och 3 vänner av olika duktighetsgrader.
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

För mig innebär det att du behärskar de moment som ingår i LA-program, oavsett vilken häst du sitter på. Du rider hästen i form (enligt de krav som finns för nivån) och klarar av att hantera hästen under den ridningen.

Inte att du rent teoretiskt vet vad och hur det ska utföras, utan att du praktiskt och stadigt oavsett häst ligger på den nivån.

Spännande.
Jag tycker nog att man får begära att hästen är utbildad också för att tycka att ryttaren ska kunna rida hästen i LA program.

Jag tror att det för mig räcker med att ryttaren klarar LA program på godkänd nivå med en eller två hästar, gärna som den utbildad själv, för att anses rida på den nivån. Inte "vilken häst som helst" eftersom "vilken häst som helst" kanske inte kan jobba på den nivån.
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Självklart, men jag tror inte att det handlar om nyinsuttna unghästar. För det är väl i princip de enda som inte kan prestera en LA-nivå?
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

En snäll häst som kräver en rutinerad ryttare, har nog jag tolkat som att hästen kräver sin ryttare för att ridas i en form som inte hästen tar skada av. Så olika man kan tänka. :)
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Hästen kan ju vara jättesnäll men även väldigt känslig, och då måste ryttaren vara rutinerad. Jag har en som endast kan ridas av ryttare med lång erfarenhet, stadig sits och mjuk hand. Han är inte dum, sticker inte och slänger inte av folk ed, men han är framåt och så känslig att han skulle bli nervös och rädd av att ha någon som dunsar omkring och inte kan kontrollera sin kropp på ryggen. Och då kan han såklart tänkas båda skena eller hoppa i luften pga att han blir orolig och inte förstår ryttarens klantiga hjälper, men inte för att han är dum.
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Självklart, men jag tror inte att det handlar om nyinsuttna unghästar. För det är väl i princip de enda som inte kan prestera en LA-nivå?

Vi ser nog helt olika häst-typer.

I min bekantskapskrets är det få som har hästar utbildade för LA.
Det handlar om dels rena hobby-hästar, dels ett par "halvblodstyper" (menar KWPN m fl), islandshästar men mera.

Jag har varit ute på några dressyrtävlingar under sommaren, ridit LB på min fyraåriga fjording. Alla andra hästar i de klasser där jag startat, har ridit "halvblodstyp" hästar som varit sex till tjugo år gamla.
Jag betvivlar att alla de hästarna kan gå LA dressyr.

Så visst vimlar det av hästar som inte är utbildade för LA. Åtminstone i Värmland.

Dock håller jag med om att i stort sett alla hästar, även islandshästar och vbl-travare, bör kunna prestera LA när de är tillräckligt tränade för det. Det är stor skillnad mellan att potentiellt kunna gå LA och att göra det...


Om vilken häst som helst (utom fyraåringar och yngre, då) kan gå LA så undrar jag varför det är så gott om välfyllda dressyrtävlingar på lägre klass än LA, och att de tävlingarna som regel är välfyllda av hästar av halvblodstyp i vuxen ålder, och med resultat kring eller strax över 60%...
 
Sv: Minimum Lätt A-nivå - vad innebär det egentligen?

Självklart, men jag tror inte att det handlar om nyinsuttna unghästar. För det är väl i princip de enda som inte kan prestera en LA-nivå?

Fast nä. Om man kombinerar sitt svar med Centaurs att detta L:A-program dessutom skulle ridas på minst 60% skulle jag säga att det krävs en långt skickligare ryttare än en random L:A-stabil ryttare. Att sitta upp på vilken häst som helst och klämma fram ett godkänt L:Aprogram är inte så himla lätt. Att däremot ha en egen häst och träna och tävla på den nivån är ju annorlunda eftersom man såklart är mer sammansvetsad med sin häst.

En ryttare på L:A-nivå för mig är en ryttare som VET hur det ska kännas men som kanske inte omedelbart kommer dit på viken häst som helst. Ryttaren ska förstås ha koll på och kan rida skänkelvikningar, förvänd galopp, enkla skolor och enkla byten. Men att kräva att en L:A-ryttare ska sitta upp och rida vilken häst som direkt i ändamålsenlig form köper jag inte (mest för att hästar i allmänhet är sjukt dåligt ridna på marken).
 

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 101
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 583
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 704
Senast: Animor
·
Dressyr Jag tränar enkla dressyrprogram med min häst: LC:1 och LB:1. Problemet jag har är galoppen snett igenom - hästen vill gärna bryta av...
Svar
14
· Visningar
2 219
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp