Minimiyta för hästhållning?

O

Oscar

Hej!!

Jag och sambon håller på att leta hus för fullt just nu och vi tror att vi har hittat nåt som verkar intressant! Egentligen letar vi efter en vanlig villa då det inte ar något krav att jag ska ha hästarna på egen gård. Men nu när vi hittat detta börjar man ju leka med tanken!!!

Gården är på 3 ha åkermark/betesmark och lada finns på 85 kvm.
Skulle denna mark räcka för 3 hästar om man bortser från sommarbete (som ju går att fixa på annat håll).
Hur stora "rasthagar" anser ni behövs under vår/höst/vinter? Detta är till tävlingshästar som kommer att stallas in nattetid. Jag planerar att köpa hö och havre. Dvs inget av marken kommer att brukas annat än för hagar/ridbana.
Finns det något minimikrav (enligt lag/djurskyddssynpunkt)?

Sv: Minimiyta för hästhållning?

Har själv ca:1ha/3 hästar som vinterhage,vilket känns lagom vilket betyder att du kan ta eget hö på övriga ha/.

Bra va?

mvhR

Fast jag skulle nyttja de hektar som är till att göra två eller tre hagar, beroende på hur många hästar man har.
En för vintern som får vara upptrampad och lerig om den vill (det ligger liksom snö på den) och en som man använder annars. Själva bete får man ju hitta där det finnes.
Lättare att köpa hö än att hålla på att jäklas me det själv.

Vad jag vet så finns det inga minimikrav eftersom det inte finns reglerat i lag om utegång när det gäller hästar. :eek: Är det tänkt som enbart vinterhagar så kan det räcka med 3 ha/3 hästar, även om det troligen kommer att bli rejält upptrampat iaf eftersom det är åkermark. Vacassos råd är bra, dela upp marken i ett par, tre hagar så de kan vila och återhämta sig lite mellan varven så blir det inte lika hemskt lerigt lika fort. :idea:

Ett ha till vinterhage räcker gott och väl till 3 hästar. Kosta på hagen lite, med dränering och avgrusning åtminstone på den främre delen. Kanske även uppvärmd vattenkopp. Praktiskt att ha hårdgjort vid entre och där man vill fodra/vattna. Där blir det alltid mest upptrampat.

Man behöver ju inte göra hagen 100x100meter fyrkantig och tråkig. Själv har jag delat in den dränerade och avgrusade delen i flera mindre hagar med öppningar emellan. Då kan man stänga bort gräsdelen när den riskerar bli alltför lerig. Samtidigt blir det lite roligare för hästarna, de måste gå sicksack för att ta sig från punkt A till B, man kan lägga ut fodret i motsatt ände till där hästarna släpps in osv. Använd fantasin. Lite typ "Aktiv Stable" fast utan stallet i hagen, men kanske ett regnskydd? Skönt att både stå under när det snöslaskar eller när sommardagen är het eller för lä när det blåser.

De andra två hektaren hade jag sparat till sommarens bete. Konstgödning och 2 hagar som växelbetas så klarar man hela eller åtminstone större delen av sommaren (beroende på häststorlek och klimat).

Men du kanske inte är så intresserad av sommarbete? Med tanke på att det är tävlingshästar du har. I så fall kan det ju vara läge hyra in någon grannbonde och ta eget hö/hösilage. Vill du ändå ha hästarna på lite grönt, trots tävlandet, kan de ju beta en del av återväxten.

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 918
Senast: sthu
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej! Jag och min sambo har fått möjlighet att bygga på en helt idyllisk mark som min mor i dagsläget äger. Den är ca 3500 kvm, på den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 304
Senast: Gnist
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17