Minimått på ligghall ger inte hästar nog med vila

En för liten yta gör att hästarna vilar mindre. Det är en slutsats som Linda Kjellberg, doktorand vid Ridskolan Strömsholm, och hennes handledarteam drar i en studie som fått internationell uppmärksamhet. Forskarna vill nu att lagkraven på ligghallar ses över.

Jag argumenterar inte emot någonting.
Däremot påstår folk att bara för att en lösdrift är laglig enligt minimimått är den laglig, och dessa personer ignorerar lagen ”alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt”.
Dessa personer verkar även tro en att ostabil och bråkig flock kan uppfylla ”alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt” när man har minimimått vilket är helt omöjligt.

Jag ser inge behov av att utrymmet ökas eftersom jag tycker lagen är tydlig som den är med ”alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt”.
Om hästägare så är okunniga att de inte vet om de uppfyller lagen ”alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt” så kanske vi behöver fokusera på att utbilda folk.

Även om du har 100%-150% av utrymmet för hästbox (idag är det 80% ifall man inte matar i lösdriften), så kommer det utrymmet fortfarande inte räcka för att uppfylla ”alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt” ifall man har en väldigt ostabil flock.

Det kommer aldrig finnas ett minimimått som funkar för alla flockar, visa behöver större utrymme för att funka, för visa funkar mindre utrymme. Folk måste sluta tro att minimimått räcker, utan börja kolla på flockens behov.
Men uppenbarligen så använder många minimimåttet som ett facit och studier visar att hästars välfärd blir sämre, av det. Det väger ju tyngre än vad du ”tycker”. Jag tänker att en ökning av arean bara kan vara av godo.

Men uppenbarligen så använder många minimimåttet som ett facit och studier visar att hästars välfärd blir sämre, av det. Det väger ju tyngre än vad du ”tycker”. Jag tänker att en ökning av arean bara kan vara av godo.
Det här är så intressant. Jag vet nämligen ingen producent med dikor (stöter på en hel del via jobbet) som tänker på samma sätt.
Ungefär alla säger "jag kommer inte ha maxbeläggning, det funkar inte".

Är gemene hästman för dåligt utbildad? Spenderar vi för lite tid med våra djur? Eller vad beror vår vurm för minimimått på? (Då har jag inte ens börjat hagdiskussionen här..)

google translate på fackspråk 🤣, du får ju gissa dig fram på betydligt enklare text med google translate.
Jag håller med till viss del. Artiklarna på engelska är inte i första hand för att sprida kunskap bland hästägare, utan bidrag till vidare forskning. Sen har alla forskare (iallafall de statligt anställda) ett samverkansuppdrag alltså att samverka med samhället. Då tänker jag att de åligger forskaren att kommunicera på ett sätt som mottagaren förstår och rimligtvis är det på svenska.

Det här är så intressant. Jag vet nämligen ingen producent med dikor (stöter på en hel del via jobbet) som tänker på samma sätt.
Ungefär alla säger "jag kommer inte ha maxbeläggning, det funkar inte".

Är gemene hästman för dåligt utbildad? Spenderar vi för lite tid med våra djur? Eller vad beror vår vurm för minimimått på? (Då har jag inte ens börjat hagdiskussionen här..)
Ja, jag anser att kunskapen är generellt för låg men ännu värre är att folk tror att de kan, de är inte medvetna om sin okunskap.

Minimimått levereras i siffror och det är tydligt, det gillas av många.

I princip var gång jag kollar i box-kameran nattetid så ligger min unghäst ( 2,5 år) ner och trynar, och han kan inte se genom boxväggen. Han tycker uppenbarligen att det är väldigt bekvämt att komma in på box. Men han har gått på lösdrift oxå och då utnyttjades ligghallen flitigt. Man märker hur stor skillnad det är på de vuxnas behov av att ligga ner. Sen är det ju skillnad på att ta in hästarna vid midnatt och ut kl 8 eller att ta in dem redan när det börjar bli mörkt på kvällen vintertid. Hade gärna haft ligghall men äger inte min mark så det går inte tyvärr. Men har man dom hemma är det ju bara att se till det aktuella vädret, dåligt = sova inne. Bra och torrt i marken = ute (med mjukt att ligga i). Mitten av november och vi har inte meterologisk vinter här i söder än.

Det jag skulle vilja är att man undersöker huruvida det kan bli bättre (eller sämre) med låga väggar.

I vårat egentillverkade stall har jag endast 30 cm träväggar och resten galler, ända upp i tak. Gallret är ett flätat siktgaller och betydligt mer hållbart än trä och ger ett luftigt intryck där hästarna ser varandra när de sover.
Jag vet inte om de sover mer eller mindre i ett sådant stall eftersom jag själv inte varken forskat i det eller mätt rent amatörmässigt, då jag inte haft möjlighet att göra det när jag varit inackorderad.

Men, det vore intressant att veta. Ibland har jag en känsla av att vi tänker oss att de vill vara ensamma och ha det mysigt bakom väggarna men det är ju inte riktigt det hästar vill i vilt tillstånd.

Det jag märker i mitt stall är att de unga hingstarna och valackerna sover i överkant av vad en häst ”ska” sova, nu när jag börjat mäta. De sover alla samtidigt utan någon som vaktar och sover mycket på sida. Den äldre hingsten är inte en lika långsovare men ligger mycket varje natt.

Ja, jag anser att kunskapen är generellt för låg men ännu värre är att folk tror att de kan, de är inte medvetna om sin okunskap.

Minimimått levereras i siffror och det är tydligt, det gillas av många.
Jag tror inte bara att det är okunskap utan att Lst är duktiga på att sprida de här måtten. De kommer med sina tumstockar och mm mäter saker och ting och det präntar nog in i folk att den där mm gör skillnaden mellan dåligt och bra. Hade Lst arbetat med lite bredare synsätt (ja jag är less på dem inom andra områden än djurskydd) och haft kommunikation som sitt första "vapen" snarare än tumstock och hot så vore nog chansen att folk tänkte mer själva betydligt större.

Det är dessutom en kostnadsfråga, varje kvm kostar mkt pengar även i den enklaste ligghallen. Så det är lätt hänt att man blir dumsnål, talar av egen erfarenhet här.

Jag kommer faktiskt pga detta prioritera stora utbyggnader på nästa gård vi köper, det är lättare att konvertera om befintliga än att nybygga om man vill ha stort.

Färdiga byggpaket kommer ju också ofta med minimimåtten.

Jag tror inte bara att det är okunskap utan att Lst är duktiga på att sprida de här måtten. De kommer med sina tumstockar och mm mäter saker och ting och det präntar nog in i folk att den där mm gör skillnaden mellan dåligt och bra. Hade Lst arbetat med lite bredare synsätt (ja jag är less på dem inom andra områden än djurskydd) och haft kommunikation som sitt första "vapen" snarare än tumstock och hot så vore nog chansen att folk tänkte mer själva betydligt större.
Men hur många hästägare i vårt land har haft besök av djurskyddet?

Och när det gäller förprövningarna FÅR de ju inte bedöma på annat än minimimått. Allt som är lagligt ska godkännas, punkt (och det finns en punkt i föreskrifterna som medger att annat kan accepteras om djurvälfärden är god vid en kontroll, dvs att ännu mindre kan vara ok).

I så fall är det väl Jordbruksverket som är problemet, som faktiskt skriver föreskrifterna.

@skiesabove tror jag mer är inne på något; de tillverkas gärna i minimimått (ex 9m2 för en box till en stor häst, osv)

Men hur många hästägare i vårt land har haft besök av djurskyddet?

Och när det gäller förprövningarna FÅR de ju inte bedöma på annat än minimimått. Allt som är lagligt ska godkännas, punkt (och det finns en punkt i föreskrifterna som medger att annat kan accepteras om djurvälfärden är god vid en kontroll, dvs att ännu mindre kan vara ok).

I så fall är det väl Jordbruksverket som är problemet, som faktiskt skriver föreskrifterna.

@skiesabove tror jag mer är inne på något; de tillverkas gärna i minimimått (ex 9m2 för en box till en stor häst, osv)
Det är väl ganska många som haft besök av Lst. De har ju tillsynen och åker ju runt och tittar på ställen. Menar du att de tär ovanligt att de faktiskt sköter om sitt tillsynsuppdrag?

Det är väl ganska många som haft besök av Lst. De har ju tillsynen och åker ju runt och tittar på ställen. Menar du att de tär ovanligt att de faktiskt sköter om sitt tillsynsuppdrag?
Det finns väl inget nationellt tillsynsuppdrag gällande privatpersoner med häst?

Det finns väl ett generellt tillsynsuppdrag vad gäller alla djur? Menar du att tillsynen bara gäller för ko, höns och grisbönder?
Nej, men normalkontroll görs av lantbruksdjur och de som har tillstånd för större hästhållning. Lst åker ut till de med ett litet antal hästar vid anmälningar. Jag har stått i mindre stall med upp till 5-8 hästar och lst har aldrig varit ute.

Nej, men normalkontroll görs av lantbruksdjur och de som har tillstånd för större hästhållning. Lst åker ut till de med ett litet antal hästar vid anmälningar. Jag har stått i mindre stall med upp till 5-8 hästar och lst har aldrig varit ute.
Det är i så fall olika på olika ställen i landet. Där jag bor så har Lst åkt runt och genomfört tillsyn på både större och mindre ställen. Verkar ju helknäppt om de bara åker på anmälningar om man har lite färre djur.

Det är i så fall olika på olika ställen i landet. Där jag bor så har Lst åkt runt och genomfört tillsyn på både större och mindre ställen. Verkar ju helknäppt om de bara åker på anmälningar om man har lite färre djur.
Alla län gör olika och kör lite olika projekt vissa år, men det är ofta som jag beskrev. De som har "sällskapsdjur" (räknar in hobbyhästar där i detta fall) blir ofta inte kontrollerade om de inte anmäls.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 992
Senast: Zpunk
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 585
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka