Minimått på ligghall ger inte hästar nog med vila

En för liten yta gör att hästarna vilar mindre. Det är en slutsats som Linda Kjellberg, doktorand vid Ridskolan Strömsholm, och hennes handledarteam drar i en studie som fått internationell uppmärksamhet. Forskarna vill nu att lagkraven på ligghallar ses över.

Har ju innan inte funnits problem med att det skrivs på engelska och svenska.
Jag förstår nog inte? Menar du att man ska skriva två versioner av sina artiklar?

För om man publicerar sin forskning på svenska så kommer bara människor som kan svenska att läsa den. Forskningen kommer inte få någon internationell spridning och därmed typ noll inverkan utanför lilla sverige :)

Jag vet inte riktigt vad ni "protesterar" mot?

För liten plats per häst i ligghall får hästarna att vila/sova mindre än om de som står i box. Mer behöver ju inte studien egentligen säga eller ta upp. Det är en tankeväckare som bör tas på allvar. Även om den var i ett litet stall med få hästar och gaveln mot norr.
På individnivå är det givetvis en helt annan fråga men ska man bortse från denna undersökning för det? Varför börjar man fråga om de som står i box verkligen sover så mycket som de ska? Är inte frågan då ännu mer relevant för de hästar med för små ligghallar då?

Visst beror det på det och det och det men kontentan är ju ändå att det är frågan om mindre vila än i box, vilket är ganska signifikant med tanke på vad många har för utrymme till sina lösdriftshästar OCH att man i många fall tror att boxhästar har det mindre bra.

Frågor som istället borde väckas men som inte heller kanske har någon bäring blir ju istället:

- Är boxhästar kanske mer utvilade och därför mer rastlösa i box än på vissa lösdrifter?
- Är det därför vi kanske tror att de inte trivs i box?
- Hur påverkas hästen av den sämre vilan i en för liten ligghall?

Något annat jag skulle vilja är att man kollar upp boxarnas utförande. Vi har ju i många fall boxar med höga kanter där hästarna inte ser varandra när de ligger ner och sover vilket vi egentligen vet är något hästar tycker är jobbigt.
Hur mycket bättre/sämre sover hästar när de ser varandra när de ligger ner i boxarna?

Jag förstår nog inte? Menar du att man ska skriva två versioner av sina artiklar?

För om man publicerar sin forskning på svenska så kommer bara människor som kan svenska att läsa den. Forskningen kommer inte få någon internationell spridning och därmed typ noll inverkan utanför lilla sverige :)
Hittat massa med forskning på hästsidsa som först har svenska och sedan engelska. Ungefär som denna fast just denna är ju examensarbete http://stud.epsilon.slu.se/2108/1/ljungberg_j_110114.pdf .

Hittat massa med forskning på hästsidsa som först har svenska och sedan engelska. Ungefär som denna fast just denna är ju examensarbete http://stud.epsilon.slu.se/2108/1/ljungberg_j_110114.pdf .
Det brukar vara just examensarbeten som ser ut så. Och det där är ju skrivet på svenska men har ett abstract på engelska. Publicerade artiklar kan såklart vara på originalspråk, men det är lite av en karriärdödare som forskare och kommer som sagt innebära att ens forskning inte får samma genomslag som den skulle kunna få. Alla som bedriver forskning vill ju att den ska kunna läsas av så många som möjligt = engelska krävs.

Det brukar vara just examensarbeten som ser ut så. Och det där är ju skrivet på svenska men har ett abstract på engelska. Publicerade artiklar kan såklart vara på originalspråk, men det är lite av en karriärdödare som forskare och kommer som sagt innebära att ens forskning inte får samma genomslag som den skulle kunna få. Alla som bedriver forskning vill ju att den ska kunna läsas av så många som möjligt = engelska krävs.
Därför jag skriver varför inte skriva på svenska OCH engelska.

Google translate har inte blivit tillräckligt bra än.

"Nå ut med sin forskning" betyder nog lite olika för olika personer.
Du pratar om att nå ut på en vetenskaplig nivå.
@nullo-modo däremot verkar vilja att kunskapen blir tillgänglig till gemene hästägare, inte andra forskare primärt.

Fast det tror jag men de har räknat på minimimått. Den ena lösdriften är godkänd för 9 hästar, har stora hagar och fri tillgång till mat och en ligghall. Ändå har de tidigare haft problem med kolik bland hästarna i lösdriften, två hästar fick avlivas. Detta gjorde att antalet sänktes till 6 hästar och problemen försvann.

Nu det senaste halvåret har trycket på stallplatser gjort att det går 9 hästar där igen vilket gör att hästarna är oroligare och det uppstår fler konflikter. Ingen hästägare tar upp frågan med stallägaren då lösdriften är godkänd för 9 individer men ur hästarna perspektiv är det bättre med färre. Jag hade önskat att fler vågade argumentera utifrån djurens känslotillstånd, de kan ju inte prata så vi behöver tolka det som de utrycker via sitt kroppsspråk. Inte endast utgå från standardiserade siffror.
Om hästarna är oroligare och det uppstår fler konflikter så kan troligen inte alla hästar vara inne i lösdriften samtidigt, och då uppfyller man inte "alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt".
Det betyder att lösdriften är troligen inte laglig för antalet hästar även om man uppfyller minimimåtten, eftersom man inte uppfyller "alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt".

Det brukar hänga ihop. Når man ut till andra forskare kommer man indirekt nå ut till fler vanliga hästägare.
Nja, om vanliga hästägare inte kan läsa och förstå det engelska "forsknings språket" så kommer det ju inte nå ut lika lätt till vanliga hästägare. Man måste ju förstå det man läser för att kunna ta till sig informationen.

Nja, om vanliga hästägare inte kan läsa och förstå det engelska "forsknings språket" så kommer det ju inte nå ut lika lätt till vanliga hästägare. Man måste ju förstå det man läser för att kunna ta till sig informationen.
Fast det är inte så man skriver forskning, man skriver vetenskapligt och sedan får det efter publicering filtreras ned till "vanliga hästägare".

Det når ju ut till vanliga hästägare på annat sätt 😊
Väldigt få läser forskningsartiklar, ens om det är på svenska.

Om hästarna är oroligare och det uppstår fler konflikter så kan troligen inte alla hästar vara inne i lösdriften samtidigt, och då uppfyller man inte "alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt".
Det betyder att lösdriften är troligen inte laglig för antalet hästar även om man uppfyller minimimåtten, eftersom man inte uppfyller "alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt".
Fast riktlinjen ”alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt” är ju väldigt luddig. Menas fysiskt möjligt så ja, men om hästarnas upplevelse inkluderas så, i detta fall -nej.

Jag förstår inte vad du argumenterar mot. Är du emot att arean per häst ökas. Varför?

Fast riktlinjen ”alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt” är ju väldigt luddig. Menas fysiskt möjligt så ja, men om hästarnas upplevelse inkluderas så, i detta fall -nej.

Jag förstår inte vad du argumenterar mot. Är du emot att arean per häst ökas. Varför?
Jag argumenterar inte emot någonting.
Däremot påstår folk att bara för att en lösdrift är laglig enligt minimimått är den laglig, och dessa personer ignorerar lagen ”alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt”.
Dessa personer verkar även tro en att ostabil och bråkig flock kan uppfylla ”alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt” när man har minimimått vilket är helt omöjligt.

Jag ser inge behov av att utrymmet ökas eftersom jag tycker lagen är tydlig som den är med ”alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt”.
Om hästägare så är okunniga att de inte vet om de uppfyller lagen ”alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt” så kanske vi behöver fokusera på att utbilda folk.

Även om du har 100%-150% av utrymmet för hästbox (idag är det 80% ifall man inte matar i lösdriften), så kommer det utrymmet fortfarande inte räcka för att uppfylla ”alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt” ifall man har en väldigt ostabil flock.

Det kommer aldrig finnas ett minimimått som funkar för alla flockar, visa behöver större utrymme för att funka, för visa funkar mindre utrymme. Folk måste sluta tro att minimimått räcker, utan börja kolla på flockens behov.

Jag vet inte riktigt vad ni "protesterar" mot?

För liten plats per häst i ligghall får hästarna att vila/sova mindre än om de som står i box. Mer behöver ju inte studien egentligen säga eller ta upp. Det är en tankeväckare som bör tas på allvar. Även om den var i ett litet stall med få hästar och gaveln mot norr.
På individnivå är det givetvis en helt annan fråga men ska man bortse från denna undersökning för det? Varför börjar man fråga om de som står i box verkligen sover så mycket som de ska? Är inte frågan då ännu mer relevant för de hästar med för små ligghallar då?

Visst beror det på det och det och det men kontentan är ju ändå att det är frågan om mindre vila än i box, vilket är ganska signifikant med tanke på vad många har för utrymme till sina lösdriftshästar OCH att man i många fall tror att boxhästar har det mindre bra.

Frågor som istället borde väckas men som inte heller kanske har någon bäring blir ju istället:

- Är boxhästar kanske mer utvilade och därför mer rastlösa i box än på vissa lösdrifter?
- Är det därför vi kanske tror att de inte trivs i box?
- Hur påverkas hästen av den sämre vilan i en för liten ligghall?

Något annat jag skulle vilja är att man kollar upp boxarnas utförande. Vi har ju i många fall boxar med höga kanter där hästarna inte ser varandra när de ligger ner och sover vilket vi egentligen vet är något hästar tycker är jobbigt.
Hur mycket bättre/sämre sover hästar när de ser varandra när de ligger ner i boxarna?
I princip var gång jag kollar i box-kameran nattetid så ligger min unghäst ( 2,5 år) ner och trynar, och han kan inte se genom boxväggen. Han tycker uppenbarligen att det är väldigt bekvämt att komma in på box. Men han har gått på lösdrift oxå och då utnyttjades ligghallen flitigt. Man märker hur stor skillnad det är på de vuxnas behov av att ligga ner. Sen är det ju skillnad på att ta in hästarna vid midnatt och ut kl 8 eller att ta in dem redan när det börjar bli mörkt på kvällen vintertid. Hade gärna haft ligghall men äger inte min mark så det går inte tyvärr. Men har man dom hemma är det ju bara att se till det aktuella vädret, dåligt = sova inne. Bra och torrt i marken = ute (med mjukt att ligga i). Mitten av november och vi har inte meterologisk vinter här i söder än.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 992
Senast: Zpunk
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 585
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka