Minimått på ligghall ger inte hästar nog med vila

En för liten yta gör att hästarna vilar mindre. Det är en slutsats som Linda Kjellberg, doktorand vid Ridskolan Strömsholm, och hennes handledarteam drar i en studie som fått internationell uppmärksamhet. Forskarna vill nu att lagkraven på ligghallar ses över.

Tycker att studien (eller beskrivningen av den) haltar lite, man har jämfört hästar på box jämfört med de som går på lösdrift?
Vad säger att boxhästar vilar "rätt" mängd och inte bara är passiva?
Hästar på box och hästar som hade 18m2 ligghall var vilade lika mycket medan hästar som hade 8m2 ligghall vilade mindre än hästar med 18m2 ligghall.

Sedan är jag nyfiken på om det var samma flock i alla 3 olika ligghallar eller blev det mer vila för att några försvann och var det skillnad på materialet i ligghallarna? Vädret? Mm

Hästar på box och hästar som hade 18m2 ligghall var vilade lika mycket medan hästar som hade 8m2 ligghall vilade mindre än hästar med 18m2 ligghall.

Sedan är jag nyfiken på om det var samma flock i alla 3 olika ligghallar eller blev det mer vila för att några försvann och var det skillnad på materialet i ligghallarna? Vädret? Mm
Ja ju större desto bättre känns ju logiskt, men liksom hur mycket vill hästar vila då? Stod de dygnet runt på box?
Var det samma hästar som stod på box och i ligghall? Hur roliga var hagarna? Känner att jag fick tusen frågor..

Sådana här studier säger inte så mycket tycker jag, det räcker med en bråkstake i flocken för att resultaten skall bli helt annorlunda och sen tillkommer en rad andra faktorer som hagen utanför, årstid, flocksammansättning osv.
Utformningen av ligghall, placeringen av ligghall gör mycket också. Jag har dock inte läst studien. För att inte tala om individen! Mitt halvblod hängde ofta i sin ligghall. Ponnyn sov hellre i snön. Om det inte fanns halm i ligghallen, då bodde hon i den tills hon ätit upp den :laugh:

Sånt här beror på flocken, och det borde alla hästmänniskor förstå.
Min lösdrift är laglig för 4-5 hästar (beroende på storlek), men mtp att min ena häst är ganska ranghög/har stort personlig utrymme skulle det aldrig funka med 5 hästar i min lösdrift, utan snarare max 3.

Det står ju även i lagen "alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt", så har man en flock som i mitt fall där 1 häst gör att 5 hästar inte får plats i ligghallen samtidigt, då är min ligghall inte laglig för 5 hästar även om måtten är lagliga för 5 hästar.

Så jag känner inte att lagen bör ses över, utan att folk måste börja använda sitt sunda förnuft och sluta stirra sig blint på siffror.
Med en annan flock kan absolut 5 hästar i min lösdrift funka jätte bra. Men med min nuvarande flock funkar inte 5 hästar i min lösdrift, alla hästar vill inte stå för nära andra hästar helt enkelt.

Att åtminstone läsa sammanfattningen vore väl en idé. Det står tydligt beskrivet hur studien gått till, hur hallarna har stått, vilka hästar som var med, vilka andra studier man tagit del av osv. Varför såga studier utan att ens läsa sammanfattningen.

Att åtminstone läsa sammanfattningen vore väl en idé. Det står tydligt beskrivet hur studien gått till, hur hallarna har stått, vilka hästar som var med, vilka andra studier man tagit del av osv. Varför såga studier utan att ens läsa sammanfattningen.
Vem riktar du dig till? Jag har läst hela den publicerade artikeln, det gör jag i princip alltid.

Vem riktar du dig till? Jag har läst hela den publicerade artikeln, det gör jag i princip alltid.
Flera som är kritiska och som säger själva att de inte har läst. Min kritik riktar sig till dem.

Man kan ha, och har all rätt att ha, åsikter om hur studier görs. Men då tycker jag att man ska lägga lite tid på att faktiskt läsa igenom artikeln också, så som du gjort.

Flera som är kritiska och som säger själva att de inte har läst. Min kritik riktar sig till dem.

Man kan ha, och har all rätt att ha, åsikter om hur studier görs. Men då tycker jag att man ska lägga lite tid på att faktiskt läsa igenom artikeln också, så som du gjort.
Vill bara lägga till att jag inte kritiserat studien i sig och hur den genomfördes utan min kommentar var en allmän reflektion över den här typen av studier.

Sånt här beror på flocken, och det borde alla hästmänniskor förstå.
Min lösdrift är laglig för 4-5 hästar (beroende på storlek), men mtp att min ena häst är ganska ranghög/har stort personlig utrymme skulle det aldrig funka med 5 hästar i min lösdrift, utan snarare max 3.

Det står ju även i lagen "alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt", så har man en flock som i mitt fall där 1 häst gör att 5 hästar inte får plats i ligghallen samtidigt, då är min ligghall inte laglig för 5 hästar även om måtten är lagliga för 5 hästar.

Så jag känner inte att lagen bör ses över, utan att folk måste börja använda sitt sunda förnuft och sluta stirra sig blint på siffror.
Med en annan flock kan absolut 5 hästar i min lösdrift funka jätte bra. Men med min nuvarande flock funkar inte 5 hästar i min lösdrift, alla hästar vill inte stå för nära andra hästar helt enkelt.
”Sunt förnuft” betyder olika för olika människor så det är ingen bra parameter. Jag har sett alldeles för många lösdrifter där för många hästar trängs på för liten yta ( min åsikt). Detta är på anläggningar där folk stallar upp sin häst på lösdrifts plats, där det är stor rotation på individer och flocken hela tiden ändras. Där tror jag en ändring av riktlinjer hade gjort en skillnad.

”Sunt förnuft” betyder olika för olika människor så det är ingen bra parameter. Jag har sett alldeles för många lösdrifter där för många hästar trängs på för liten yta ( min åsikt). Detta är på anläggningar där folk stallar upp sin häst på lösdrifts plats, där det är stor rotation på individer och flocken hela tiden ändras. Där tror jag en ändring av riktlinjer hade gjort en skillnad.
Som tillägg är att vi har en lagstiftning med minsta mått, inte "lämpligast mått". Många glömmer det och bygger minsta möjliga och det visar sig att det inte blev så bra.

Som tillägg är att vi har en lagstiftning med minsta mått, inte "lämpligast mått". Många glömmer det och bygger minsta möjliga och det visar sig att det inte blev så bra.
Att minimimått tenderar att bli standardmått vid byggnation och även förhagmått är en av anledningarna till att jag anser att vid djurhållning i mindre skala är det helheten och hur djuren faktisk mår som bör vara avgörande.

Det är rent förskräckligt tycker jag hur en del håller sina hästar trots att det uppfyller alla myndighetskrav.

Fast i de lösdrifter du beskriver uppfyller de troligen inte lagen "alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt".

Fast i de lösdrifter du beskriver uppfyller de troligen inte lagen "alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt".
Fast det tror jag men de har räknat på minimimått. Den ena lösdriften är godkänd för 9 hästar, har stora hagar och fri tillgång till mat och en ligghall. Ändå har de tidigare haft problem med kolik bland hästarna i lösdriften, två hästar fick avlivas. Detta gjorde att antalet sänktes till 6 hästar och problemen försvann.

Nu det senaste halvåret har trycket på stallplatser gjort att det går 9 hästar där igen vilket gör att hästarna är oroligare och det uppstår fler konflikter. Ingen hästägare tar upp frågan med stallägaren då lösdriften är godkänd för 9 individer men ur hästarna perspektiv är det bättre med färre. Jag hade önskat att fler vågade argumentera utifrån djurens känslotillstånd, de kan ju inte prata så vi behöver tolka det som de utrycker via sitt kroppsspråk. Inte endast utgå från standardiserade siffror.

Min ligghall är ca 25m2 och är lagom för min D-ponny och shettis. En till häst skulle inte funka, det skulle bli för trångt "mentalt".

Jag tycker att kravet på ligghallsyta borde vara minst 150% av boxminimi när det bara finns 1 hall, utefter mina observationer under 6 år med lösdriftshästar. Har man flera hallar verkar dom inte uppleva det mentalt lika trångt även om ytorna är mindre.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 992
Senast: Zpunk
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 585
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka