Minigris på äldreboende!

Sv: Minigris på äldreboende!

Det ska verkligen vara något djur på boenden, helst på alla tycker jag. De piggar upp.
Där jag jobbar har vi katt, damerna kommer inte ihåg vilka som jobbar.
Men vad katten heter oh att den finns vet de flesta (demensboende).
Gris verkar ju bra allergivänliga och allt, då kan personal och anhöriga inte klaga på det.

Så underbart! Fram för fler djur på äldreboenden! (Så länge de boende inte har problem med allergier o.d. självklart.)

Finns det verkligen inte bättre djuralternativ än en gris?
Kommer verkligen den att skötas rätt?

Finns det verkligen inte bättre djuralternativ än en gris?
Kommer verkligen den att skötas rätt?

Fördelen med en gris är att relativt få människor är allergiska mot grisar. Liksom hunden har den i naturen ett flockbeteende som gör den socialt väl rustad att interagera med människor.

Om man vet hur den ska skötas är det inte svårare än att ha en hund.

/KT

Om man vet hur den ska skötas är det inte svårare än att ha en hund.

/KT

Hur motioneras en gris på ett äldreboende då?
Inte lär den hårt ansträngda personalen hinna med att gå ut med grisen?
Min uppfattning är också att man kan aldrig få en minigris lydig på det sättet som en hund.

Hur motioneras en gris på ett äldreboende då?
Inte lär den hårt ansträngda personalen hinna med att gå ut med grisen?
Min uppfattning är också att man kan aldrig få en minigris lydig på det sättet som en hund.

Grisen har troligen väldigt stora ytor att springa runt på inne på äldreboendet och dessutom lär personalen rasta den. Jag är säker på att man avsatt tid hos personalen till grisens skötsel.

En gris kan faktist fås ganska lydig.

Och jag tror inte att en gris på ett äldreboende behöver ha mer än baslydnad. Dvs komma när man ropar, låta bli saker när man säger nej och vara allmänt snäll och social, och gå att handskas med så pass att man kan klippa klövar och annan allmän skötsel.

/KT

Vilken sötnos, och en riktigt bra ide!

Nu är grisen bara 13 v., visst, jättesöt. Men undrar hur söt den är när den är färdigväxt och hur bra iden är när lille nassen bökar omkull Agdas rullator, och samtidigt Agda själv, i sin iver att komma åt en av alla de bröd och kaksmulor som sprids på ett äldreboende?

Och vad för golv kan de tänkas ha som är lämpligt?
Jag kommer inte på något.

Det får inte vara för halt.

Polerat parkettgolv som på ena bilden i artikeln är inte så bra. Men det har dom kanske inte överallt. Vissa sorters plastgolv är inte jättehala. Olackat trägolv kan fungera hyfsat och bara cementgolv är helt okej att gå på för en gris.

/KT

Han är hur söt som helst. Fast blir alla minigrisar sådär valkiga i ansiktet som vuxna minigrisar brukar vara?
Tycker att det är en jättebra idé med djur på äldreboenden, men helst att någon i personalen äger djuret så att det har ett hem utifall att det inte längre funkar när grisen blir äldre eller om någon skulle bli allergisk mot den. Fast det har de säkert redan tänkt på.
Tror att de flesta djur är anpassningsbara och att lille grisen får det jättebra som husdjur. Tror inte att äldreboenden har speciellt hala golv heller. Då hade alla de boende riskerat lårbenshalsarna så det är säkert halkfria golv.

Grisar är goa! Jag hoppas att jag får låna nya grisar nu till sommaren så att de kan fräsa upp min mark till fina hästhagar. De är ju så roliga att titta på när de springer runt och leker så att öronen fladdrar!

Nu är grisen bara 13 v., visst, jättesöt. Men undrar hur söt den är när den är färdigväxt och hur bra iden är när lille nassen bökar omkull Agdas rullator, och samtidigt Agda själv, i sin iver att komma åt en av alla de bröd och kaksmulor som sprids på ett äldreboende?

Du verkar faktiskt väldigt negativ? Varför? Du ser hela tiden bara problem?

/KT

Du verkar faktiskt väldigt negativ? Varför? Du ser hela tiden bara problem?

/KT

Jag tänker på grisen.
Jag anser det finns bättre alternativ än just gris, och det där med rullatorn är faktiskt rätt bra.
Jag undrar om ägaren till grisen kommer att ta lika väl hand om den när den blir stor, hur nassens liv blir då.
Dessutom, med P_L i bakhuvudet, blir deras leder dåliga av att klövarna inte får fäste på golvet. Därav en stor del av min pessimism.

Jag undrar om ägaren till grisen kommer att ta lika väl hand om den när den blir stor, hur nassens liv blir då.
Dessutom, med P_L i bakhuvudet, blir deras leder dåliga av att klövarna inte får fäste på golvet. Därav en stor del av min pessimism.

Jag tror faktiskt att de flesta djur som lever i en miljö där det finns stor social kontroll. Dvs allmänhet och media har insyn löper mindre risk att fara illa än privatägda djur ute i anonymiteten.

Tex djur på djurparker, hästar på ridskolor etc.

När det gäller minigrisar så är det oerhört vanligt att köpare tröttnar på dem i största allmänhet, mycket pga av att de är så billiga i jämförelse med en hund.

Har du erfarenhet av minigrisar själv?

Apropå golven- ett vårdboende har säkerligen ganska bra golv pga av att de gamla inte får halka lätt. Och på ett sk halkfritt golv får en gris rätt bra fäste.

/KT

Liknande trådar

Däggdjur Någon här som äger en minigris? Hur bor dom,inne eller ute? Jag har ett uthus där jag gissar att det hållts något slags djur, och jag...
Svar
1
· Visningar
1 083
Senast: McFlurry
·
N
Lantbruksdjur Hejsan! Vi ska flytta till gård till våren och funderingar att skaffa fler djur, har ploppat upp i huvudet på oss. Jag har läst en hel...
Svar
10
· Visningar
16 216
Senast: Naike
·
Övr. Djur Jag blev intervjuad på lokalradion idag.... om minigrisar. Vill ni höra inslaget kan man göra det en månad framåt på sk podradio. Gå...
Svar
1
· Visningar
787
Senast: Hazel
·
Övr. Hund än för varg? detta är andra hunden som attackeras i år på det området. skrylle är ett friluftsområde där det rör sig mycket människor...
Svar
19
· Visningar
1 770
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama