Mini datorer!

Gullan86

Trådstartare
Funderar på att köpa en Mini data, vad kan ni rekomendera och vad kan ni säga att jag skall akta mig för?
vad skall man kolla efter extra noga osv, hur stor bör skärmen vara och vad bör priset ligga på?

hjälp tack!

Sv: Mini datorer!

Denna ska nog ligga under "datorer" men jag hänger på här ändå eftersom jag gärna skulle vilja ha en själv :)

Det man bör vara medveten om är att netbooks är nedbantade laptops som inte har allt som "vanliga" laptops har. T.ex. så har inte netbooks CD-/DVD-spelare. Processorerna är långsammare än på "vanliga" laptops i medelprisklassen.

Jag funderade allvarligt på att köpa netbook för en månad sen (men valde istället en Macbook). Jag kom fram till att de två bästa och mest prisvärda modellerna var dessa:
1. Asus EEE PC 1000HE
1000he-colors.jpg

2. Samsung NC10
samsung_nc10_netbook4.jpg

Båda dessa har rejält tilltagen batteritid, är välutrustade, finns i ett flertal olika färger, och har fått bra betyg av både köpare och experter (se prisjakt.nu). Kostar ca 4500 kr. Jag skulle inte köpa något enklare än så här.

Jag har en Acer Aspire One A150 med WinXP och är supernöjd. Den lilla skärmen (8,9") och det lilla tangentbordet är en vanesak. Batteritiden ligger på tre timmar, men större batterier finns som tillbehör. Betalade 3200 kr. inkl. frakt, postförskott och mus.

aceer minns inte vad modellen heter -men 8,9 skärm som det går utmärkt att sitta och jobba vid i af 3 timmar (sen måste jag ha paus ändå oavsett dator) tagentbordet är litet men vande mig snabbt vid det :)

Jag köpte varienten som har linux - supernöjd!

liten,väger inget,smidig,billig -allt jag kräver för en liten dator som ska svara smidig att släpa fram och tebax till skolan.

där är ju inget direkt minne på den -men eftersom jag bara sparar texfiler på den går ju det bra (tar ju typ ingen plats) men det är ju bara att köpa ett usb minne så är det problemet löst

Funderar på att köpa en Mini data, vad kan ni rekomendera och vad kan ni säga att jag skall akta mig för?
vad skall man kolla efter extra noga osv, hur stor bör skärmen vara och vad bör priset ligga på?

hjälp tack!

beror på vad du skall göra..

jag skulle inte köpa en laptop med mindre än 13" skärm.. 13" och slim: macbook air.

har haft den första versionen sedan den fanns tillgänglig att köpa, som jag dock bytte ut när den nya kom ut... kan i efterhand säga att det var inte värt bytet..

beror som sagt på vad du behöver.. det här är den perfekta datorn för mig.. som student så har jag ofta kurslitteratur med mig men även a4-block och med tanke på det så finns det inget skäl att ha en dator som är mindre än ett a4 utan då är vikt och tjocklek mer prioriterat.. sedan så prioriterar jag själv en bra skärm _väldigt_ högt iom att jag sitter mycket vid den men även redigerar foton när jag är på resande fot (Dvs inte hemma) och då anser jag att många laptopskärmar inte håller måttet.. inga "notebooks" jag sett och ett mycket fåtal vanliga laptops och där ligger helt klart macbook, macbook air och macbook pro högt upp när det gäller kvalité på skärmar..

går du under 13" så börjar skärmarna bli små och allt blir relativt stort (i förhållande till skärmens storlek) som gör att så mycket ryms inte och därmed begränsas användarvänligheten.. program såsom illustrator, photoshop etc blir svårt att köra.. att surfa blir tvunget att göras i helskärmsläge.. vilket man kanske inte vill göra om du sitter på msn eller dyl samtidigt..

tangentbord är även det VIKTIGT! apple har nämligen inga slimmade/avskalade tangenbord på sina laptops med ihoptryckta tangenter eller där man åste använda fn tangent, shift eller dylikt för att komma åt tangenter som på det stationära tangentbordet bara finns där.. något som jag tycker fler borde ta efter.. och att ha exakt sama tangentbordsutformning, samma knappavstånd, samma knappar, nedtryck etc är något som jag saknar hos andra..

batteritid är även det viktigt.. iaf för mig.. med 5-5,5h arbete på en laddning som macbook air har (i verkligheten, inte på PAPPER!!) så är den ganska unik där och en dator som faktiskt går att använda som arbetsdator där inte vägguttag saknas, såsom det gör i många föreläsningssalar etc..

hur ofta använder man en cd/dvd på resande fot? jag har då aldrig gjort det och väl hemma så kan man antingen köra med en usb-enhet (vilken som helst fungerar) eller via en annan dator och wlan/lan då apple har ett plugin man kan ladda ner till mac/pc med dvd-spelare som gör att man kommer åt optisk enhet via macbook air.. detta fungerar ypperligt tack vare wlanet!

wlanet som i många billiga laptops och speciellt netbooks är väldigt tillsnålat, oftast inte mr än 54mbit, alternativt 108mbits moduler, som i verkligheten håller ungefär 50% utav teoretiskt max (54/108mbit) när man väl är i villan/lägenheten och det finns lite väggar och annat..

en annan fördel med macbook air jämfört med andra nätta datorer är kraften! det är ingen sunkig via cpu eller skräpig celeron.. celeron som faktiskt är cpuer som inte klarar måttet att bli annat och som sedan stryps för att spara ström..

men vi står där vi står och nej, en slimmad laptop kan aldrig ersätta en stationär i samma prisklass men detta är mycket dator för pengarna i nätt förpackning...

---

mycket handlar om vad du skall göra och hur du vill göra det.. jag nyttjar apples koncept mobileme och "pushar" allt.. så jag har kontakter, mail, kalender etc alltid up-to-date i samtliga maskiner och som även kan ses online via ett gränssitt som liknar webmail

inbyggd 3g-modem skulle kunna vara något jag möjligen saknade..men något jag tror orsakar med bekymmer än något annat då det tenderar till att ge bekymmer med prioriteringar utav nätverk.. speciellt om man har tillgång till både wlan och 3g täckning.. och kanske vill köra det nät som är sämst teckning på...

det finns mycket på marknaden och det gäller att specificera vad du vill/behöver ha för att kunna göra ett klokt val..

hjälp tack!
Är det en bärbar eller minidator du vill ha?
Som minidator finns t.ex. mac mini.
Finns liknande pc varianter också.

Jag har en Acer Aspire One A150 med WinXP och är supernöjd. Den lilla skärmen (8,9") och det lilla tangentbordet är en vanesak. Batteritiden ligger på tre timmar, men större batterier finns som tillbehör. Betalade 3200 kr. inkl. frakt, postförskott och mus.
(OBS! att jag bara använder datorn till att surfa med.)

Jag har en asus 1000H som jag är mycket nöjd med. Batteritiden var egentligen det som avgjorde mest när jag valde den framför acern. Och så är det faktiskt rätt skönt med 10' skärm ist för 9'. Jag gör för tillfället det allra mesta på min lilla dator, eftersom den är så himla lätt att ta med sig. Jag flänger runt en hel del och då är den gräsligt smidig att ha med sig. Hemma kopplar jag oftast in skärmen och tangentbordet till vår stationära, så det är nästan uteslutande den lilla datorn som används.

Jag rekommenderar den verkligen!

Jag har en asus 1000H som jag är mycket nöjd med. Batteritiden var egentligen det som avgjorde mest när jag valde den framför acern. Och så är det faktiskt rätt skönt med 10' skärm ist för 9'. Jag gör för tillfället det allra mesta på min lilla dator, eftersom den är så himla lätt att ta med sig. Jag flänger runt en hel del och då är den gräsligt smidig att ha med sig. Hemma kopplar jag oftast in skärmen och tangentbordet till vår stationära, så det är nästan uteslutande den lilla datorn som används.

Jag rekommenderar den verkligen!

Jag kan också rekommendera den. I början tyckte jag att den kändes lite liten jämfört med min äldre 13" laptop, men jag vande mig ganska så snabbt.
Jag använder den främst för att sitta och arbeta i word samt "surfa" på internet.

Tack alla för era tips och råd.

jag vill alltså ha en smidig liten dator men inte med den allra minsta skärmen då(8 eller vad det ligger på) utan en 10 skulle vara lagom ungefär.

Jag fotar mycket och det är främst fix med bilder jag vill hålla på med så det måste vara bra minne så jag får plats med en hel del bilder.
jag använder inge pfotoshop eller liknande så det behöver inte vara bra för det.

jag surfar mkt på nätet med så den skall funkar bra för det.

kommer ev börja studer lite så den skall helst klara några arbeten osv.

Word är sånt man får köpa till eller hur fungerar det med det?
vill att det ska finnas program med till datorn som behövs för det jag rabblade upp.
paint är ett måste men det finns kanske till alla?

jag är inte så värst bra på datorer så försök ta det enkelt med mig hiihi.

jag vill att bilden skall vara klar och fin och skärmen tillräckligt stor för att man skall kunna njuta av bilder är en 10a för liten då?

sen skall ju datorn vara så billig som möjligt och av bra kvalite, aboslut inte över 5000kr men helst under 4000kr om det går och gärna billigare men det får som sagt inte vara nåt skit som går sönder direkt.

hur är det med minnet på dem och så?
min nuvarande är 160Gb och en 17 skärm. men den börjar sega ihop nu har nog alldeles för mkt bilder i den, den har dessutom börjat säga att utforskaren slutat fungera när jag försöker radera bilder någon som vet vad som är felet??? men vill som sagt ha bra med minne.
hur funkar det när det inte finns dvd uttag osv, och med usb minne och sånt är dålig på det här med datorer så hjälp mig gärna. kan man föra över och spara på usb minne eller vart skall man spara bilder men ej vill ha på datorn men i säkert förvar?
och hur?

mer tips, erfarenheter och ideer, TACK!

Tack alla för era tips och råd.

jag vill alltså ha en smidig liten dator men inte med den allra minsta skärmen då(8 eller vad det ligger på) utan en 10 skulle vara lagom ungefär.

Jag fotar mycket och det är främst fix med bilder jag vill hålla på med så det måste vara bra minne så jag får plats med en hel del bilder.
jag använder inge pfotoshop eller liknande så det behöver inte vara bra för det.

jag surfar mkt på nätet med så den skall funkar bra för det.

kommer ev börja studer lite så den skall helst klara några arbeten osv.

Word är sånt man får köpa till eller hur fungerar det med det?
vill att det ska finnas program med till datorn som behövs för det jag rabblade upp.
paint är ett måste men det finns kanske till alla?

jag är inte så värst bra på datorer så försök ta det enkelt med mig hiihi.

jag vill att bilden skall vara klar och fin och skärmen tillräckligt stor för att man skall kunna njuta av bilder är en 10a för liten då?

sen skall ju datorn vara så billig som möjligt och av bra kvalite, aboslut inte över 5000kr men helst under 4000kr om det går och gärna billigare men det får som sagt inte vara nåt skit som går sönder direkt.

hur är det med minnet på dem och så?
min nuvarande är 160Gb och en 17 skärm. men den börjar sega ihop nu har nog alldeles för mkt bilder i den, den har dessutom börjat säga att utforskaren slutat fungera när jag försöker radera bilder någon som vet vad som är felet??? men vill som sagt ha bra med minne.
hur funkar det när det inte finns dvd uttag osv, och med usb minne och sånt är dålig på det här med datorer så hjälp mig gärna. kan man föra över och spara på usb minne eller vart skall man spara bilder men ej vill ha på datorn men i säkert förvar?
och hur?

mer tips, erfarenheter och ideer, TACK!

under 5000spänn så får du göra avkall på antingen prestanda eller storlek, tyvärr.. har själv ingen koll på saken i fråga då det inte är aktuell prisklass för mig.

har du ingen dvd-rom så kan du antingen använda en usb-dvd, extern hårddisk (skulle jag rekommendera) eller via wifi till annan dator hemma (rekommenderar jag också).

att datorn seckar ihop har inget med att du har bilder att göra, utan snarare på annat.. att det ligger för mycket skit som körs i systemet om man kan uttrycka det så..

jag skulle säga att 10" är för litet för bildredigering.. men det beror ju på vad du gör... jag sitter på en 24" när jag redigerar och jag upplever det som minsta laget..

Jag har en Samsung NC10 (roooosa såklart!). Jag älskar den! :love: Trodde inte jag skulle ha så lätt för att vänja mig med en liten skärm osv. men det har inte ens varit ett bekymmer! Batteritiden är grym! Sitter aldrig vid min gamla "stora" dator längre. :D

Har inte läst igenom tråden och vet inte om någon tipsat om Asus Eee PC. Har en sådan och den har hela 160 GB hårddisk, det kommer man juu ganska långt med tycker jag :)
Förutom hårddisken har den 10 tums skärm, windows xp och är skitbra! Kostade precis 4000:- för ungefär 3 månader sedan. Ett impulsköp jag inte ångrat en sekund (lite på grund av att min "vanliga" dator kraschade ett par dagar efter att jag köpte dne här, som till början var meningen att vara en pluggdator då den är så smidig att ta med):banana:

KL

Puttar upp tråden.

Är också lite inne på en mini pc som ska användas för skolarbeten och internetanvändning. Är alla billigare varianter helt att utesluta? Är datorns minne så viktigt om man kan spara på USB istället? Vad är viktigast att tänka på?

Ni som haft mini pc ett tag, är ni nöjda fortfarande? Varför/varför inte?

KL

Puttar upp tråden.

Är också lite inne på en mini pc som ska användas för skolarbeten och internetanvändning. Är alla billigare varianter helt att utesluta? Är datorns minne så viktigt om man kan spara på USB istället? Vad är viktigast att tänka på?

Ni som haft mini pc ett tag, är ni nöjda fortfarande? Varför/varför inte?

Är det bara skolarbete och internet räcker det med en mini pc, men välj 10" istället för 9". De billigaste varianterna går utmärkt att köpa tror jag.
Du behöver inte spara på usb istället såvida du inte tänkt fylla datorn med en massa musikfiler eller liknande som tar mycket plats.

Det går utmärkt att skriva skolarbete, surfa (efter artiklar :angel: ) och lyssna på spotify samtidigt även på en mini pc.
Det tar ett litet tag att vänja sig vid att tangetbordet är lite mindre än vanliga.

Men köp en med win 7 istället för Xp (om de fortfarande säljs med XP)

Tack för svaret!

Ska inte ladda ner musik eller filmer eller redigera bilder eller liknande. Utan mest kunna surfa och skriva lite arbeten etc.

Varför Win 7 istället för XP?

Ha du något tips på vilken modell? Eller är de flesta ok? Det bästa är kanske att kolla live för att få lite uppfattning om hur de är utformade med tangenter etc.

jag är fortfarande lika nöjd med min :) Dock har jag lyckats mörda batteriet (trampade på det) men det kan ju inte tillverkarna hjälpa ;)

Ha ha, nej det är väl kanske inte datorns fel...

Hade du 8,9" skärm? Tycker du den är liten? Skulle du hellre vilja ha 10"?

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
392
Senast: Anna-Bella
·
IT & mobiler Min skärm på mobilen har en rejäl spricka där en mini-flisa helt saknas så det är "öppet" ner i telefonen på framsidan. På baksidan fler...
Svar
13
· Visningar
1 612
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 251
Senast: Sassy
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 335
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31