Mineralkvoter...

L

lill_flesky

Spelar det ngn roll att man får under/överskott på Ca, P och mg, om kvoterna är rätt? Hur mycket kan man "avvika"?
 
Sv: Mineralkvoter...

Man ska naturligtvis först och främst se till så att behovet täcks, främst fosfor. Är det täckt så gör det inget om kvoten Ca/P blir lite högre än de rekomenderade 1.2-1.5. Oftast är det ju där problemet uppstår, att man har svårt att täcka fosforbehovet och för att lyckas med det så händer det ofta att Ca drar iväg till mer än behovet men så länge kvoten blir under 2 så godkänner jag det i alla fall om jag inte kan hitta en annan lösning.

Det jag fått lära mig när det gäller foderstatsuträkning är följande:
1. Är MJ-behovet täckt?
2. Är Smbrp ok?
3. Är P-behovet täckt?
4. Är Ca/P-kvoten ok?
 
Sv: Mineralkvoter...

Igentligen så förstår jag inte varför fosforbehovet skulle vara svårt att täcka eftersom en "basmat" som havre innehåller höga värden av just fosfor..
Kli är en annat vanligt foder med högt värde..

Själv tycker jag att Balansen CA/p är viktig eftersom med dagens fodersorter/mängder så får dom oftast i sin det dom ska ha... med råge och obalans...

AM
 
Sv: Mineralkvoter...

I de flesta analyser som synts här så har det varit ett kraftigt underskott av fosfor, kanske specifikt för i år, vad vet jag. Men jag har nästan i alla foderstater fått lägga till miner vit som är den enda mineralen som jag vet har mer fosfor än Ca.
Jag sa aldrig att kvoten var oviktig, bara att man kan ha en något högre kvot än optimala om bara P-behovet är täckt. (Det enligt C. Planck)
Det är ju ofta man får ge just tillägg som tex kli för att få till fosforbehovet men det kan man å andra sidan inte ge i några större vikter.
Havre visst, innehåller mycket fosfor i förhållande till kalcium men det är ju egentligen bara ett "tillägg" då havre främst ges för att täcka Mj och Smbrp. Jag lägger ju knappast på ett extra kg havre för att få 3g P extra.
Sen när jag räknar foderstater så försöker jag ge så lite kraftfoder som möjligt och mer grovfoder och får då inte alltid in så mycket havre och jag byter inte grovfoder mot kraftfoder för att få dit mineraler.
 
Senast ändrad:
Sv: Mineralkvoter...

Det är just fosforen som oroar mig, hästen har ett behov på 20.6, men med min foderstat så blir det bara 16.4, dte saknas även en del Mg. Däremot så är Ca-boehovet täckt.
Vad ska jag ge för att få upp fosforen? Kli, miner vit, etc???
 
Sv: Mineralkvoter...

Enklast är väl att tillsätta fosforbalans?
 
Sv: Mineralkvoter...

Hur mycket kalcium har du då? Lägger du till tex 100gr miner vit kommer du upp i 22.9g P (så det räcker med lite mindre för att klara behovet) och så får du lägga till 5.5g Ca. Blir kvoten fortfarande ok då? Ska inte bli mer än 1.9-2, helst betydligt lägre.
 
Sv: Mineralkvoter...

Nu ändrade jag lite i foderstaten: men ser detta okej ut?:
28.94 Ca
17.55 P
8.365 Mg

Och då räknar jag att hästen behöver:
27.5 Ca
20.6 P
10.32 Mg

Kvoterna verkar ju se bra ut, men är just det att jag inte täcker upp behovet som jag inte gillar.

Har två hästar till som jag är osäker på med mineralerna, samm på dom, de ligger i överkant på Ca, saknas lite fosfor och Mg, men kvoterna ser bra ut.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
886
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp