Mineralgiva

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 806
E

Egonson

En gissningslek egentligen.

Jag har börjat ge min häst Hoof&Health örter från Hilton. Det står att det innehåller riktligt med mineraler. Men, problemet är som ni kanske vet att det inte finns någon analys.

Min häst är en nordis, 23 år och väger ca 600 kg.
Hon får förutom hö, 100 g mineralfoder som täcker mineralbehoven precis lagom. Hon får 77 MJ pga. höets värden.

Mineralbehoven är dragna från basbehovet på 70 MJ.
Hon får dock 31,5 Ca, 19,5 P och 15,2 Mg alltså lite mer. Samt täckt selenbehov.

Det jag ska komma fram till :D Är, hon får 2 msk av örterna per dag. Tror ni jag måste sänka mineralfodret eller är det lilla överskottet som ev. blir inte något att bry sig om?
Svårt att veta men hur skulle ni gjort. Jag tror inte örterna innehåller något större mängd selen, inte såd et blir förgiftningsrisk direkt.

Sv: Mineralgiva

Så här står det på burken:

Rich in vital elements: Iodine, Sulphur, Iron, Calcium, Copper, Magnesium and Selenium; Vitamins including Beta Carotene, B1, B2, B12, C, D, & E, plus 20 amino acids.

Contains: Deep Sea Kelp (Arcosophyllum nodosum), Rosehip shells, Calcified Seaweed, Bladderwrack (Fucus vesiculosus).

Jag skulle inte ha sänkt mineralfodret. Kan knappast handla om några större överskott hon får i sig.

Nej jag tänkte det också, men ville vara lite mer säker :D

Liknande trådar

L
Foder & Strö Ja, nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och skrivit av hela raddan från mineralpåsen på det mysko finska mineralfoder jag ger. Så...
Svar
9
· Visningar
1 485
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka