Mineralfråga

T

traloppan

Kan man lägga i mineralerna samtidigt som man blötlägger resten av fodret? Om inte, varför?
 
Sv: Mineralfråga

När vi blöter fodret har vi inte med mineralerna, utan rör i dem när de ska äta. Anledningen är att de sjunker och fastnar i botten på hinken annars, och där gör de inte mycket nytta.

/Ida
 
Sv: Mineralfråga

Jag vill inte heller ha mineralkakor i botten av hinkarna, men jag brukar bara låta betforen svälla ca 5 minuter innan jag strör på mineralerna. Det räcker för att mineralerna inte ska sjunka igenom.
 
Sv: Mineralfråga

Haha, alltid kul med nån som har samma fundering! Jag kan lägga till en fråga och snylta på tråden kanske. Om jag har blötlagd betfor och portionerar upp i hinkar för att ge senare på kvällen, kan man då pytsa i resten bestående av biotin, mineraler, vitlök och havre? Sen får det ju stå ett antal timmar. Skulle ju spara lite tid.
 
Sv: Mineralfråga

Okej, tack för svaren. Jag brukar också låta betfor och lusern svälla upp innan jag blandar i mineralerna, tänke mer på om de kanske "lakades ur" i vattnet så att de inte innehåller lika mycket när sedan hästen ska äta dem. För så är det väl med vitaminer? När de utsäts för syre osv. förlorar de mycket av sitt innehåll? (helt ok för övrigt att snylta på min tråd ;) )
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 198
Foder & Strö Ger sedan en tid tillbaka extra magnesium för att testa vad som händer om jag justerar upp kvoten mg-ca. Har köpt Trikems magneisum och...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 397
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Halloj! Ni som fodrar med minerals by nordic med någon av deras kraft, grov och mineraler. Vad är er upplevelse av det? Jag har...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 852
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp