Mineralfråga

T

traloppan

Kan man lägga i mineralerna samtidigt som man blötlägger resten av fodret? Om inte, varför?

Sv: Mineralfråga

När vi blöter fodret har vi inte med mineralerna, utan rör i dem när de ska äta. Anledningen är att de sjunker och fastnar i botten på hinken annars, och där gör de inte mycket nytta.

/Ida

Jag vill inte heller ha mineralkakor i botten av hinkarna, men jag brukar bara låta betforen svälla ca 5 minuter innan jag strör på mineralerna. Det räcker för att mineralerna inte ska sjunka igenom.

Haha, alltid kul med nån som har samma fundering! Jag kan lägga till en fråga och snylta på tråden kanske. Om jag har blötlagd betfor och portionerar upp i hinkar för att ge senare på kvällen, kan man då pytsa i resten bestående av biotin, mineraler, vitlök och havre? Sen får det ju stå ett antal timmar. Skulle ju spara lite tid.

Okej, tack för svaren. Jag brukar också låta betfor och lusern svälla upp innan jag blandar i mineralerna, tänke mer på om de kanske "lakades ur" i vattnet så att de inte innehåller lika mycket när sedan hästen ska äta dem. För så är det väl med vitaminer? När de utsäts för syre osv. förlorar de mycket av sitt innehåll? (helt ok för övrigt att snylta på min tråd ;) )

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV