Mineralfoder till hårt tränande häst!

Sv: Mineralfoder till hårt tränande häst!

Man kan köpa kalk och fosfor separat och lägga i så mycket som behövs.

Mvh

Tora

Jag har bara sett att de har en variant av just Bioprominet, men de har också andra typer som man kan komplettera med. Det har jag aldrig gjort. Jag ger bara Biopromin och Tokosel.

http://www.ameproducts.se/

Var och tittade på deras hemsida. Problemet är att det bara fanns en variant av Bioprominet. Har man ett grovfoder med ett kalk och fosfor innehåll som inte passar ihop med Bioprominet så fungerar inte det.

Ser att du också ger Tokosel. Räcker inte det som finns i Biopriminet? Efter en snabb huvudräkning så borde det räcka till min häst (vanligt halvblod, normal träning)

Mvh

Tora

Krafft Miner Grön innehåller inga vitaminer och Krafft Miner Vit innehåller endast A, D3 och E!
Tar gärna emot tips på fler vitaminfria mineraler.

Det ska enligt AME vara tillräckligt med selen till alla hästar, men jag tycker inte att det är det till hästar som växer, är dräktiga eller är under uppträning. Och mina hästar är alla i någon av de kategorierna.

Du har rätt i att man kan få problem om värdena i grovfodret inte stämmer med Bioprominet. Jag har aldrig råkat ut för att det har varit så stor feldifferans att jag har behövt göra något åt saken på annat sätt än genom att justera lite upp eller ner av något i foderstaten.

Krafft Miner Grön innehåller inga vitaminer och Krafft Miner Vit innehåller endast A, D3 och E!
Tar gärna emot tips på fler vitaminfria mineraler.

Behöver man igentligen tillsätta andra mineraler än eventuellt fosfor, kalk och selen? Tex järn, koppar och magnesium brukar täckas av grovfodret (det skulle vara om man vet att ens marker är väldigt mineralfattiga).

Jag brukar tänka så att om det är hyffsade värden på kalk och fosfor så är nog de andra också antagligen helt okej.

Jag brukar om det behövs tillsätta kalk och fosfor och så väljer jag Basics multivitamin som tillsats. Det brukar bli klart billigast.

Mvh

Tora

Det ska enligt AME vara tillräckligt med selen till alla hästar, men jag tycker inte att det är det till hästar som växer, är dräktiga eller är under uppträning. Och mina hästar är alla i någon av de kategorierna.

Du har rätt i att man kan få problem om värdena i grovfodret inte stämmer med Bioprominet. Jag har aldrig råkat ut för att det har varit så stor feldifferans att jag har behövt göra något åt saken på annat sätt än genom att justera lite upp eller ner av något i foderstaten.

Nej det är klart har man en häst som avviker från "normalhästen" så får man kompensera för det.

Jag har haft sådan tur (eller skicklighet kanske?) att få grovfoder där kalk och fosfor värdena är så gott som perfekta. Så då har jag bara gett selen och någon form av multivitamin. Billigt och bra.

Mvh

Tora

Ja det var ju inget budget alternativ direkt. Men är det bra så är det. Sen tror jag inte att det var så mycket dyrare per kg än andra. 12 kg kostade väl 800:- (66 kr/kg). Kostar inte Miner blå runt 200 för 5 kg (40 kr/kg)? Det är ju inte så stora skillnader.

Mvh

Tora

Nej skillnaden är inte särskilt stor, tycker jag. Om man vill spara pengar kan man säkert hitta annat som är bättre att dra in på. Jag ger t ex inga andra tillskott än detta.

Ja det var ju inget budget alternativ direkt. Men är det bra så är det. Sen tror jag inte att det var så mycket dyrare per kg än andra. 12 kg kostade väl 800:- (66 kr/kg). Kostar inte Miner blå runt 200 för 5 kg (40 kr/kg)? Det är ju inte så stora skillnader.

Mvh

Tora

Hittade lite priser på kraffts mineraler på nätet:

Krafft Miner Röd, 20 kg pellets 505,00 per kg 25,25
Krafft Miner Röd, 8 kg pellets hink 310,00 38,75
Krafft Miner Grön, 20 kg, pellets 228,00 11,40
Krafft Miner Grön, 8 kg, pellets 182,00 22,75
Krafft Miner Blå, 25 kg, granulat 274,00 10,96
Krafft Miner Blå, 20 kg, pellets 292,00 14,60
Krafft Miner Blå, 8 kg, pellets hink 206,00 25,75
Krafft Miner Vit, 20 kg pellets 337,00 16,85
Krafft Miner Vit, 8 kg pellets hink 217,00 27,125

Mvh

Tora

Du kan inte jämföra så utan måste titta på innehållet/kg. Rent prismässigt är Bioprominet superdyrt tycker jag. Tar man 5 kg hinken blir det 10 kr / dag om man tittar på rekommenderad dagsdos för arbetande häst. Krafft Miner Blå t.ex kostar ca 3 kr/dagsdos. Men kvaliteten och effekten kanske är så bra att det motiverar priset!!

Senast ändrad:

På ett sätt är det riktigt. Det kan vara lite vanskligt att jämföra bara priser per kg. Men samtidigt kan man inte titta på den rekommenderade givan. Det kan bli ännu mer missvisande. Det absolut bästa sättet är att veta hur mycket man måste ge sin häst för att efter det jämföra de olika märkena.

Vill man bara ge kalk och fosfor så är det absolut billigaste att bara ge det rent.

Mvh

Tora

Det absolut bästa sättet är att veta hur mycket man måste ge sin häst för att efter det jämföra de olika märkena.

Japp. Det har jag ägnat mig åt nu i sommar under dessa regntunga skyar. Tidsödande aktivitet :D.

Tidsödande men pengabesparande (förhoppningsvis) och lite roligt också :D.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat