Mineralfoder till hårt tränande häst!

Natasja

Trådstartare
Vill ha tips på bra mineralfoder som är smakligt och prisvärt, ska vara avsett till en hårt tränande häst.

Sv: Mineralfoder till hårt tränande häst!

Vad behöver du komplettera? Det är svårt att ge ett bra råd utan att veta vilka mineraler du behöver, och i vilken mängd. Det som är ett jättebra mineralfoder till en foderstat kan ju bli nästintill vanvettigt fel i en annan foderstat...

Jag har just suttit och räknat på detta. Jag har ett bra hö i år som kommer att täcka behovet av ca, p och mg. För att täcka vitamin och mikromineralbehov så har jag kommit fram till att Lactamins Basic Multimineraler (för ko, häst, gris, fjäderfä etc) är den produkt som är ÖVERLÄGSET bäst vad gäller pris/prestanda (dvs. mängd innehåll/gram). Det blir typ 1.22/dag om man följer rek. dagsdos (man kan ju dock räkna på egen specifik dagsdos utifrån behov). Chevinal är nästan dubbelt så dyr men innehåller iofs ca 10 fler spårämnen. Om man läser i Plancks bok så tillgodoses dock dessa spårämnen normalt av ett bra vallfoder så egentligen är de onödiga att tillföra.

Jag har dock inte kollat in mineralfoder som tillgodoser makromineralerna ca, p och mg eftersom jag inte har ett behov av detta.

Eftersom jag inte har testat Basic Multivit. så vet jag inte hur smakligt det är, men prisvärt är det definitivt.

Senast ändrad:

Det är den roliga biten att räkna foderstat med riktiga siffror :D

Ibland kommer man fram till att det som behövs inte finns i butiken på hästhyllan, utan till bättre pris på en annan hylla...

lovisaleonora - ja det är inte klokt egentligen. Basic är ju fullproppad med ämnen/gram på ett sätt som motsvarande hästprodukter absolut inte är. :eek: .. och man hittar det där på hyllan bland spensalva och grisfoder :D.

Senast ändrad:

Till våra egna hästar ger vi Krafft miner röd (För högpresterande hästar) för dess värdens skull. 100 gr av Miner röd motsvarar vitaminer & mineraler från 3 kg kraftfoder.

Det verkar också smaka bra, då de gärna äter direkt ut handen. //Linda

Tack för tipsen!
Krafft miner Röd tycker jag är en ganska dyr produkt. Vi har inga grovfoderanalyser klara ännu för årets skörd.

Lactamins Basic låter ju väldigt bra, då kan man ju komplettera med ett mineralfoder som passar vad gäller ca, p mm och inte har en massa tillsatta dyra vitaminer. Det borde bli billigast i längden om man har tid och lust att blanda.

Vill gärna ha fler tips om bra produkter!

Det är den roliga biten att räkna foderstat med riktiga siffror :D

Ibland kommer man fram till att det som behövs inte finns i butiken på hästhyllan, utan till bättre pris på en annan hylla...
Roliga??? RÄkna ut en till mig då när ja analyserat i höst...

Numera räknar jag bara åt mig själv, men det är ju roligt att räkna på hur lågt året kan kosta.

Numera räknar jag bara åt mig själv, men det är ju roligt att räkna på hur lågt året kan kosta.
Synd annars kunde du ju löst mitt bekymmer........har lärt mig två tre gånger förut o gjort lite foderstater på påhittade hästar. Men nu när ja sitter med de framför mig begriper jag nada.
Har ett foderstatsprogram på datorn, men de vet ja inte om de e så bra...

Jag har ett eget Excel-system med "mina" foderstorter inlagda, jag tycker det funkar bättre.

Innan laborerade jag med Freefarms program, men det har sina brister. Det gamla ger rätt bra översyn på kvoter etc.

Jag har ett eget Excel-system med "mina" foderstorter inlagda, jag tycker det funkar bättre.

Innan laborerade jag med Freefarms program, men det har sina brister. Det gamla ger rätt bra översyn på kvoter etc.

Jag använder också ett eget Excelprogram som jag knåpat ihop, men man måste kunna en del för att använda det. Tex maxgivor av vissa fodermedel, minimigivor av grovfoder osv, programmet säger ju inte ifrån om man skriver tex 1,5 kg soja. Har också en kolumn för kgpris på fodret och då ser man snabbt vad ett dygns foder kostar.

Det är inget man kan få ta del av? INte för att jag tror att vi använder samma fodersorter dock......... Men hade kanske vatt skoj att få kika lite..
Exel kan ja tyvärr inte med. Sambon är rätt duktig, men om han skulle kunna göra ett sådant program, det vet i tusan.

Jag tycker det är enklare att använda mitt eget och laborera tills jag tycker det ser bra ut!
Hippocampus var ju bra med de olika kommentarerna om ts, kvoter och så vidare. När man kommit fram till en foderstat kan man ju lägga in den i deras program och se vad man får för svar.
En stor fördel med det egna är att jag kan lägga in priserna på fodren också!

Tack för tipsen!
Krafft miner Röd tycker jag är en ganska dyr produkt. Vi har inga grovfoderanalyser klara ännu för årets skörd.

Lactamins Basic låter ju väldigt bra, då kan man ju komplettera med ett mineralfoder som passar vad gäller ca, p mm och inte har en massa tillsatta dyra vitaminer. Det borde bli billigast i längden om man har tid och lust att blanda.

Vill gärna ha fler tips om bra produkter!

Jag kan inte komma på nått mineralfoder som inte är vitaminiserat även om nån annan här säkert gör det. Men jag tror definitivt inte det är en bra idé att kombinera Basic multivitamin med ett vitaminiserat mineralfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat