Mineralfoder med smak av äpple... men det smakar ju inte äpple?

Snowball

Trådstartare
En av mina hästar har börjat rata mineralfoder. Och efter att ha prövat flera sorter fick jag igår provpåsar med mineraler som ska vara smaksatta med äpple. Nyfiken som man är stoppade jag en pellets i munnen och jag kunde inte känna minsta spår av någon äpplesmak, bara salt och sedan en besk eftersmak. Kan det verkligen smaka äpplen för hästen om jag som ju faktiskt också gillar äpplen inte kan känna minsta antydan till äpplesmak?

Sv: Mineralfoder med smak av äpple... men det smakar ju inte äpple?

Först:
underbart att du testade! :bow:

sedan:
Nej, jag har mycket svårt att tro att det smakar äpple för hästen. Precis som jag är skeptisk till att man smaksätter saltstenar, hur kan en sten salt smaka annat än salt liksom?

Men äter inte din häst pelleterade mineraler uppblandat med kraftfoder?

Nej, det har jag svårt att tro...

Men äter inte din häst pelleterade mineraler uppblandat med kraftfoder?

Nej det är just det som är problemet, pelletserna ligger kvar i krubban ibland tillsammans med minst hälften av betforn. Jag har provat fem olika mineralfoder nu och hon äter inte upp, möjligtvis att hon får i sig en fjärdedel men varenda dag får jag slänga ut foder. Provade chevinal men då hamnade all mat på golvet istället. Hade hon ätit mineraler utan bekymmer hade jag inte brytt mig om vad det smakade.

Har både provat att ge mineraler torrt eller lägga dom i blöt tillsammans med betfor, servera enbart havre och mineraler, mata hästskrället för hand men icke, mineraler är tydligen äckliga (och de sorter jag har provsmakat är faktiskt rätt äckliga och en del luktar dessutom ganska skarpt).

Nu erbjöd jag detta äpple-smaksatta mineralfoder igår och det kan inte ha smakat äpplen för hästen heller, hästen ratade detta också, äpplen är i vanliga fall favoritmaten. Är inte det falsk marknadsföring att påstå att ett foder är smaksatt med äpple när det faktiskt inte smakar äpple?

All annan mat slinker ner utan bekymmer, hästen är rätt lättfödd och skulle helst bara äta hö och just mineraler. Jag har funderat på färdigfoder typ musli men hästen behöver verkligen inte mer energi, bara lite mineraler. Eller får jag väl servera mineraler ihop med äpplemos för då ska det väl i alla fall faktiskt smaka äpple ;)

Vi hade faktiskt just en sådan häst i ett stall jag arbetade i för många år sedan. Den hästen hade en otrolig förmåga att stortera ut de minsta beståndsdelarna! Enda sättet vi fick i honom mineralerna, var just med hjälp av äppelmos :)

Hur mycket mineraler behöver du tillsätta?

Det finns musli-koncentrat som innehåller högre andel vitaminer och mineraler men man får ju räkna på hur mkt som behövs.

Nu erbjöd jag detta äpple-smaksatta mineralfoder igår och det kan inte ha smakat äpplen för hästen heller, hästen ratade detta också, äpplen är i vanliga fall favoritmaten. Är inte det falsk marknadsföring att påstå att ett foder är smaksatt med äpple när det faktiskt inte smakar äpple?

Påstår de att det smakar äpple så skulle jag säga att de ljuger, men om de bara säger att det är smaksatt med äpple så kan de ju tala sanning, även om smaken inte lyckas slå igenom ;).

Har du testat Pavo summerbrick? Vi har en som normalt sorterar ut mineralerna, men som blev störtförtjust när vi fått ett smakprov på summerbrick med hem från falsterbo (ryktlådan höll på att stryka med eftersom det trillat ett par smulor i den som hon bara måste få tag på).

Hur mycket mineraler behöver du tillsätta?

Det finns musli-koncentrat som innehåller högre andel vitaminer och mineraler men man får ju räkna på hur mkt som behövs.

Ja jag ska räkna på muslikoncentraten för nu är jag trött på att köpa mineral foder som ändå inte äts. Frågan är bara vad butikerna har hemma eller kan ta hem här omkring. Hade du något särskild musli i tankarna? Tills vidare får jag väl blanda det jag har med äpplemos och eventuellt ge det med spruta till och med.

Senast ändrad:

Påstår de att det smakar äpple så skulle jag säga att de ljuger, men om de bara säger att det är smaksatt med äpple så kan de ju tala sanning, även om smaken inte lyckas slå igenom ;).

Har du testat Pavo summerbrick? Vi har en som normalt sorterar ut mineralerna, men som blev störtförtjust när vi fått ett smakprov på summerbrick med hem från falsterbo (ryktlådan höll på att stryka med eftersom det trillat ett par smulor i den som hon bara måste få tag på).

Nej jag har inte testat Pavo än. Ringde faktiskt till Pavo och det finns en återfärsäljare i närheten. Ringde då till återförsäljare som inte har någonting av Pavos sortiment hemma "för V***for gillar alla hästar" Jo tjena ytterligare en hink till samlingen. Tack och lov så har jag fler hästar som inte är så kräsna

Vi hade faktiskt just en sådan häst i ett stall jag arbetade i för många år sedan. Den hästen hade en otrolig förmåga att stortera ut de minsta beståndsdelarna! Enda sättet vi fick i honom mineralerna, var just med hjälp av äppelmos :)

Jo äpplemos är storfavoriten här. Som tur är har jag många äppleträd och alltid äpplemos i frysen för det är bästa sättet att få i eventuella mediciner.

Tex Fibergi Musli eller Lympos Kombi
Iform Koncentrat ligger högst av alla, men det beror ju helt på vad du behöver utofrån höanalysen.

Senast ändrad:

Ska kolla det, fibergi musli tror jag till och med butiken hade hemma. Tackar

Jag har ett lågdräktigt (170 dygn) sto här hemma som är likadan - det spelar ingen roll om hon får granulat eller pelleterade mineraler - det ligger kvar i botten av hinken när allt annat är uppätet :crazy:

Hon behöver egentligen bara lucernpellets än så länge, men får lite betfor också för att försöka lura i henne mineralerna. Hon får dessutom magnesiumtillskott - som hon också lämnar. Hur i hela friden hon rensar bort dem från betforn är för mig en gåta! Jag ska absolut testa med äppelmos jag också!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 300
Senast: traff
·
B
Foder & Strö Någon som gör det här?.. jag blev lite nyfiken idag på jobbet och smakade på lite olika foder (dock inget hö, det verkar för stråigt)...
Svar
10
· Visningar
932
Senast: BeastieBabe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama