Mineralfoder - "konsistens"?

Lona

Trådstartare
Om man nu förutsätter att innehållet matchar foderstaten i övrigt och att hästen äter det, vilken form av mineralfoder är bäst? Tänker pelleterat/flytande/granulat/pulver - vad finns det mer?
Vad finns det för för- och nackdelar med de olika formerna? Förstår att meningarna antagligen går isär men vad anser NI?

Sv: Mineralfoder - "konsistens"?

Det hästen äter :-P

Ev kanske upptag kan skilja beroende på behandling/form?

Annars vet jag inte. Föredrar själv någon typ av pellets för det känns homogent varje gång.

Jag har helst pellets men eftersom det inte går ihop med årets hö och dessutom innehåller alldeles för mycket järn för att överhuvudtaget ges till en häst någonsin så använder jag ett pulver för varje mineral och det går bra det också.

Jag föredrar granulat, eftersom det inte innehåller en massa extra socker (iaf inte det jag gav, det är några år sedan nu). Men nuvarande hästen är inte så glad i granulat öht. Och eftersom han för tillfället bara får hö, och salt i granulatform (vilket har tagit tid att "lära" honom att äta), har jag inget att blanda ut det med så att han äter upp. Så han får pellets. Fördelen med pellets är att..well, hästen äter upp både mineraler och salt :p

Jag föredrar granulat, eftersom det inte innehåller en massa extra socker (iaf inte det jag gav, det är några år sedan nu).
Socker??

Jag ger just nu pelletsmineraler av rent praktiska skäl - jag gör en egen liten blandning med krosshavre, kraftfoderpellets och mineraler (som används som krubbskrammel) och om jag då har pelletsmineraler så stannar de i blandningen och faller inte ner till botten av hinken utan det blir en någorlunda homogen blandning.

Annars har jag egentligen aldrig haft problem med att få någon att äta granulerade mineraler heller.

Fast det lilla borde inte vara orsak till oro.

Kollade på Salsafoders mineraler och de innehåller 4% melass vilket ger 3.2 g melass per dos (80 g), vilket ger 1.4 g socker.

Det sa jag väl inte heller, bara att det var melass i eftersom Ameo undrade.

Jag har både pelleterat och pulver i år.
Pulver köpt på granngården (e-selen, salt). Det pelleterade har jag beställt från Polen, zink/koppar/biotin. Pelleterat med lite lucern och äppelfiber. Inget socker.

Allt blandar jag direkt med havrekross. En halv deciliter linfröolja binder ihop allt.
Den ena hästen sorterar dock ut de pelleterade mineralerna ibland.. Nästa år blir det bara pulver.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 893
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 407
Senast: Sel
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25