• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare sarawinther
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 166
S

sarawinther

Hej alla hästmänniskor!

Tänkte mest höra med er vad ni använder er utav för mineraler till era hästar.

Vad anser ni om granulat?

:banana:

Sv: Mineraler

Senaste åren har jag inte behövt ge andra mineraler än selen, resten får dom i sig med råge via grovfodret.Ca/p-kvoten har varit perfekt den också.

I vinter har jag gett Kraffts Miner Vit, pga stor luserngiva.

Nu ger jag hälften Miner Blå (stallägaren köpte fel, skulle vara Grön...) och hälften Vit.

Miner Blå råkar vara i granulatform, men jag tycker det är bökigt att fodra med. Ger man det bara tillsammans med en mindre mängd övrigt foder så är det många hästar som inte äter upp det, och så fastnar det gärna i botten av hinken och förstör plasten.

Jag ger min häst Dynavena till havren, och ger inget annat tillskott av mineraler och vitaminer.

Min erfarenhet av granulat är att hästarna i det stora hela lyckas pilla bort det så att det blir liggandes på bottnen. En positiv sak är väl att granulat dammar mindre än mineraler i pulverform.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 154
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
975
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 278
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka