• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare rosita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 808
R

rosita

Vilket anser ni är det kompletta märket mineraler, alltså där allt finns med utan att man behöver komplettera, det är ju en djungel:confused:

Sv: mineraler

Det FINNS INGET märke som alltid täcker upp alla behov, man MÅSTE utgår ifrån vad övriga fodermedel - framförallt grovfodret - innehåller i mineralväg för att hitta rätt mineralfoder att komplettera med.
Det kan skilja ganska mycket på vad fodermedel innehåller....

Vilket mineralfoder man ska välja beror ju på vilket behov man har.
Jag tycker annars att Eggersmanns osteomin är väldigt komplett.

Det finns ingen genväg! Du måste låta analysera grovfodret och sedan beräkna en foderstat. Annars kan du aldrig veta vad hästen behöver. Observera att det kan vara lika skadligt att ge för mycket av nånting som för lite!

Vilket mineralfoder man ska välja beror ju på vilket behov man har.
Jag tycker annars att Eggersmanns osteomin är väldigt komplett.

Var hittar jag den sorten.

Ja, jag är sån som inte håller på och analyserar hit och dit.
Jag vill ha en genväg där allt finns med i lagom dos:cool:

Du hittar den på butiker som säljer Eggersmanns foder, du kan också gå in på hemsidan och kolla återförsäljare för att se om någon finns i din närhet. Men du, jag skulle verkligen vilja rekommendera dig att analysera grovfodret, utan att ha gjort det så kan du helt enkelt inte vara säker på att mineralfodret och kraftfodret är rätt för hästen! Det är också onödigt att lägga ut pengar på dyra mineral- och kraftfoder som kanske passa helt fel till hästen och inte ger den det näringsbehov som den behöver. En analys kostar inte mycket men den kan spara dig mycket pengar- kanske du varken behöver mineral- eller kraftfoder om grovfodret är tillräckligt bra!
Det finns också många kunniga på Buke som säkert kan hjälpa dig att räkna om du är osäker på hur man gör (jag är själv ingen stjärna inom det området...:o:p )

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
439
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 276
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?