Mineraler?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare ponnypulka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 161
P

ponnypulka

Hej.

När ska man ge mineraler? Ska man alltid ge eller i vissa perioder? Vad ska man ge och hur mycket? :crazy:

Har en foderhäst (islandssto, 18år) som får Krafft.

Sv: Mineraler?

Hästens mineralbehov ska uppfyllas, vilket beror på ålder, träning, dräktighet osv. I första hand ska man ge grovfoder. Räcker inte det till kompletterar man med kraftfoder och/eller mineralfoder som har ett innehåll som "fyller ut hålen".

Man ska ALLTID se till att hästen får i sig så mycket mineraler den har behov av. Ibland kan det räcka med det som finns i höet/silaget men det vet man bara om man har analys på det.

Oftaste behövs det ett mineralfoder året runt, förutom möjligen vid ett bra bete. Att du ger ett av Krafft färdigfoder räcker oftast inte OM du inte ger ganska stora mängder?

Vad är grovfoder? :crazy:

Hon får 7 dl/dag. Det var vad ägaren sa att jag skulle ge, och hon har endast gett henne Krafft tidigare. Vad ska man ge för mineralfoder då?

Senast ändrad av en moderator:

Hon får 7 dl/dag. Det var vad ägaren sa att jag skulle ge, och hon har endast gett henne Krafft tidigare. Vad ska man ge för mineralfoder då?

arabia svarade på din fråga om grovfoder.

Vad du ska ge för mineraler beror på var du har för värden på ditt grovfoder. All foderstatsberäkning grundar sig på en analys av grovfodret med avseende på i första hand energi, smältbart råprotein, kalcium och fosfor.

Vilket av KRAFFTs foder är det du ger?

Oj det täcker verkligen INTE hästens mineralbehov! Om den får MYCKET grovfoder (hö , silage) så kanske kalcium, fosfor och magnesiumbehovet täcks men den får ju inte i sig SELEN nånstans... finns nämligen inte i svenskt grovfoder och det lilla, lilla den får i sig genom 7dl Krafft (vilken sort det än är) ger bara pyttelite selen.

Men du kan inte ändra på nånting i hästen foderstat utan att rådgöra med ägaren. Det är ägarens beslut. Men säg till henne/honom att du fått veta att mineralfoder behövs och att du gärna köper det till hästen om du får... Föreslå snällt att du vill göra detta för hästens bästa.
Ägaren verkar vara okunnig vad gäller foder.

arabia svarade på din fråga om grovfoder.

Vad du ska ge för mineraler beror på var du har för värden på ditt grovfoder. All foderstatsberäkning grundar sig på en analys av grovfodret med avseende på i första hand energi, smältbart råprotein, kalcium och fosfor.

Vilket av KRAFFTs foder är det du ger?

Hmm, jag har ingen aning om hur höet är.. :crazy:

Jag ger 7kg hö/dag och det är Krafft Grund.

Oj det täcker verkligen INTE hästens mineralbehov! Om den får MYCKET grovfoder (hö , silage) så kanske kalcium, fosfor och magnesiumbehovet täcks men den får ju inte i sig SELEN nånstans... finns nämligen inte i svenskt grovfoder och det lilla, lilla den får i sig genom 7dl Krafft (vilken sort det än är) ger bara pyttelite selen.

Men du kan inte ändra på nånting i hästen foderstat utan att rådgöra med ägaren. Det är ägarens beslut. Men säg till henne/honom att du fått veta att mineralfoder behövs och att du gärna köper det till hästen om du får... Föreslå snällt att du vill göra detta för hästens bästa.
Ägaren verkar vara okunnig vad gäller foder.

Jo jag ska prata med henne och fråga. Jag är själv inte heller bra på foder, ger bara det som hon säger att jag ska :confused:

Hästarna på ridklubben äter inte heller mineraler, de har bara hö och Krafft hela tiden :crazy:

Jo jag ska prata med henne och fråga. Jag är själv inte heller bra på foder, ger bara det som hon säger att jag ska :confused:

Alla är vi okunniga innan vi lärt oss, huvudsaken är att man är villig att lära sig! :)
Du gör helt rätt i att göra som ägaren säger.

Hästarna på ridklubben äter inte heller mineraler, de har bara hö och Krafft hela tiden :crazy:

Dock tror jag att de får betydligt MER Krafft per dag? Och de kanske t o m har analyserat sitt hö/silage så de vet ändå att det täcker behoven?
Om inte så kan jag bara säga att inte ens ridskolor kan det här med hästens näringsbehov så bra alltid...

Nää de får typ lika mycket.. Men ägaren sa att jag kan köpa en mineralsten som hon kan få slicka på :p

Då går förmodligen de flesta hästar med åtminstone brist på selen. :crazy:

Mineralsten räcker sällan... Om de inte slickar mycket på det. Det är framför allt selenet jag tänker på. Jag skulle helt enkelt tillsätta ett mineralfoder eller åtminstone ge Tokosel (som är ett selen/e-vit tillskott) som du kan köpa på Apoteket (det står anvisningar på förpackningen hur mycket man ska ge).
(men återigen - du bör alltid fråga ägaren om det är okej först)

Okej, men då får jag väl palla mig till Granngården och köpa det då :o

Jag vill ju inte att hästen ska må dåligt!

Den mår inte direkt dåligt av det men riskerar att i LÄNGDEN komma att må dåligt av mineralbristen - som kan visa sig på olika sätt i kroppen. T ex fel på skelett, dåliga hovar osv.
Magnesiumbrist kan visa sig som en stressad, överreagerande häst... Om en häst har magnesiumbrist och man sedan korrigerar det kan den bli lugnare.

Framför allt är det viktigt att se till mineralbehoven när hästen VÄXER. Då är det extra viktigt!

Okej. :idea:

Min häst växer då bara på bredden :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 083
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
530
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka