C

coletessan

vi hade ett samtal i stallet idag angående mineraler och blev lite oense...
vad händer om hästen får i sig för mycket mineraler? de kan väl inte va bra eller kommer överflödet ut igen?
det står ju en rekommenderad mängd på mineral spannen, men om man inte har någon analys och om man inte har räknat på foderstaten har man ju ingen aning om hur mycke den ska ha... eller kan man ge den mängden som står där och hoppas på att det blir lagom?

blev lite snurrigt, men hoppas någon har tid och svara ändå

/T
 
Sv: mineraler

Det blir olika effekt av olika mineraler. En del kan vara direkt farliga att överdosera i ganska små mängder medan en del klarar hästen av i ganska stora mängder innan det händer något. Det största problemet är att de flesta mineraler påverkar en eller flera mineraler, har man ett för stort upptag av en mineral kan man få en indirekt brist på en annan genom att upptaget av denna mineral hämmas. Det är därför man pratar om tex Ca/P kvoten som viktig.
Det bästa är ju om man har en analys och iaf lite koll på vilken balans man har mellan mineralerna, har man inte det kan man möjligen chansa och ta ett mineralfoder som innehåller standardkvoter och inget extremt. Personligen tycker jag att det ofta står väl stora mängder på mineralhinkarna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 767
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 652
Senast: Blyger
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 183
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp