Mineraler!!!

_L_

Trådstartare
Hej!
Har ni något bra knep för att få hästen att äta upp mineralerna?
Jag har inte använt mineraler förut men nu har jag köpt. Och det var ganska dyrt 15 kg för 292 kr (Mustang mineral röd) men det ligger kanske runt där? Men det är både vitaminer och mineraler i. Hästen äter ogärna utan sorterar bort mineralerna. Är det dåligt att blöta och krossa mineralerna vid utfodring? Med betfor går det sisådär 1/3 lämmnas kvar.

Det står hur många gram/dag man ska ge men jag har räknat ut mineral/vitamin behovet för hästen i fråga och då överutfodrar man vissa min. o vtm, och det är ju inte bra. Har tillverkarna inte tänkt på det? Det är väl Ok att ge mindre än rekomenderat då.

Hästen får annars hö, havre och betfor.

M. v. h. Lisa
 
Sv: Mineraler!!!

Meningen är ju att du ska anpassa rätta mineraler i förhållande till ditt grovfoder samt totala foderstaten. Du kanske inte köpt rätt sort. Vad är det som felar då ?
 
Sv: Mineraler!!!

Jo på säcken står det tex. 75 g/dag åt ponny. Men om man kollar upp vad en ponny på tex. 200 kg ska ha så är 75 g av den här sorten lite för mycket. B.la. blir det för mycket A vitamin. Men om man räknar ut så går det ju att anpassa genom att ge mindre, men då täcks inte behovat av några andra vtm o min.

Tips på andra mineralblandningar??
Hur gör andra?

M. v. h. Lisa
 
Mineraler

Jo men det är väl bara att räkna ut vad övrigt i foderstaten innehåller och gå efter det vad man bör tillägga. De dom har angett på säcken är väl en ungerfärlig rekomendation.

M. v. h. Lisa
 
Senast ändrad:
Sv: Mineraler

du kanske ska testa att byta mineraler, har haft jätte problem men min häst att få honom att äta men har äntligen hittat bra mineraler! Biomineraler från Biofarmab i pulverform! super bra!

MVH Lotta
 
Sv: Mineraler!!!

Om är det "sandformade" mineraler du har? eller hur man nu ska uttrycka sej ;) . har tyvärr inget bättre tips än att blanda ut det så mkt det går så att hästen "måste" äta upp det.. ;) nästa gång du köper skulle du kunna testa att köpa pelletsformade mineraler (om de inte är de du redan har). Har sånt för normalpresterande hästar från Kraft. Det går fine att äta, tycker min pålle :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mineraler!!!

Har du testat att ge pelleterade eller pulvermineraler?
Pelleterade brukar vara smakligare, finmalet pulver brukar också gå hem bättre än granulat.
 
Sv: Mineraler

Var hittar man Biofarmab biomineraler? Hur mycket kostar det?
 
Sv: Mineraler!!!

Hej!

Det var pelleterade mineraler jag köpte. Man kan ju krossa pelletsen kanske det går bättre.
Vad är granulat? Har hört det många gånger men jag vet inte vad det är.

/Lisa
 
Sv: Mineraler!!!

Hej!

Jo jag hade tänkt köpa kraffts mineraler men dom hade slutat köpt in från Krafft på den butiken (1 mil bort, annanrs måste man åka till stan 5 mil bort) så då tänkte jag att jag kunde prova med deras nuvarande mineralfoder från Mustang.
Värst är ju en shettis, hon som behöver nu när hon är högdräktig. Att lägga ett mått mitt på kraftfodret i krubban gick inte alls, varenda litet korn låg kvar! Att röra ner det gick lite bättre men om jag krossar det ska det väl gå bra, får se.

/Lisa
 
Sv: Mineraler!!!

:d Kraft Blå Mineraler,pelleterade,e smaskens?=
ca.200kr för 25kg!
jag hade ''grus'' förut men de gick inge bra...
 
Sv: Mineraler!!!

Jag ha Kraffts gröna!
Mina pojkar älskar sina mineraler!! Tom med min väldigt kräsna A-ponny.. :)
En kompis till mig använder Eggermanns mineraler. Det är typ 2-3 cm breda o 5cm långa bricks som hon ger tre om dagen med.. Då kan man ge det till dom i handen som belöning.. Och det funkar för henne..
 
Sv: Mineraler!!!

jag köper mina på charlies i jönköping.. men tror du kan beställa från lantmännen de har ju biofarmabs sortiment! mårgon ridsportbutik runt dej har säkert biofarmabs sortiment! 2,5 kg tror jag det är korstar 85kr, men de räcker länge!!
 
Sv: Mineraler!!!

Den rekommendationen som står på mineralförpackningen (ex 100 g/dag) är det TOTALA behovet hästen behöver per dag av mineraler/vitaminer och andra ämnen som ingår i mineralerna.
Sen måste du tänka på att gräset, höet o kraftfodret innehåller mineraler/vitaminer. Det är därför att rekommendera att räkna ut foderstaten så du får fram hur mkt mineraler du behöver tillsätta för att ge hästen den mängd extra mineraler den behöver, förutom det den får i sig genom maten.

Att mineraltillverkarna skriver ut det totala dagsbehovet på förpackningarna, är nog mest ett sätt att kunna sälja mera...
Det är farligt att ge för mkt mineraler, liksom för lite.

Generellt sett brukar det va lättare att få i hästen pellets-mineraler än s k "granulat". Granulat är typ "fint grus".
Det finns även flytande mineraler du kan prova, chevinal, som ex säljs på Börjes. Dock behöver du tillsätta kalk tror jag det är (eller är det ngt annat).

Men om din häst inte har ätit mineraler innan, är det nog inte så konstigt att den är lite tveksam till dem i början!
Kraffts mineraler tkr min kräsna häst bäst om, tror de innehåller smakliga örter oxå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 451
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Görel
·
Foder & Strö Min 27-åringa islandshäst börjar falla ur lite så jag tänkte förändra lite i foderstaten innan det går för långt. Idag får hon: *...
Svar
3
· Visningar
981
Senast: Cicci
·
Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp