miiiiiiia

Trådstartare
Jag har funderat på detta med mineraler ett tag, men inte hittat ngt riktigt svar..

Hur är det, måste man ge mineraler? Vad är det man vill åt osv?

Kan kolla innehållet i hösilaget ikväll när jag kommer till stallet!

Sv: Mineraler

Det har ju med värdet på grovfodret att göra. Jag måste i dagsläget komplettera fodret med mineraler lite, medan jag kanske inte behöver göra det alltid.

Jag ger extra selen för det är det dåligt med i hösilaget, men kalk/fosfor balans är ok - när jag kompletterar med lite lucern och lite soja. Vad är det mer mineralerna tillför?

För att lite kort svara på din fråga vad mineralerna tillför:

Kalcium- utgör en viktig beståndsdel i skelettet, bidrar till att nervimpulser går fram och att muskler kan dra ihop sig normalt, har även att göra med blodets koagulation

Fosfor-utgör även detta en viktig beståndsdel i skelettet, samt har en viktig roll i energiomvandlingen i kroppen

Magnesium-även denna viktig för skelettutvecklingen, en viktig aktiverare av många enzymer i kroppen, även viktig för cellernas funktion vid hårt muskelarbete, behövs också för nervcellernas och musklernas funktion

Detta är ju de viktigaste så kallade makromineralerna och de man oftast får på analysen och räknar på. Sedan finns det ännu fler mineraler än dessa.

Det räcker inte bara att ha en bra kvot mellan mineralerna, behovet måste vara fyllt också. Vårt hö har tex en låg men ok kvot Ca/P, ca 1,2. Men ser man till min hästs behov så får hon inte ens i sig hälften av sitt mineralbehov via höet då värdena är så låga.
Hoppas detta redde ut det lite åt dig.

Ska kika på magnesium ikväll, glömde kolla det igår.. Men kvoten räckte till enligt hippocampus när jag räknade i somras iaf! Kanske ska räkna om lite då jag fått öka silagegivan. Vilka bra böcker bör jag köpa för att räkna ut detta, kommer ihåg att vi hade bra böcker i skolan men kommer inte ihåg vilka tyvärr..

"Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck är en bra foderbok. Det finns även ett häfte som kan beställas från SLU, "Utfodringsrekommendationer för häst" tror jag att det heter.

Först och främst måste du räkna ut din hästs behov.
Sen kollar man analysen på grovfodret om man ens behöver lägga till något.
Man ska täcka alla behov, men blir det ett litet överskott av mineraler är det inte hela värden. Viktigast är att man får en ok kvot på Ca/P

Utfodringsrekommendationer för häst -SLU är jätte bra! Den används också som "mall" när Hippologstudenterna ska räkna foderstater.

Den använde vi i skolan också! Enligt hippocampus så ligger han bra i kvoter osv! men hur får man tag i den från slu?

Det kan vara bra att veta att den kostar 160 kr + porto ;)

Jag trodde i min enfald att det var ett gratishäfte, typ jordbruksverkets drjurskyddsbestämmelser etc, men det var det alltså inte. Givetvis kan det vara värt pengarna om det är en bra bok, men jag blev lite paff på priset eftersom jag har trott att det är bara ett häfte... får väl se när den kommer vad det är :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
410
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar