Mineraler-vitaminer

P

Pellis

Min häst gillar inte "grus"-mineralerna och jag trivs inte heller med dem.
Jag tycker att de bara ramlar igenom fodret och lägger sig i botten och klumpar fast.
Vill ha ett örtbaserat mineraltillskott eller möjligtvis ett pelleterat.
Funderar på Equion...bra??
Vad har ni för erfarenheter om detta ??
Vad har ni för mineraltillskott och i vilken form är de??
 
Har ishavsalger (knöltång) från Alg-Börjes. Är ju mineral o tillskott. Blandar det med litet betfor+vatten, sväller o får med kraftfodret.
 
Pelleterat som finns på Granngården lämnas inget kvar i krubban. Bättre än grus, allt äts upp.
 
Min äter varken grusmineraler eller pelleterade. Ger därför både Chevinal Plus (flytande) och alger från Alg-Börjes.
(har uträknad foderstat). Har inga som helst problem med att få i mineralerna nu, han äter algerna direkt från handen om han får! :love: :)

Mvh Huntress
 
Jag ger kraffts röda mineraler (pellerterade) för min häst äter inte grusmineraler.
Jag har valt dessa för att dom innehåller rätt mängd av alla mineraler och vitaminer för att passa den övriga foderstaten och min häst kan inte sortera ut dom.
 
Chevinal har jag gett tidigare och det äter pållen glatt.
Verkar vara gott det där kletet :smirk:
 
Min häst gillar inte "grus"-mineralerna och jag trivs inte heller med dem.
Jag tycker att de bara ramlar igenom fodret och lägger sig i botten och klumpar fast.
Vad har ni för mineraltillskott och i vilken form är de??
Jag förstår din häst, h*n är mkt smart! :)

Grusmineraler lägger sig inte bara i krubban som en hård kaka.. utan även i tarmfickorna (det som inte smälts), och efter några år så kan problem uppstå med ev. kolik och sämre foderupptag m.m!

Jag ger K-miner (pelleterat), dyrare.. men smakligt och framförallt fullt smältbart, blir i längden alltså billigare!!
 
Innan har jag gett pellets-mineraler från Kvarnbyfoder, de åt hon någorlunda bra.
Nu får hon Kraffts röda mineraler (grus), njae. En del av mineralerna äter hon, men annars ligger det kvar i krubban. Ska prova att blanda med lite betfor, annars är det nog bara att gå över till pellets igen.

Om man ger Chevinal, det är väl kalcium eller ngt som fattas i den? Vad ska man komplettera med då, vilket fodermedel för att kompensera?
 
Uscha vad det låter illa det där med tarmarna!
Min pålle vet vad som är nyttigt han :D :D
Tack för att du sätter orden på pränt så att jag har argument när man diskuterar detta!
Då kan jag med gott samvete strunta i grusmineralerna och fortsätta på min tänkta linje då.
Får se om det blir Equion eller någon pelleterat tillskott.
Ska handla på tisdag!
 
Det finns inte kalk eller fosfor i Chevinal Plus, pga av variationerna i basfodret, så det får man tillsätta själv.
Ett tips är ju att ha uträknad foderstat - mitt kalcium (kalk) behov är tex redan täckt av grovfodret, men jag fodrar med Fosforbalans för att få rätt kvot.
Så även om ni ger Chevinal så är det inte säkert att ni behöver tillsätta kalk eller fosfor. :)

Ang. smaken på Chevinal så har jag inte vågat smakat själv, men träffade en tjej igår som påstod att det var väldigt gott. Hästarna gillar det ju iaf... ;)

För mer info om Chevinal Plus: www.eclipsebiofarmab.se

Mvh Huntress
 
Om man ger Chevinal, det är väl kalcium eller ngt som fattas i den? Vad ska man komplettera med då, vilket fodermedel för att kompensera?
I Chevinal finns inget kalk (kalcium)..går inte att tillsätta i flytande form, och finns inte kalciumbehovet täckt i grov- och kraftfodret så får du tillsätta det extra!

Finns att köpa på Granngården (pulverform) :)
 
Duktig pålle du har!

Jag hörde förresten (rykten) häromdan att Krafft ev. ska sluta med 'gruset'.. jag undrar ju INTE varför isf!!! :smirk:
 
har precis som ett fåtal andra här Alg-Börjes fodertillskott (alger) funkar utmärkt! jag blandar kvällsmaten ganska tidigt och det lägger sig inte på botten..

juice
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 759
Senast: Bee
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 805
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 093
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 983
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp