Mineraler, vitaminer spårämnen...

HannaZ

Trådstartare
Om man har ett bra hö
Protein/energi 6,
Ca/p 1.3
Ca/Mg 3.6

Vad ska man då använda för mineraler?

Om jag vill ge hästen lite kraft för att han inte ska känna sig bortglömd när de andra får och så man har nåt att blanda MSM och mineraler i vad skulle ni då rekommendera?
tex. lite betfor och en näve havre?
 
Om man har ett bra hö
Protein/energi 6,
Ca/p 1.3
Ca/Mg 3.6

Vad ska man då använda för mineraler?

Om jag vill ge hästen lite kraft för att han inte ska känna sig bortglömd när de andra får och så man har nåt att blanda MSM och mineraler i vad skulle ni då rekommendera?
tex. lite betfor och en näve havre?

Vad su ska ge för mineraler beror på vad hästen saknar för mineraler och i vilken mängd. Kvoterna säger inget om hästens behov är täckt eller ej på den högiva den får. Heller inte om det bara är vissa mineraler som är täckta/saknas.

Har du en Ca/P kvot på 1.3 och en Ca/Mg-kvot på 3,6 så har du antagligen rysligt lågt med magnesium i höet och om hästen står på en begränsad högiva kommer du med största sannolikhet ha magnesiumbrist. Men som sagt, det där beror HELT på hur hästens mineralbehov är täckta eller ej. Så vilken mineral man ska ha vet man inte förrän man sitter där och räknar.

Att blanda ut vitaminer etc i kan du dutta med vad du vill, en näve havre och någon deciliter blöt betfor går utmärkt, det gör ingen större ändring. Du kan lägga på en näve av nästan vilket foder du vill utan att det förstör något.
 
Men hur vet man vad hästen saknar då?????

Behövs det analys på minsta beståndsdel av höet.

Jag trodde det räckte med hö-analysen :cry:

Magnesiumet är på 0,8 g/kg

Ger an inte mineraler för att täcka det som man inte vet något om i höet?

Ska man ge ex "sånt där i stor brun dunk med pump" :crazy:

"Så vilken mineral man ska ha vet man inte förrän man sitter där och räknar." Vad är det man ska räkna???


Snälla hjälp!
 
Vad har du för häst och hur mycket hö ger du honom/henne!?
Är magnesiuminnehållet beräknat per kg foder eller kg ts!?
 
Jag har ett litet halvblod (152cm) som precis börjat sättas igång efter en skada. Vi tar det väldigt lugnt, typ promenader och lite arbete från marken i skritt.

Du får gärna kika på mitt inlägg om foderstashjälp där har jag lagt ut analysen och hur mycket han äter nu.

Jättetacksam om du vill ta dig tid och titta! :bow:

/Hanna
 
Ok!

För att täcka energibehovet (vilket enligt tabellerna ligger på 56 MJ för en 500 kilos halvblodshäst) behöver du alltså ge 7,25 kg torrsubstans av ditt hö. Omräknat i kilo blir detta 7,25/0,84=8,6 kilo hö (vilket jag snabbt avrundade till 9 kilo)!

Samtliga mineralbehov beräknas utifrån energibehovet. Kalcium/fosforkvoten är helt ok, likaså är behoven täckta;

kalciumbehov 0,4x56~22, en högiva på 9 kg ger 26,
fosforbehov 0,3x56~17, en högiva enligt ovan ger 20,
magnesiumbehov 0,15x56=1,35, höet ger 7,2

Nu kan du sova lugnt! Jag skulle också smyga till honom något gott när de andra får kraftfoder, äpplen och morötter är ju alltid bra! Glöm inte saltsten!
 
Tusen tack för hjälpen!

tror du inte jag behöver ge lite extra vitaminer , chevinal plus eller nåt ( nu kom jag på vad det hette )

:bow: :bow: :bow:

Hanna
 
Nä, det tror jag inte! Man vet väl iofs inte riktigt hur vissa vitaminer påverkas av lagring, bland annat A sägs ju minska framåt vårkanten. Så en liten skvätt kanske!!

Tror du nämnde nåt om alger i något inlägg - skippa dessa såvida du inte vet säkert att marken där hästen bor/höet är slaget är jodfattigt.
 
Läste nån tråd om jod häromdagen, verkar ju inte riktigt bra... Halverade dosen idag... :crazy:

Men om jag bara ger 25g eller nåt? De innehåller ju en hel del spårämnen och annat som jag gärna vill tro är bra och som inte bör finns i våra utarmade jordar.

ex 25 g skulle då ge 12,5 mg Jod, 0,5 g Ca och försumbart med fosfor, det kan väl inte skada eller?

Och så ska han nog få en skvätt chevinal :) Läste att det inte innehåller Ca oc P så då kommer det ju inte att påverka de kvoterna negativt i allafall och så vet jag att han får i sig lite vitaminer.
 
Ett litet förslag. :idea:

Kolla alltid MJ-innehållet i den gamla foderstaten och fråga hur hästen har sett ut på det. Det går att beräkna ungefärligt MJ-innehåll även om det gamla höet inte är analyserat, man kan i alla fall få en vink om ifall hästens behov ligger skyhögt över eller under tabellvärdena.

mvh Jessica
 
Jo, men nu var det ju fråga om mineraler. Om jag utgår från tabellvärden (i det här fallet 56 MJ)och beräknar mineralbehovet utifrån det eller om jag uppskattar det gamla höets MJ och använder den siffran borde inte spela någon roll!

Men tack iallafall! :)
 
kalciumbehov 0,4x56~22, en högiva på 9 kg ger 26,
fosforbehov 0,3x56~17, en högiva enligt ovan ger 20,
magnesiumbehov 0,15x56=1,35, höet ger 7,2

Fast du får nog vässa miniräknaren lite! ;) 0,15*56 = 8,4
 
:o ooops! Ja så går det när man försöker räkna på sin gamla telefon mitt i natten! Tackolov verkar det ju stämma rätt bra iallafall! :rofl: Ett litet litet tillskott vore kanske på sin plats, alternativt ett kilo hö till!
 
Jo, jag tycker att det spelar roll.

Ett ex.

600 kg halvblod, normal träning, normalt hull

Gammal foderstat 10 kg oanalyserat hö, 2 kg havre, 0,5 kg betfor. Om vi beräknar att MJ kan ligga mellan 6 o 8 i höet så blir MJ-innehållet i foderstaten någonstans mellan 85 o 105 MJ.

Tabellvärdet för samma häst med 25 % träningstillägg är 78,8 MJ, vilket innebär att hästen skulle ligga mellan 7 o 25 % under sitt MJ-behov, vilket i sin tur skulle leda till att den tappar hull.

Ofta slår det ju inte så mycket som i mitt exempel, men jag tycker ändå att det är viktigt att kolla den gamla foderstaten för säkerhets skull.

Och ska man rådgiva någon som har haft ett oanalyserat hö så tycker jag att man ska skriva hur den som ber om hjälp ska gå tillväga om foderstaten visar sig felaktig, dvs hur ska de dra ned resp höja foderstaten om hästen går upp eller tappar hull.

mvh Jessica
 
Jag håller med dig fullständigt vad gäller energi och proteinbehov.

Vad jag ställer mig tveksam till är huruvida mineralbehovet ökar hos en häst (500 kg, lätt arbete) som tenderar att vara svårfödd, alltså har en högre grundmetabolism? Eftersom såväl magnesium och fosfor är viktiga komponenter i omsättning och cellandning kan man iofs tänka sig att det ligger till så, liksom för kalcium som spelar en viktig roll i muskelkontraktionen.

Jag vill bara klargöra att jag inte rekommenderat någon foderstat utan bara gjort en bedömning om denna redan befintliga (?) höbaserade foderstat täcker hästens beräknade behov av mineraler. Jag har alltså inte kontrollerat foderstatens riktighet mot det verkliga behovet, kräver hästen mer energi skulle jag rekommendera en ökad högiva, förutsatt att hästen orkar äta upp givan.
 
Okej, då är vi överens.

Vad gäller mineralgivan så räknar jag alltid med att behovet följer MJ. Vet inte varför men jag har lärt mig så :crazy: och jag tycker det verkar logiskt. Jag kan tänka mig att det beror på att det krävs en viss mängd mineraler för att bryta ned ett ett visst antal MJ. Vad tror du om den teorin?

Det är ju annorlunda med vitaminerna för det behovet är ju baserat på kroppsvikt så den givan ändras ju inte när MJ höjs eller sänks. Men jag kan inte säga varför. :crazy:

mvh Jessica
 
När det gäller ridhästar så överskattas oftast träningen kraftigt, därför kommer detta beräknas på ett helt annat sätt i SLU:s nya utfodringsprogram som kommer ut på nätet om några månader.
PL
 
Så mineralerna kommer inte beräknas efter MJ längre då? :confused:

Det var synd för det är himla enkelt att räkna så, fast blir det efter kroppsvikt istället, som vitaminer, så blir det ju inga bekymmer ändå. :smirk:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 754
Senast: Bee
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 514
Senast: Habina
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
797
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 555
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp