Mineraler till hästar och får?

Kickis

Trådstartare
Jag har så mycket bete att jag tar emot andras beteshästar. Men då detta inte räcker för avbetning skaffade jag mig i år även några får, gutefår. Men hur gör jag nu med mineralerna? Finna det mineraler att ge som passar både hästar och får?

Bygg en liten fålla i hagen där fåren kan gå in och ut under staketet men där hästarna inte kommer in och så ger du fåren mineraler där inne. Hästarna antar jag kommer in någon gång per dag och får tillskott och kan få sina mineraler då. Om inte och om du har en mineralslickbalja till hästarna tex så är det ju bara att sätta/hänga den så högt att fåren inte når den.

Jag har så mycket bete att jag tar emot andras beteshästar. Men då detta inte räcker för avbetning skaffade jag mig i år även några får, gutefår. Men hur gör jag nu med mineralerna? Finna det mineraler att ge som passar både hästar och får?
När jag hade får valde jag att köpa mineralhinkar till får och låta även hästarna slicka på dem. Det är ju i princip bara kopparinnehållet som skiljer.
Fast mina får var av en koppartålig sort (finull), så jag körde varannan med och varannan utan koppar. Det gick bra. Fast inte att rekommendera om man har en kopparkänslig ras, dvs alla utom finull.
Bygg en liten fålla i hagen där fåren kan gå in och ut under staketet men där hästarna inte kommer in och så ger du fåren mineraler där inne. Hästarna antar jag kommer in någon gång per dag och får tillskott och kan få sina mineraler då. Om inte och om du har en mineralslickbalja till hästarna tex så är det ju bara att sätta/hänga den så högt att fåren inte når den.
Varför skulle hästarna komma in varje dag och få tillskott, om betestillgången är tillräcklig?
Sen undrar jag ifall du haft egna får? De kan nämligen vara rätt påhittiga för att nå den mat de är sugna på, så att sätta upp något högt är inte nödvändigvis någon säker åtgärd...

Varför skulle hästarna komma in varje dag och få tillskott, om betestillgången är tillräcklig?
Sen undrar jag ifall du haft egna får? De kan nämligen vara rätt påhittiga för att nå den mat de är sugna på, så att sätta upp något högt är inte nödvändigvis någon säker åtgärd...[/QUOTE]

Nej, inte egna får men mina hästar delar sommarhage med får och här har vi som jag beskrev ovan och det funkar. Men jag vill iofs inte att mina hästar har mineralslickbalja, jag har en saltsten uppsatt högt på en trädstam som fåren inte når. Sen kommer mina hästar in varje dag och får lite betfor med salt och mineraler i oavsett betestillgång.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
585
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka