Mineraler till dräktig islänning

A

Audna_Phim

Min islänning är dräktig för första gången o jag är helt ny på detta med dräktiga sto
Min Islänning är i vanliga fall väldigt lättfödd o blir lätt "rund"
Kan ni tipsa mig hur jag bör ge henne i vinter eller kanske redan nu

Undrar väl mest om vilka mineraler jag ska använda o om det är något annat som bör tillsättas

Tacksam för svar

Sv: Mineraler till dräktig islänning

En noga uträknad foderstat är viktig för dräktiga ston.
Som grund för det så måste man ha en analys av grovfodret.
Utan den analysen så kan man inte svara på frågan vad du skall ge din häst mer är "Tillräckligt mycket av en väl balanserad foderstat".
Dräktiga ston behöver en stor mängd protein och mineraler under sista 1/3 av dräktigheten.
Sedan när de lakterar så behöver de ännu mera.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 701
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama