Mineraler/Salt

E

emelit

Våra hästar får inga mineraler i fodret. De har istället en mineral/saltsten i hagen.
Det står nu två hästar i vårt stall. Min är en förvuxen connemara :smirk: som rids normalt just nu, håller på att bygga upp honom igen efter en lite för lång vila, har hållt på i en månad ungefär. Den andra ponnyn rids ungefär likadant.

Nu undrar jag lite om de får i sig för lite mineraler? Är det bättre att ge dem det i fodret också eller istället för stenen i hagen?
Och är det nödvändigt att sätta in en saltsten i boxen om de nu inte svettas specielt mycket?

Och beror mängden mineraler på hur mycket hästen rids? Ska jag öka på mineralerna i takt med att hans kondis blir bättre? Jag vill ju inte överdosera heller :D
 
Sv: Mineraler/Salt

Man brukar inte rekommendera en kombinerad mineral/saltsten. Eftersom hästarna känner av sitt saltbehov kan det leda till att de får i sig alldeles för mycket mineraler när de i själva verket bara är ute efter saltet. Sen finns det också hästar som äter otroligt mycket saltsten eller nästan ingenting alls vilket också leder till helt fel dosering av mineralerna.

Det är mycket bättre att ge dem mineralfoder i fodret, antigen kombinerat med saltsten eller att man ger även saltet i fodret (inte alla som äter maten då dock).
 
Sv: Mineraler/Salt

Okay, har aldrig tänk på det förut. Men ökar mineralbehovet i takt med att träningen av hästen ökar?
Räcker det att ha en saltsten i hagen eller i boxen eller ska man ha det på båda ställerna?

Tack så mycket! :bow:
 
Sv: Mineraler/Salt

Kan man ha saltsten på båda ställena så är det ju ingen nackdel, brukar dock vara svårt att få till det så att den klarar väder och vind ute. men bara i boxen kan räcka, annars får man komplettera i fodret.
Ja behovet ökar med ökad motion, man räknar dels behovet av de viktigaste mineralerna på antalet MJ och dels ökar man den givan också vid tex hårt arbete på vissa mineraler. Så vid ökad motion ger man ju mer MJ (mer energi) och alltså mer mineraler. Det ökade behovet beror på bl a ökat muskelarbete, ökad påfrestning på skelettet och ökad svettning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 220
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 581
Senast: Mia_R
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp