Mineraler på sommaren eller inte?

milly

Trådstartare
Förut gav jag inte min häst mineraler på sommaren men hörde för ett par år sen att man visst ska göra det. Det finns inte tillräckligt i markerna i dag, hörde jag. Förr kunde hästarna klara sig på det som finns i hagarna men idag erbjuds hästarna för "fattiga" beten där inte en massa olika växter finns utan kanske bara vanligt gräs... nåt sånt var det jag hörde också.

Stämmer inte detta?! Någon som har en källa till detta kanske? För jag kommer inte ihåg var jag läste/hörde detta.
 
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

okej. Någon mer som har nåt att säga om detta?? *puttar upp*
 
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

En icke mjölkande häst klarar sig bra mineralmässigt på ordinärt sommarbete. Ett sto med föl vid sidan måste försäkras Ca och Mg tillförsel. Om betet börjar bli nerbetat finns inte säkert tillräckligt med Ca och Mg även om det räcker energi mässigt då måste man ge kalk och magnesium (eller ett blandmineralfoder) särskilt annars finns risk för laktationskramp.
 
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

I dag så får dom flesta hästar för mycket mat snarare än för lite. Hästarna i dag får mkt mer näring i gräset pga all konstgödsling än vad dom fick för 100 år sen så det stämmer inte.
 
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

Men för enskilda näringsämnen stämmer väl detta inte alltid? Hur är det med t.ex. magnesium i markerna idag?
 
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

Domigo:
Nu gällde det vissa enskilda mineraler iofs...

Allmänt:
Samtliga "våra" och grannstallens grovfoderanalyser visar lågt mineralinnehåll, och speciellt fosfor är det nästan extremt lite av.
Kan man anta att även det färska betet innehåller för lite mineraler då?

All mark, både vall och beteshage är samlad på samma område.
 
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

Har också hört det där om mineralbrist i svenska marker... Selen är väl sånt som är viktigt att ge till bl.a får, eftersom det inte finns tillräckligt i betet.

I övrigt är jag väldigt okunnig. Ger hästen min lite mineraler någon gång då och då, det är ju inte bra att överdosera heller... vissa säger ju att det SKA finnas allt som behövs i grovfodret om det är av bra kvalité, men då mitt grovfoder inte är analyserat, och det dessutom skiljer sig från olika skördar, så tycker jag att han kan få lite ibland.

Om man däremot ger müsli & pellets till hästarna så finns väl dom flesta näringsämnen där?
 
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

Om man däremot ger müsli & pellets till hästarna så finns väl dom flesta näringsämnen där?

Det är inte säkert.
Färdigfoder är oftast balanserade mot ett "normalhö", och hur många har ett sånt?

Det spelar ju även roll HUR mycket man ger av färdigfodret, ger man väldigt lite av det kommer man nog inte upp i tillräcklig mängd mineraler och vitaminer ändå.
 
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

Selen finns i de flesta mineralblandningar, just för att vi har brist på det i landet.
 
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

särskilt annars finns risk för laktationskramp.[/QUOTE]
Vad är det?????
 
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

mysko skrev:
särskilt annars finns risk för laktationskramp.
Vad är det?????[/QUOTE]

Akut kalk- och/eller magnesiumbrist hos mjölkande ston=laktationstetani. Organismen är inställd på att föra ut kalk o magnesium till fölets mjölk. Upphör tillförseln av mineralerna tas av mammans lager till de tar slut. Utan kalk kan inte musklerna slappna av utan det uppstår ett generellt kramptillstånd i dem.Liknar stelkramp till det yttre men utan ögonsymptom. I princip samma sjukdom som drabbar nöt och får mm men betydligt mindre välkänt varför det missas med tråkiga följder ibland. Ibland kan stress, långa transporter mm bidra menar en del. HH
 
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

:idea: men minpålla är inte dräktig :rofl: då kan hon inte ha det :angel:
:bow: :bow: för svaret
 
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

*lånar*

Hittade en artikel :) (äntligen) där detta stod:

"Mineraler är viktigt för hela hästens kropp. Förr i tiden fick hästen mineraler naturligt via betet och jorden. Idag har jordarna blivit utarmade och försurade."

"Många hästägare är noga med att ge mineraler till hästen varje dag när de står uppstallade, men när de kommer ut på bete förväntas de kunna leva bara på gräset. Ibland köper någon en mineralbalja och ställer ut med motiveringen att hästen går där och äter om den behöver. Men en häst kan inte känna att ”nu har jag mineralbrist, nu måste jag äta ur baljan”. Av tjugo hästar kanske det är tre som glufsar i sig allt, de andra äter aldrig något. Av dessa tre kanske de då dessutom fått för mycket mineraler vilket är lika illa det."

"- Eftersom jordarna är så utarmade finns det inte mycket näring ens i gröngräset. Gröngräset är ju bäst till midsommar, sedan är det mest bukfyllnad resten av sommaren. Det är viktigt att under betessäsongen ge varje häst en portion mineraler. Man kan ta ut en hink till varje häst och låta dem äta ur varsin, säger Eddy."

Tror att det var den jag hade läst! Hur trovärdig den är? Se nedan och läs själv.
Vill ni läsa hela artikeln finns den här:
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/mineraler.html
 
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

Jag fick reda på att man inte ska ge mineraler när värderna på hösilaget är superbra men då är det inte sant då??
Vad är syntetiska mineraler-- är det Krafft`s??
 
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

mysko skrev:
Jag fick reda på att man inte ska ge mineraler när värderna på hösilaget är superbra men då är det inte sant då??
Vad är syntetiska mineraler-- är det Krafft`s??

Nej, det klart att du inte behöver ge mineraler när du genom en analys har fått reda på att hösilgaet faktiskt innehåller tillräckligt av allt!
Men detta gällde ju på bete och gräs på sommaren särskilt. Att folk tror att man DÅ inte behöver ge mineraler tillskott vilket verkar vara fel.

Syntetiska mineraler är sånna som vi köper på säck eller hink i butik, sånna som ser ut som små små stenar.... t ex Krafft Miner.
Tror att det även gäller färdigfoder som Krafft`s.
Naturliga mineraler är alger o sånt... Läs artikeln!
 
Senast ändrad:
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

i det gamla bondesamhället kunde hästarna välja sina egna betesmarker, de gick lösa och grödorna var de som stängslades in. fiffigt va? då kunde hästarna få i sig varierande ängshö med olika örter och växter. idag går de flesta hästar i samma sommarhagar år ut och år in, vilket resulterar i ensidigt foder utan de mineraler den behöver. det är min gissning iaf...jag fodrar min häst med mineraler året runt, även kraftfoder på sommaren eftersom han då tränas hela tiden..
 
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

Jag har läst hela artikeln och även sparat den :D men jag fattade det som att man skulle ge miner oavsett så tack för svaret :bow:
 
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

Vad är syntetiska mineraler-- är det Krafft`s??

Finns det öht syntetiska mineraler??

Jag trodde att grundämnen, t.ex kalcium och fosfor som det oftast handlar om i sammanhanget, inte gick att framställa syntetiskt?
Eller? :confused:

Att de kan komma från olika källor, typ alger och så kan jag gå med på helt klart. Men kalcium är väl ändå alltid kalcium?
 
Sv: Mineraler på sommaren eller inte?

Du har rätt. Mineraler är mineraler, de kan inte vara syntetiska.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
652
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: MiniLi
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 152
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp