Mineraler på betet?

Sv: Mineraler på betet?

De flesta hästägare överutfodrar med mineraler på betet...man kan ju undra varför de flesta tror att betet inte har mineraler i sig ;). Som någon redan sagt, skulle det råda mineralbrist i marken så skulle INTE gräset växa speciellt bra. Det enda som inte finns på bete är ju salt. Så snälla hästägare...överutfodra inte med mineraler. Marken tar skada av detta.

Sv: Mineraler på betet?

Gräset är ju så näringsrikt det kan bli, och har man en stor hage med varierad växtlighet ska det nog mycket till för att få mineralbrist där. När Gräset slutar växa och börjar sina fråamot höstkanten brukar jag lägga till lite mineraler, men då fodrar man ju i blindo och vet inte riktigt vad hästen får i sig totalt sett.

jag brukar ändå ha en mineralbalja ute, men den brukar inte vara så intressant. Har även alltid en ren vanlig saltsten utan mineraltillägg för att inte riskera att hästarna undviker den pga att de inte gillar smaken av minerltillsatser och får saltbrist.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 266
Senast: Habina
·
Foder & Strö Idag släppte vi på bete och trots att det har sina fördelar innebär det också att det blir betydligt svårare att få i hästen sina...
2
Svar
27
· Visningar
2 690
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 708
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31