Mineraler och vitaminer!!

Z

zazzabella

Veterinären min sa till mej att min ena häst bör få extra doser av mineraler och vitaminer nu på betet. Han sa inte hur mycket, utan bara att jag borde ge så mycket jag kunde!!? Så jag vet inte hur mycket jag bör ge!?.. För tillfället går hästen bara på bete, men står inne ca 3-4 timmar per dygn utan något foder. Men får nu 100 gr KRAFFT miner grön och 50 ml chevinal pluss. Tycker ni att det verkar rimligt med mineraler och vitaminer till en häst som går på bete som bör ha extra doser av mineraler och vitaminer? Jag kanske ska säga att betet är stort och kraftigt med mest öppen mark och lite skog och det ligger i Småland.

Tacksam för svar! :bow: :cool:
 
Han ansåg det för att hästen i fråga har blivit lite till åren och det märks en hel del, för hon är något glanslös och matt i pälsen, stel osv.
 
Sa han nått om någon speciell vitamin? Eller skulle du ge alla?
Han rekomenderade inget speciellt preparat?
 
Nope, det sa han inte. Han sa bara att jag borde ge en extra dos av alla mineraler och vitaminer. Men jag vet inte hur mycket jag då bör ge för att inte ge allt för mycket!??..
 
Varför inte ringa honom och fråga? Han kanske tog för givet att du förstod vad han menade! Och frågar man inte så får man inget veta...så ring du din vet igen och be om lite fler detaljer. :)
 
Så länge din häst håller sitt hull och så länge det växer i marken så finns det tillräckligt med mineraler för att täcka din häst behov...skulle det råda allvarlig brist i marken så växer inte gräset som det ska..Undrar vad han baserade uttalandet på ? Har hästen förlorat hull eller muskler ? Vitaminer har sällan hästar brist på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 676
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, jag har en äldre häst. Hen har tidigare ätit speciellt seniorfoder ( Dodson o Horrell 16+) som innehåller div nyttigheter för äldre...
Svar
3
· Visningar
708
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp