Sv: Mineraler och vitaminer på bete?
Svar till alla ovanstående:
Mängden mineral i sk mineralsaltsten skall inte överskattas, om nu viljan är att ge extra mineral till betet. Hörde det av en foderrådgivare som i så fall hellre såg en vanlig saltsten (som är smakligare för hästen i många fall) och mineraler vid sidan.
Mineralbrist visar sig väl inte så fort som under de månader betet varar? Eller?
Jag har tre unghästar och en gamling, jag vågar inte låta bli att ge mineraler till betet. Ger Hippo mineral Vitlök - men skulle lika gärna ge Kraffts gröna mineral hink, eller nån sån där balja dom kan slicka i sig så mkt som de vill utav. Jag är av den tron att de känner själva vad de behöver. Står hästarna t ex och slickar mkt i jord och lera, så är det säkert så att det är mineraler de söker...
Eftersom jag ger "pulver" nu så doserar jag och erbjuder nytt varje dag istället.
Gräs kan säkert innehålla väldigt olika näring från olika marker, och även om där finns tillgång till träd med bark som de kan gnaga av. Vet man inte vad just det egna betet kan tillhandahålla, så tycker jag det är bäst att fråga hästen! Erbjud och se vad han tycker! :-)