Mineraler och bete?

A

adnamA

Efter det som jag har läst så har jag fattat det som att det inte är nödvändigt att ge mineraltillskott om hästen går på gräs en stor del av dygnet. Men en kompis till mej hade fått veta av en tjej på Granngården att mineralerna var "det viktigaste av allt" när hästen gick på bete. (de pratade då om att ge havre som kraftfoder på betet)
Är det så? Får inte hästen mineralerna som behövs från gräset, som jag har fattat det?

Sv: Mineraler och bete?

Ja, oftast ger folk mineraler bara-för-att...Gräset brukar ge det dom ska ha. Klart Granngården sa sådär..dom ville väl sälja mineralfoder ;)....

haha.. jo jag tänkte på det med. Granngårds-folket verkar inte alltid så haj på det där med foder.. :p

Saltsten ska man alltid ha, men är man orolig för att hästen inte får i sig tillräckligt med mineraler (vilket jag tror den får) så kan man ju köpa en mineralsten att ha i hagen också.

Visst, saltsten eller salt i någon form..det trodde jag var en självklarhet och tog därför inte upp det ;)

Jag brukar ha saltsten i hagen under sommaren (under vintern har dom den i boxen istället). Tror det är viktigast med saltsten faktiskt.

Sen brukar jag ibland sätta ut en hink med lite mineraler (eller köpa en mineralbalja o sätta ut den) så kan dom äta där om dom vill. Jag inbillar mej att hästarna äter mineraler när dom själva behöver det, men äter din häst upp alla mineraler på en gång ska du nog ta undan den, inte bra....

Jag funderar på att ge min medryttarhäst mineraler. Han går på bete mest. Men det kanske man inte ska göra då?? Han får inget annat än de gräs han äter. Bara tre morötter och ett äpple.
VAd tycker ni man ska ge då?`han har eksem därför får han inte betfor.

Gräs innehåller mineraler..så länge det växer kan man vara säker på att det finns tillräckligt med mineraler...Annars skulle det inte växa speciellt bra om det vore allvarlig mineralbrist i marken. Varför måste du ge honom någonting mer än gräs ? Har den svårt att hålla sitt hull ?

Den har aldrig fått något annat än hö. Ägaren till hästen är inte så insatt i foder och vad hästenbehöver. han har stått hela vinter på ett dålit hösilage. Då menar jag verkligen dåligt. Han har en kosnstig kroppsform och skulle behöva något för att börja bygga muskler. Jag ska börja träna honom nu. Han har tidigare bara lullat runt i skogen i stort sätt.
Vad ska jag ge honom i stället för mineraler då??

Varför måste du ge någonting ?? Litar du inte på erat bete ? Är det superdåligt ? Vad är konstig kroppsform ?

Jag kan inte så mycket om bete. Hur det ska se ut för att det ska vara bra då? Kroppsformen är sån att han är inte insjunken vid bogbladet och inte så rund som han borde vara över korset och rumpan. Jag skulle vilja hjälpa honom på traven och bygga upp sin kropp.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama