Mineraler o vitaminer

J

Jagochminvitaponny

Hej!

Jag har räknat ut en foderstat till min ponny som stämmer jättebra! Jag har räknat med mineralämnena Kalcium, fosfor och magnesium. De stämmer jättebra.. MEN jag vet inte vilka fler mineraler man ska räkna på och hur mycket ska man då ha utav dem per dag? Eller räcker det med att dessa tre stämmer överrens?

Hur gör man med vitaminerna? behöver man ge något tillskott utav dem. Hästen går i lätt- medelhårt arbete.

Tacksam för svar!! :)

Sv: Mineraler o vitaminer

Det man brukar "räkna på" är de som du nämnde. Du ska även ha koll på att det är rätt KVOT mellan framförallt kalcium och fosfor. Du får fram kvoten genom att dela kalciummängden med fosformängden - t ex om det är 30g kalcium och 20g fosfor i din beräknade foderstat så delar du 30 med 20 = 1.5.
Den kvoten ska vara mellan 1.3 och 2.5 men lite högre gör inget (uppemot 3-3.5 är okej), bara den inte går under 1.3.

Utöver ovanstående tre mineralämnen är det SELEN man också bör kontrollera intaget med behovet. Hästar har ett behov på MINST 0.2mg per 100kg kroppsvikt (oavsett hur de tränas eller inte).
Om din ponny väger t ex 300kg ska den ha minst 0.6mg selen. Men du kan gärna ge mer, jag skulle ge 1mg/dag. (maxtoleransen är 5mg/100kg kroppsvikt så du behöver inte vara rädd för överskott)

Vitaminerna brukar de få i sig tillräckligt av från höet/silaget och från mineralfodret. Vad ska du använda för mineralfoder?
Får man fråga vad det är för värden i ditt hö/silage?

Hejsan, tusen tack för svaret!
Kvoten mellan fosfor och calsium stämmer =)
Jag ska ta och räkna på selen, men i min analysrapport på hösilaget står inte selen med, jag vet inte heller vad havre eller betfor innerhåller för selen mängd!(?)
grovfodrets näringsvärden är:
7,1 MJ, 33 smb rp, 2,5 Ca, 0,9 P. Värdena är per kg/foder. Torrsubstansen är 68%.
Hon får upp till havren och betforn ett protein foder samt fibergi müsli som kompletterar foderstaten. Med dem så stämmer alla världena i foderstaten. :bump:

tack för hjälpen! :bow:

Jag ska ta och räkna på selen, men i min analysrapport på hösilaget står inte selen med, jag vet inte heller vad havre eller betfor innerhåller för selen mängd!(?)

Grovfoder innehåller i princip NOLL av selen pga att markerna här i Sverige är mycket selenfattiga. Så räkna med att hösilaget inte ger NÅT selen!
Hur mkt havre och betfor hade du tänkt att ge? Normalt skulle jag inte räkna med selenmängden i dom heller utan bara räkna på selenet från mineralfodret och ev. färdigfoder (fibergin i ditt fall).

grovfodrets näringsvärden är:
7,1 MJ, 33 smb rp, 2,5 Ca, 0,9 P. Värdena är per kg/foder. Torrsubstansen är 68%.

Det låter som bra värden för en ponny (eller andra lättfödda hästar)- dock lite lågt i protein men det har du ju kompenserat upp med annat foder.

Hon får upp till havren och betforn ett protein foder samt fibergi müsli som kompletterar foderstaten. Med dem så stämmer alla världena i foderstaten. :bump:

Vad bra! Men tänk på att försöka täcka behoven så långt det går med silaget. Med de värden du har i silaget tycker jag det låter som att havren och betforen är onödiga? Jag skulle bara lägga till något proteinrikt som kompenserar proteinbristen i silaget. (+mineralfoder så klart)

Hon får bara 7 kg hösilage just nu, men jag kan inte ge henne mer för hon äter inte upp det. Det är ganska torrt ändå. Hon har halm i boxen och i hagen har hon tjockt gräs, det är ju ingen direkt näring i detta men hon äter ju lite av det. Speciellt gräset i hagen.
Tusen tack för all hjälp. Känns som om detta kommer bli super bra :)

Hon får bara 7 kg hösilage just nu, men jag kan inte ge henne mer för hon äter inte upp det. Det är ganska torrt ändå. Hon har halm i boxen och i hagen har hon tjockt gräs, det är ju ingen direkt näring i detta men hon äter ju lite av det. Speciellt gräset i hagen.
Tusen tack för all hjälp. Känns som om detta kommer bli super bra :)

Okej då ger du så mycket silage du kan - det är bra. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
12
· Visningar
1 460
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 708
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II