Mineraler när hästen går på gräs?

the_connemara

Trådstartare
Hur gör man med mineraler när hästen går upptill 16 h på gräs på sommaren?

Vilken sort väljer man och varför?

Om det nu skiljer såpass i grovfoder och beroende på vad man ger för foder upptill, borde det inte så skilja sig lika mycket i hästens sommarhage?

Känner mig förvirrad!

Sv: Mineraler när hästen går på gräs?

Finns ju ett företag som saluför "sommarmineraler" huruvida det verkligen är bra eller inte vet jag inte.

Men det går väl att även analysera bete? Eller beroende på vilka grässorter som finns kunna i alla fall få ett hum om vad betet innehåller? När man sår in bete använder man sig väl av specifika blandningar för att få ett passade näringsinnehåll beroende på om det är mjölkkor, får, avelshästar eller någon annan djurgrupp. En gammal äng däremot beror ju helt och hållet på vilka grässorter som etablerat sig bäst.

Så länge betet räcker för hästen att behålla sitt hull, då täcks också behovet de viktigaste mineralerna.

Bete är mycket E vitaminrikt, och e vitamin kan till viss del ersätta selen. en häst på sommarbete brukar i regel inte göra mycket ansträgning så att säga varav den korta betesperioden sällan motiverar till extra selen. dom får knappast selenbrist på bete.

Finns större mineralstenar att ha på sommarbete (gärna med rent salt som kompliment). De funkar kanon då hästarna bara slickar i sig det gräset inte kan ge. Gräset i våra hagar är inte det samma som stäppgräs och vi kan därför inte ta för givet att de får i sig alla nödvänliga mineraler genom det.

Hur kort räknar man en betesperiod? 1 månad, tre månader eller mer? I södra Sverige, småland noga räknat med en normal till riklig nederbördsmängd? För gräset växer ju från maj långt in i oktober ibland

Senast ändrad:

Mina får bara saltsten på betet, gräset innehåller de vitaminer och mineraler hästarna behöver. Selenbehovet täcks som sagt av E-vitamin för de korta månader betesperioden pågår.

Jag bor i norrland, hästarna går på enbart bete mellan juni - augusti ungefär. Innan och efter det stödfodras de med hö och ev. kraftfoder.

Vi har stora 10 kgs mineralstenar från Granngården till hästarna. Går ungefär 1½-2 sådana på en sommar från maj-juni till september-oktober ungefär på våra två storhästar tillsammans. Stenen sitter uppflugen på en stople i hagen och hästarna kan stå där och slicka när de känner för det.

...den korta betesperioden sällan motiverar till extra selen. dom får knappast selenbrist på bete.

Kort?
Jag hade mina hästar på bete från slutet på april till in i november.
Det är över 6 månader.

Det är lätt att ordna det selen som hästarna behöver, det är bara att lägga in en selenberikad saltsten i hagen så löser det sig.
Så varför låta bli?

Fast min häst visade sig faktiskt ha natrium och selenbrist i november. Maj- augusti åt hon inget mineral foder bara en väldig massa gräs, både insådd vall och ängsbete, samt lite träd (träd är gott :d) höll hullet mycket bra, arbetade minimalt, fri tillgång till saltsten. Och jag har också läst att en häst kan klara sig utan selen om betet är tillräckligt. Men det funkade tydligen inte i det här fallet :(

September fick hon uträknad foderstat med mineralfoder igen, natrium var för lågt men hon hade ju fri tillgång till saltsten dygnet runt och jag såg att hon slickade på den ibland, då de går på lösdrift är det lite svårt att veta vem som gör vad. I november när vinterpälsen började sättas så var hon väldigt konstig i pälsen jämfört med de andra och tidigare år. Vet rek tagelprov som visade på selen och natrium brist.

Så jag vet inte riktigt om jag vågar låta hästar gå utan mineraler även om de äter gräs 20 timmar om dygnet och ja selenberikad saltsten är ju bra men helt uppenbarligen slickar inte min häst i sig tillräckligt för att täcka natriumbehovet. :crazy: så hur ska jag kunna försäkra mig om att mineralbehoven blir täckta när jag inte vet exakt hur mycket hästen slickar? De flesta har väl fler hästar i samma hage så det är ju omöjligt att veta om det blir tillräckligt?

Ingen regel utan undantag och i mitt fall blev det tokigt att förlita sig på gräset och en vanlig saltsten

Senast ändrad:

Så länge betet räcker för hästen att behålla sitt hull, då täcks också behovet de viktigaste mineralerna.

Och kvoter?

Min häst äter selen och salt vid sidan av gräset (och har saltsten såklart men han använder den knappt). Rids som mest sommartid.

Kort bete har en kvot på protein/energi på runt 10.
Ca/P kan man inte veta utan analys eller jordprover.
Vi har jordprover som visar brist på fosfor och en kvot på runt 3.
Här är extremt kalkhaltigt och jag måste tillsätta fosfor även på betet.

Självklart kan man ha mineralsten eller ge "betesmineraler" om man är oroad över att hästen ska få en brist (t.ex. om den har haft det tidigare). Jag har inte gett mina någon mineralsten alls då jag inte riktigt vet vad jag ska tro om dem... alla säger olika och det jag har läst har också varit väldigt olika. Mineralbaljor innehåller en massa melass osv... Är det lite bete, dåligt bete osv så skadar det nog inte att ge mineraler och ev. stödfodring.

Vad jag vet har inte någon av mina haft någon brist, de har inte visat på något som har fått mig att se ett behov av att kontrollera det iofs...

Eftersom våra hästar går på bete på samma vallar som vi tar hö från så räknar jag med att mineralinnehållet liknar det i höet (som vi analyserar), således står hästarna på i princip samma foderstat året runt, med enda skillnaden att de sommartid får skörda grovfodret själv. Tar man inte grovfoder från vallarna borde det gå lika bra att gå ut och klippa några tussar att skicka på analys.

Då våra pållar går på bete maj-oktober, dvs. halva året, och dessutom arbetar hårdare sommartid än när det är mörkt, kallt och isigt, så ser jag det som minst lika viktigt med en balanserad foderstat på sommaren.

kl

Jag har då alltid gjort som så att jag har gett lite extra under betet till min och haft i huvudet vad jag kan anta fattas/är lågt på enl analysen på grovfodret.
En mineraldutt om dagen blir ju inte så mycket och borde inte kunna bli överdoserat i den grad heller att det är skadligt om behoven ändå täcks av gräset tex. Eller en mineralsten om hästarna klarar det, en del blir ju som tokiga och kan sätta i sig en hel på ett dygn..

Har en häst som faller ur ifall han inte får lite tillskott på sidan av betet så jag kraftar hela sommaren och då åker lite mineraler i också lite "för säkerhetsskull". Det har funkat fint med den metoden jag kör för att ge grovfoder tex under sommaren har aldrig varit någon idé direkt då den högen ratas för gräset.

Andra individer får ingen kraft/mineraler alls under betestiden och verkar inte lida av det heller.

Så jag tror som flera, att under den perioden kan de klara sig väl utan också.

Eftersom våra hästar går på bete på samma vallar som vi tar hö från så räknar jag med att mineralinnehållet liknar det i höet (som vi analyserar), således står hästarna på i princip samma foderstat året runt, med enda skillnaden att de sommartid får skörda grovfodret själv. Tar man inte grovfoder från vallarna borde det gå lika bra att gå ut och klippa några tussar att skicka på analys.

Då våra pållar går på bete maj-oktober, dvs. halva året, och dessutom arbetar hårdare sommartid än när det är mörkt, kallt och isigt, så ser jag det som minst lika viktigt med en balanserad foderstat på sommaren.

Jag tänker likadant. Något kg hö petar min i sig på natten men det är ju inget emot vad han sätter i sig ute. Jag ger kraft året runt (väldigt lite hela året mest för att jag vill ge kraft och tror det är bättre med regelbundenhet). Min häst går också som hårdast sommartid och på vanlig, gammal trist Skånevall så jag kan inte tänka mig att den är så varierad.

Ska fundera på att klippa tussar :-D när är det lämpligast för att få ett hyfsat representativt mineralinnehåll på makro? Energi o protein känns inte relevant för min häst och det varierar ju.

*KL*
Jag ger Miner vit och selen på sommaren. Alla höskördar som tas här har dåligt med fosfor antar jag att betet är snålt på fosfor.... Selen av samma anledning

Jag ger ingenting vid betet. Iaf. inte om betet är bra och hästarna håller hullet. När jag hade eget stall, gick hästarna på bete från maj till slutet på augusti/början på september, 4-5 månader alltså (Gävleborg). Nu i år står jag inhyrd, det blir då en kort betesperiod p.g.a att vi skördar hö i hagen :/ Blir väl bara från juli till augusti tråkigt nog, så en månad kanske. De kommer alltså stödfodras mkt med hö i sommar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar