Mineraler när hästen går på gräs?

Sv: Mineraler när hästen går på gräs?

Fast det är egentligen inte motiverat ha släppa hästar så pass tidigt på bete samt ta in dom så sent...TROTS jag vet det finns bete då i vissa ändar av Sverige. Var och en gör som den vill, men för markenas skull, är det inte bra alls med sådana tidiga betessläpp och sena betesslut. Bete är ju trots allt en färskvara och skall konsumeras i sitt bästa stadium.

Det växer i hagarna där hästarna går.
Det är inte så mycket som jag kan göra åt det.
Vi har oerhört mycket mark så när andra släpper på bete så byter jag hage.
Hästarna har vinterhage, vårhage, flera sommarhagar och hösthage.
Största problemet är att få allt nedbetat.
I somras så skördade vi över 20 balar hösilage bara för att hålla nere växtligheten.

Eftersom dina hästar har bete som huvudsaklig föda under nästan mer än hälften av året så är man nog så "illa tvungen" att ge dom kompletterande mineraler.

De som har bete bara 1-3 månader om året behöver nog inte vara så oroliga. Möjligtvis skulle man kunna ge dom lite selen om man vill vara på den säkra sidan.

Jo det är ju olika hur lång en betessäsong är, därför så kan man inte säga rent generellt att hästar på bete inte behöver tillskott för att säsongen är så kort.
Man kanske kan säga att det går bra i 2 månader eller i 3 månader men inte i ett halvår.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar