Mineralbrist

J

Jaba

Kan man se på blodprov om hästen lider av någon sorts mineralbrist?
 
Jag är också intresserad av det. Jag läser ganska mycket på tyska forum och där tar de blodprov stup i kvarten verkar det som, och tydligen ser de "allt" från proteinöverskott till selen- (och andra mineraler) brist. Så det verkar ju som det skulle gå. ;)
 
OK. Varför används det så flitigt då? (Ja, det är väl svårt för dig att svara på förstås!) Vet inte tyska veterinärer det?

Är foderanalyser och balanserade foderstater ett bättre verktyg enligt dig? Jag tycker ju att det verkar rimligare att satsa på att förebygga brister än att korrigera dem med diverse kurer när de väl har uppstått, men jag är ju inte veterinär.
 
Frågan om när o hur olika prov är relavanta är jättestor o det finns olika åsikter. Man måste nästan diskutera varje prov för sig.
Vissa prov säger inget om man tar ett enstaka men mer om man följer bhästen med täta prover.
Det finns pengar att tjäna på prover.
PL
 
Pengar att tjäna för den som tar proverna eller för hästägaren som vet vad som fattas hästen? Eller pengar att tjäna genom att ta proverna vid "rätt" tidpunkt?
 
Jag menade egentligen för vet o lab.
Men där man verkligen kan få ut något av proverna så kan det finnas pengar att hämta för hästägaren. Nu pratar jag ganska allmänt om blodprover. Om man däremot menar kalk o fosfor anser jag att det är fodret som skall analyseras o inte blodet, här säger blodvärdena egentligen ingenting om kroppens reserver som ju finns i skelettet. Det finns allvarliga tillstånd med låga kalkvärden där blodprov ger diagnosen men då är det inte fråga om någon total brist utan att kroppen av nägon anledning inte kan ta kalk från skelettet.
PL
 
Jag menade egenltligen för vet o lab.
Det sa min granne till mig också. Jag har varit så naiv att jag trodde att folk jobbade för att hjälpa djuren, men i mitt fall så är det verkligen så att man tvivlar på den teorin.
 
Men det är också så att många av de analyser som görs "i onödan" görs för att djurägaren vill ha dom trots att vet tycker de är onödiga. Ibland visar det sig att djurägaren har helt rätt.
PL
 
Fosfor finns precis som kalk huvudsakligen i skelettet o kroppen försöket hålla blodvärdet konstant, samma sak gäller magnesium fast där finns reserverna på andra ställen inne i cellerna.
Åtminstone när det gäller magnesium ger mängden som utsöndras med urinen en bättre bild av om utfodringen är tillräcklig.
När det gäller selen kan däremot blodprov ge en ganska bra bild.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 762
Senast: Bee
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
379
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 775
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 279
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp