Mineralbehov, vad räkna på?

Shaggy

Trådstartare
Vad räknar jag mineralbehovet på? Räknar jag på hästens behov eller räknar jag på det hästen verkligen äter?
Nästa fråga är inom vilka spann är mineralkvoterna okej. Hösilaget vi fodrar med nu har en hög Ca/P kvot För att få kvoten till 1,5 behövs det ganska stora mängder fosfor. Även spann för Ca/Mg är intressant eftersom den kvoten också är lite lustig har jag för mig.

Sv: Mineralbehov, vad räkna på?

Det viktigaste är att P och Mg behovet är täckt. Skulle sedan Ca ligga för högt så gör det inte så mycket.
Undrar om inte jag läst här på Buke upp till kvoten 5 på Ca/P.
// Linda

Tack :bow: då är fråga två besvarad.
Är det någon som har koll på detta med vad man ska räkna på behov eller faktisk giva (skiljer ganska mycket).

Du ska räkna på hästens behov. Men det hästen äter när den varken går upp eller ner i vikt är ju din hästs verkliga behov, så det är samma sak. Det är alltså det du ska gå efter när du räknar fram foderstaten när du byter hö osv.

Sedan kan man ju få vägledning av vad en häst av samma typ och storlek normalt behöver ur olika foderstatsprogram och böcker, men det är så individuellt så en del behöver mkt mer eller mindre. Två av mina äter mkt mer, en äter ungefär enligt det som brukar rekommenderas. Så de tabellvärdena kan mna börja med när man räknar för en helt ny häst, sedan justerar man uppåt eller neråt för att hitta just den hästens behov. Det är då den siffran man räknar efter. Det viktiga är att du itne bara ökar eller minskar energin, utan proteinet måste följa med upp och ner så man inte får en muskelfattig eller trött häst.

Du ska räkna på hästens behov. Men det hästen äter när den varken går upp eller ner i vikt är ju din hästs verkliga behov, så det är samma sak.

Ja så borde det fungera men verkligeheten verkar inte vara sådan.
Hon åt ett år 66 Mj och höll sig fin, ett år 84 Mj blev lite rund, nu ligger hon en bra bit över 100 och håller sig lagom. Motionen i exempel 1 var något mindre men i exempel 2 och 3 har motionen varit likvärdig även hagvistelsen är likvärdig. Enda skillnaden är att hon är i betydligt mycket högre kondition nu.
Fråga mig INTE hur det går till.

Konstigt, det har varierat lite på mina också, men mest har det berott på att tex fyraåringen fyllt fem och inte växer lika mkt= mindre behov, eller att kallblodet på ett annat sätt= större muskelmassa. Det är ju på nåt sätt så att när hästen har mer muskler bränns mer fett, har den mindre muskler har den lägre energiförbrukning. Kan ju ha fått olika mkt gräs de olika åren och kanske haft mer/mindre rörliga hagkompisar som gett högre/lägre förbränning. Dessutom hänger ju upptag av energi och protein ihop med vitaminintag, magens och tarmens funktion m.m m.m :)

Sedan kanske du gett lite olika mängd protein till de Mj mängderna, det hänger ju också ihop med hur hästen blir i hullet.

Man ska nog inte ta så superhårt på siffrorna heller, analyserna är nog inte alltid helt hundra procent representativa för alla höbalarna. Jag ändrar rätt mkt efter hullet och ser siffrorna som vägledning mest. Men det är intressant att diskutera sånt här tycker jag. :)

Det är ju på nåt sätt så att när hästen har mer muskler bränns mer fett, har den mindre muskler har den lägre energiförbrukning.

Intressant tanke - jag antar att det kan vara så. Man kan ju tänka sig att det går åt mer energi till att underhålla muskelmassa jämfört med fettvävnad.

Jag håller med om detta med större muskelmassa men nu äter hon uppåt 130 Mj altså dubbelt så mycket som behovet det år hon rörde sig lite mindre. Hagkompisar stämmer inte heller eftersom hon stod ensam stora delar av förra året och därmed inte rörde sig så mycket i hagen. Proteinkvoten är alltid hög på damen. Iår har jag äntligen fått siffror på exakt hur hög den behöver vara men minns dem inte nu, vet dock att det är över 7 :crazy:. År 1 (66 Mj) åt hon kvot på 6 höll hullet men såg inte vacker ut i kroppen muskelmässigt.
Jag räknar nog på aktuell giva för säkerhetskull så då får jag sätta till rejält med fosfor, frågan är bara var man hittar något fosforbalanserande.

Okej, ja det var en stor skillnad. Kanske fick hästen lite för lite Mj jämfört med behovet när den åt 66 Mj och att det kombinerat med lite lite motion bromsade förbränningen? De har ju en förmåga att gå på sparlåga när det är lite knapert.. Och nu med ökad muskelmassa, och att du aktiverar hela den muskelmassan regelbundet, plus att hästen kropp har väldigt god tillgång på mat gjort att ni har fått igång förbränningen på ett annat sätt. Men det är ändå en jättestor skillnad. På människor brukar ju personliga tränare rekommendera att man inte bara gör klassiskt fettförbrännande övningar, typ promenad när man ska förbränna fett, utan också jobbar igenom alla större muskelgrupper för att förbränningen ska öka. Den ska tydligen vara förhöjd ett dugn framåt efter sådan träning. Någon sådan koppling kanske det finns. Eller att din analys är lite knasig. Eller så är hästen utbytt utan att du märkt det. :rofl:

För att höja fosforintaget finns det faktiskt ett tillskott som heter fosforbalans:) Eller så kan du lägga till lite havre eller korn, eller vetekli.

Hittade en jättebra sida om hästens näringsbehov och sånt.Men energibehovet och proteinbehovt låg väldigt lågt ingen av mina fyrahundrakiloshästar skulle klara sig på 45-50 Mj, men man får tänka på att det är utan något som helst arbetstillägg.

Senast ändrad:

Tyvärr vet jag inte var manköper fosforbalans. Det finns iallafall inte på Granngården vad jag sett. Nu köpte jag iofs miner vit idag eftersom de hade halva priset på den samt vetekli så jag borde kunna få till tillräckliga fosforhalter nu.

Fosforbalans finns på Granngården, iaf alla GG häromkring, och nuförtiden ska de ha identiskt sortiment. Billigt är det också (tills killnad från miner vit, även om du fyndade nu)

Dock är det ett pulver så avigsidan är att man måste fukta/blöta det med något.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka