Mineralbalja tillräckligt??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare mii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 196
M

mii

Hej!

Jag har efter analys kommit fram till att mina hästar behöver extra tillskott på mineraler i vinter. Jag ser att det finns mineralbaljor till häst, alltså sådana du ställer ut i hagen och hästen äter när den vill. Min fråga är om hästarna själv känner av sitt mineralbehov och äter därefter av baljan, lika som med saltsten?? eller bör man hellre ge något färdigblandat mineralfoder i hink (så har jag gjort förut)??

Sv: Mineralbalja tillräckligt??

De försök som gjorts på hästar när det gäller att känna av brister visar att det bara är salt som de själva kan reglera intaget av på ett vettigt sätt.

Övriga mineraler bör doseras åt dem, för att vara på den säkra sidan. Dessutom är många mineralfoder idag smaksatta med melass och/eller salt, vilket gör att hästarna lockas att okynnesäta.

Vissa hästar är ju tvärtom och äter helst inte mineralfoder alls, om de får välja, oavsett smak...:angel:

Så har du möjlighet att ge mineralgivan under kontrollerade former är det nog bättre.

Tack för svaret!

Då fortsätter jag som tidigare och ger varje dag i hink. Då vet jag att dom får de som dom behöver. //Marie:banana:

Jag kör på mineralbalja i höst/vinter på vår lösdrift.

Innehållet kompletterar vårt hö allra bäst, det vill säga mycket selen, lågt kalcium.

Sen kan jag inte sticka under stol att det är väldigt bekvämt.

Däremot ska jag kolla lite hur mycket de konsumerar och att jag ser att alla verkligen använder den.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka