Mineral-/saltsten på bete

E

emelit

Nu går hästarna ute dygnet runt med fri tillgång på hö plus lite lite gräs i hagen. Där ska de gå tills betet är fint i den stora hagen.
Vart och köpte en saltsten som vi ska sätta upp i hagen idag.
Frågan är nu om jag ska sätta dit en mineralsten också?

Häst ett är ett fullblod, magert, rids inte speciellt mycket.
Häst två är en NF-ponny som tränas lätt.
 
Sv: Mineral-/saltsten på bete

emelit skrev:
Nu går hästarna ute dygnet runt med fri tillgång på hö plus lite lite gräs i hagen. Där ska de gå tills betet är fint i den stora hagen.
Vart och köpte en saltsten som vi ska sätta upp i hagen idag.
Frågan är nu om jag ska sätta dit en mineralsten också?

Häst ett är ett fullblod, magert, rids inte speciellt mycket.
Häst två är en NF-ponny som tränas lätt.
Själv köper jag alltid mineralbytta alternativt har mineralkrubba i hagen även på betet. Det är ju svårt att avgöra om de har behov eller ej, men med hjälp av att det finns tillgång så tänker jag att de i alla fall har möjligheten att äta mineral.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 520
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 457
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp