Mineral och vitamin behov?

H

Hästbiten

Vad har hästar för mineral och vitamin behov? Jag har börjat ge pellets så nu vill jag räkna ut hur mycket han behöver och hur mycket jag ger.
Jag har gett 1 dl Hippo mineralvitlök innan men nu får han Hippo alfa och då tänkte jag ge mindre eller?
Är det farligt att överdosera? Isåfall hur mycket?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mineral och vitamin behov?

Oftast behöver man inte lägga till mineraler om man endast ger färdigfoder plus hö/hösilage. Men det beror ju givetvis på vad höet innehåller, så för att få reda på det är en analys lämplig. Man kan ge mineraler "för att vara på den säkra sidan" men dessa måste ändå balanseras med de övriga fodermedlen. Så länge det finns en balans är överskott (inom rimliga gränser) ingen fara. Dock är det farligt med selenöverskott.
Jag är oxå lite rädd för att kombinationen Hippo Alfa och Hippo mineral vitlök ger en för hög Ca/P kvot.
 
Sv: Mineral och vitamin behov?

Okej, men jag vill gärna veta vad man kan räkna med att hästen har för behov. Jag har de här uppgifterna:
Behov per 100 kg, utan tillägg för dräktighet:
A 3-4000 IE
D 4-500 IE
E 75 mg
B 1 6-8 mg
B 2 4-5 mg
Biotin 0,1 mg
Selen 0,2 mg

Ca = MJ * 0,4
P = MJ * 0,3
Mg = MJ * 0,15

Stämmer de?
 
Sv: Mineral och vitamin behov?

Stämmer enligt min bok, förutom att den säger 400-500 mg Evit per 100 kg kroppsvikt. Det verkar mycket, jag ska nog kolla upp om inte tryckfelsnisse varit framme i den... får återkomma :smirk:
 
Sv: Mineral och vitamin behov?

Tack :bow:

Har du vit. Behovet oxå?
 
Sv: Mineral och vitamin behov?

Hm, hittade en annan källa som sa 75mg Evit per 100 kg kroppsvikt men den rekommenderade högre värden av övriga vit.... nog bäst att förlita sig på den nyaste källan dvs dina värden. Jag går dock bet på Evit... Kanske nån annan som vet.
 
Vitaminbehov??

Jag har lite funderingar angående mina hästars vitaminbehov.
Jag har två pållar, en nordsvensk och en vbl travare.
Undrar vad de kan tänkas ha för vitaminbehov per häst och dag och om de får sitt behov tillgodosett av nuvarande foderstater..

Nordsvensken är 19 år gammal, väger 540 kg och går i lätt arbete. Hon är lättfödd.
Äter följande per dag:
9 kg hö
0,3 kg Krafft Protein
0,1 kg Miner Vit
4 dl Betfor (för att blöta fodret)
+ några morötter och äpplen som godis i fodret (ca 3 stora morötter och 3 normala äpplen).

Vbl valack är 18 år, väger 450 kg och går i lätt arbete. Svårfödd.
9 kg hö
2 kg Fibergi Bas
0,3 kg Soja
+ morot och äpplen.

Jag kan gissa att Vbl får vitaminbehovet tillgodosett pga Fibergin, men nordisen är jag osäker på. :confused:
 
Sv: Mineral och vitamin behov?

Du har ju värdena ovan; bara multiplicera med hästens vikt/100 så får du fram behovet.
Jag tror nog att de viktigaste behoven är fyllda eftersom nordisen får mineraler och den andra helfoder. Man kan ju aldrig veta eftersom man sällan analyserar grovfoder på vitaminer. Enda riktvärdet är att ett grönt hö är rikt på A-vit och ett soltorkat gult hö är rikt på D-vit. F ö får man lita sig till hur hästen mår, om den är glansig i hårremmen och allmänt "glad".
 
Sv: Mineral och vitamin behov?

Dock är det farligt med selenöverskott.
Har fått höra av vet att det i princip omöjligt att hästen får för mycket selen i sig om man räknar på att svenskt hö inte innehåller något selen alls och följer doseringsanvisningarna på selentillskott. Det absolut vanligaste är ju rejält underskott på selen.. Men hur menar du att det är farligt om någon mot förmodan skulle lyckas få ett överskott?

Alin: Jag tror inte att du behöver oroa dig för vitaminerna.. A-vitamin får hästen i sig genom grovfodret. Om hästen får betydligt mindre grovfoder än dina, så har de ändå tillfredsställt A-vitaminbehovet. D-vitamin får hästen genom solen, så så länge du inte har dom inne dygnet runt eller täckt precis hela hästens kroppsyta med täcken, så får de även det behovet tillfredsställt. E-vitamin finns i lagrat foder, så eftersom de äter hö (eller för den delen hösilage) så får de även det behovet tillfredsställt. B-vitamin produceras i grovtarmen och så länge den är i balans så klarar den av att producera det hästen behöver själv. Endast när grovtarmsfloran blir störd (stress, pälsbyte) så kan man behöva tillsätta extra b-vitamin.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 059
Senast: Amk
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
862
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp