Miner Grön - bete?

mirage

Trådstartare
Min häst kommer att gå på bete dygnet runt i sommar. Antagligen kommer det att finnas bra med gräs men jag vet inte om det räcker hela sommaren. Jag tänkte rida lite och hålla igång honom så att han inte blir stel men troligtvis blir det inga stenhårda pass utan uteritter och kanske tömkörning.

Jag har kollat och sett att Miner Grön ska vara bra att ge under betet. Stämmer det? Isf tänkte jag köpa den pelleterade varianten (olika värden konstigt nog) men det jag undrar över är, hur mycket ska man ge? Hur mycket räknar man med att hästen får i sig från gräset per dag?
 
Mineraler är ofta överflödigt på bete...så länge gräset växer och hästen håller sitt hull så finns det tillräckligt med mineraler i gräset, förutom natrium.
 
Ska man stödfodra med kraftfoder om man tänker fortsätta rida och träna?

Räknar med att min foderpålle får gå ute dygnet om från helgen men jag kommer träna och tävla tills mitten av juni.
Kommer ta in honom natt före tävling men annars får han gå ute!
 
Och om gräset inte växer? Jag brukar testa om han vill ha mat när jag tar in honom. Vill han det börjar gräset ta slut. Ska jag ge honom mineraler då? Hur räknar man att foderstaten blir om det finns gräs men inte tillräckligt? Ska man ge tillskott på natrium eller räcker det med saltsten?

Många frågor blir det! :cool: Tacksam för svar! :bow:
 
om du ska stödutfodra bör du ha en mineralsort som passar till ditt kraftfoder och grovfoder, det kan ju vara svårt att räkna ut en foderstat när de går på bete, men försök :)

om hästenm äter saltsten tillräckligt räcker det med det, men håll koll så att han inte äter för lite, speciellt om du tränar hårt. i såfall kan du behöva ge ett tillskott. det enklaste är att ge vanligt salt (utan jod) som man kan köpa i affären.
lycka till med pållen
hoppas att jag kunde vara till ngn hjälp!
 
Tack för svaret! Jag vet ju inte än om jag kommer att behöva stödutfodra men om jag rider lite ordentligt behövs det kanske från mitten av sommaren. Får väl försöka få fram en foderstat då.

En fråga till. ;) Proteinet sjunker ju i gräset hela tiden och energin ökar, är det så att man får lägga till mer och mer protein i foderstaten ju närmare hösten man kommer?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 201
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp