Miner BLÅ - så lite fosfor??

milly

Trådstartare
Varför innehåller det otroligt lite fosfor?! Grovfoder innehåller normalt sett ca 1-2g fosfor per kg/foder och ca 2-3g kalcium. Då blir det svårt att med bara 30g fosfor/kg i Miner BLÅ få upp fosforbehovet.

T ex i mitt fall - hästens behov är minst 17g fosfor och 23 g kalcium.
Vet inte analysvärdena på mineralerna än men säg att de är 2.5g kalcium och 1.2g fosfor/kg foder.
Jag ska ge 7-8kg hö och inget annat behövs (höet har bra värden).
Kalciumet från höet ger då 20g och fosfor bara knappt 10g. Om jag då ska jag få upp fosforn till minst 17g så måste jag ge över 200gram av Miner BLÅ :eek: .
Kanske bättre att ge Miner VIT då??

Jaja återstår att se vad det är för mineralvärden i höet (får veta det idag eller nån annan dag i veckan) men bara en reaktion på att det är så lite fosfor i Miner BLÅ (och RÖD).

Sv: Miner BLÅ - så lite fosfor??

Eftersom Krafft har en hel serie mineralfoder så är det meningen man ska välja det som passar höet. I vissa delar av Sverige är det inte lika kalkrikt. Dessutom är Blå och Röd anpassade att ges ihop med Kraffts fullfoder, och då blir mineralbehovet täckt en hel del därifrån.

Miner Grön är framtagen för bla betesgående hästar, och har betydligt högre fosforhalt. Det har dock inte vitamintillsats (för vitaminerna kommer ju via gräset). det är också anpassat för avelsston, att kombineras med Krafft Pluss Grön, som har höga halter mineraler.

Så, jag tycker det är BRA att Krafft har både röd, blå, grön och vit miner så att man kan välja det som passar höet!

Vilket som passar dig bäst får du ju räkna, jag har i många år använt grön + fosfortillskott t ex. Skulle kunna byta till vit men inte blivit av.

Saknar du bara fosfor finns det fosforbalans i pulverform att ge också om man vill det.

Miner Blå passar nog bäst om man ger en större mängd havre som enda kraftfoder, då havre är hyfsat P-rikt och ganska fattigt på Ca.

De marknadsför ju dock den Blå serien som just en hel serie, där man "ska" använda Krafft Grund och Miner blå till normalpresterande hästar.

DET känns väldigt dumt om något, för både Grund och Miner Blå har mycket Ca och lite P...

Pinky - fast har de inte kvar att det ska vara Krafft Blå och havre + mineral? Eller har de strukit havren? Förr var ju havre med i 'alla' deras serierekommendationer.

Om Krafft Grund:

"Ett färdigfoder för vuxna hästar. Ger en balanserad tillförsel av mineraler, vitaminer samt fett och fibrer. Säkrar basbehovet utan att du behöver “pytsa och blanda”. Ges som enda kraftfoder
till hästar i normalt arbete.
Kompletteras till hårt arbetande hästar med KRAFFT SPORT eller KRAFFT ENERGI."

och

"KRAFFT MINER Blå ger normalt arbetande hästar ett balanserat basintag av mineraler, vitaminer och spårämnen."

Så ok, de skriver inte att man ska använda dem just tillsammans, men de "ska" ju användas till samma typ av häst.

jag förstår inte problemet, hästen ska ju ha dubbelt så mkt kalcium som fosfor.
vad är problemet?

Men ingen av dem, förutom VIT (65g), innehåller särksilt mkt fosfor (mellan 17-40g) men däremot jättemkt kalcium.
VIT innehåller däremot för lågt med kalcium istället om man räknar med normalvärden av mineraler i höet... (eftersom jag inte VET dom än)

Men okej, vi får se... I värsta fall får man väl köpa fosforbalans då.

Det är ju inte bara Krafft som gör mineralfoder. Har du kollat på hippos serie tex.

Sen vet du ju inte mineralvärdet än som du själv påpekat. Vi har 3,9g Ca och 2,9g P per kg i årets hösilage, så det fodret hade ju räckt som enda källa för just dessa mineraler.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 072
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Jag har verkligen räknat och räknat och letat all typ av foder som går att få tag på här i La Paz. Har kommit fram till att jag vill ge...
2
Svar
22
· Visningar
3 717
Senast: mumrikan
·
C
Foder & Strö Hur skulle ni ha gjort om ni har ett "vanligt" hö med ganska högt kalcium (2.8g/kg) och fosforn (1.6g)och mg(1.0g.)? Jag har lite...
Svar
7
· Visningar
3 021
Senast: Carolrita
·
Foder & Strö Har precis fått den kompletterande mineralanalysen och har suttit och räknat lite. Det jag har räknat på är vad jag givit innan jag hade...
Svar
9
· Visningar
1 172
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka