milly
Trådstartare
Varför innehåller det otroligt lite fosfor?! Grovfoder innehåller normalt sett ca 1-2g fosfor per kg/foder och ca 2-3g kalcium. Då blir det svårt att med bara 30g fosfor/kg i Miner BLÅ få upp fosforbehovet.
T ex i mitt fall - hästens behov är minst 17g fosfor och 23 g kalcium.
Vet inte analysvärdena på mineralerna än men säg att de är 2.5g kalcium och 1.2g fosfor/kg foder.
Jag ska ge 7-8kg hö och inget annat behövs (höet har bra värden).
Kalciumet från höet ger då 20g och fosfor bara knappt 10g. Om jag då ska jag få upp fosforn till minst 17g så måste jag ge över 200gram av Miner BLÅ .
Kanske bättre att ge Miner VIT då??
Jaja återstår att se vad det är för mineralvärden i höet (får veta det idag eller nån annan dag i veckan) men bara en reaktion på att det är så lite fosfor i Miner BLÅ (och RÖD).
T ex i mitt fall - hästens behov är minst 17g fosfor och 23 g kalcium.
Vet inte analysvärdena på mineralerna än men säg att de är 2.5g kalcium och 1.2g fosfor/kg foder.
Jag ska ge 7-8kg hö och inget annat behövs (höet har bra värden).
Kalciumet från höet ger då 20g och fosfor bara knappt 10g. Om jag då ska jag få upp fosforn till minst 17g så måste jag ge över 200gram av Miner BLÅ .
Kanske bättre att ge Miner VIT då??
Jaja återstår att se vad det är för mineralvärden i höet (får veta det idag eller nån annan dag i veckan) men bara en reaktion på att det är så lite fosfor i Miner BLÅ (och RÖD).