Minemalskäck, Tobiano

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ametist
  • Startdatum Startdatum
A

Ametist

Jag har fått ett stoföl som är minimlaskäck, tobiano, hon ser i en lekmans ögon ut som en brun häst. Även ID kontrollantens skrev brun, nu funderar jag på om en tobiano skäck ger lika mycket vitt som föräldrarna eller finns risken att hon kan få ett föl som ser så mycket ut som skäck så även vanligt folk ser att det är en skäck :confused: då så klart med en hingst som inte är skäck :angel:

Det är lite avgörande för var jag ska registrera henne :cool: någon som vet ;)
9maj09%2B078.JPG

Sv: Minemalskäck, Tobiano

Hva spiller det for rolle? Er hun tobiano, så skal hun vel registreres som det. Ellers kommer hun jo til å stå med feil farge.

Du kan ikke spå hvor mye hvitt føllene kommer til å få, tror jeg.

Har du DNA-testat du du vet att den är tobiano? Eller är någon av föräldrarna homozygot?

Anlaget kommer från pappan och vit fläck på ryggen och vita hår i svansen och väldigt flikiga strumpor så går hon efter regelboken för minemal tobiano (dorsalskäck)

Att hon reggas som brun har jag inga problem med men genen finns där, frågan är är risken stor att hon skulle få ett föl som ser ut som en skäck. Det är som sagt avgörande för hur jag ska regga henne :confused:

Det är ju omöjligt att veta hur mkt vitt avkommorna kan tänkas få.

Men i de fall jag sett skäckar och hur de förävt sig så har de som är homozygota ofta lämnat liknande teckning som sig själva.

De flesta som har lite vitt brukar lämna lite vitt osv men sånt kan man ju aldrig vara säker på. Hade en ponny en gång med bara en liten, liten bukfläck som lämnade ett väldigt skäckigt hingstföl.

http://www.animalgenetics.us/CCalculator1.asp Hittade en länk med en calulator som du kan använda för att se sanolikheten på huruvida du får skäck eller ej.

Jag skulle registera hästen som skäck om den är det.

//waern

Hur färger ärver, det vet jag ;) jag har bara gjort misstaget att jag inte kände till att skäckar(drosalskäckar) kan vara minamalskäckar alltså så lite att dom ser enfärgade ut.

När fölet kom ut blev jag så brydd :confused: för hon har en vit fläck bakom manken, stor storlek 4 X 10 cm + att hon som sin far har mycket vita hår i svansen. Hennes pappa har fyra vita strumpor medans hon bara fick två st, hon har lite vitt in ansiktet också :)

Det är fläcken på ryggen som gör henne till skäck den ID kontrollant jag hade ute ville inte skriva skäck för hon är skolad i shetlandsavel och där har en skäck fyra vita strumpor :angel:

Nu är det så att det finns officiellt inga skäckar i rasen som jag har i men i bland så föds det skäckar som tystas ner och jag vill inte att hennes mamma ska bli beskylld för att bära skäck anlag längre fram om risken finns att det föds en riktig skäck ;)

Blir det aldrig mer än minemalskäckar så kan hon få bli reggad i rasen :laugh:

jag blir lite fundersam...
Ja, en skäck kan ha sina vita tecken koncentrerade till benen, det händer förhållandevis ofta hos shettisar. Och det behöver inte alls vara på alla fyra benen heller, godkända shetlandshingsten Patrons Murkel hade bara tre vita ben och inget annat vitt men var ändå genetisk skäck.
Men om det nu inte finns något skäckanlag i din ras så kan det liksom inte bara dyka upp skäckar sådär. Är du säker på att det är dorsalskäckanlaget? För det är ju så att om det finns så syns det, så det kan liksom inte bara pluppa upp.

Ja, jag är helt säker och jag vet att rasen "döljer" skäck och eftersom jag inte avlar på skäckar hade jag inte en tanke på att hingsten kunde vara minimal skäck förren mitt föl kom :eek: :confused: :D

då tog jag fram hästens färger och läste om dorsolskäck och om mini anlag och förstod att dom vita håren i svansen på hingsten var just för att han bär anlaget och är minemal skäck själv :o vilken tabbe :crazy: nästa gång jag väljer hingst ska jag pilla i svans och man ordentligt innan :devil:

Nu gör det inget på detta fölet för hon har bra ben är snygg har ett jättebra steg :love:

Vilken ras rör det sig om? *nyfiken*
Och är du säker på att det inte är sabinoanlag som spökar?

Vad gäller din ursprungsfråga så kan jag bara relatera till de shettisar där de vita fälten sitter enbart på benen, de kan få avkommor som är väldigt brokigt skäckiga med ickeskäckiga ston.

Jag tänkte inte krångla till det men jag avlar Knabstrupper och använder welshingstar på mina ston. Sabino kommer nerifrån och upp, denna skönhet har sitt vita som en halv ål från manken och bakåt mot svansen.

Det är riktig sabino fins hos welshponnyn också ;)

titta noga på vid manken på fölet
20090502+160.JPG

här ser du svansen och hon är inte tigrerad.

20090502+252.JPG

Senast ändrad av en moderator:

angående de vita stråna i svansen på ditt föl, så brukar de flesta bruna hästar se ut sådär.
jag ser den vita fläcken och kan inte förklara den och är dessutom tveksam till om det verkligen är ett dorsalskäckanlag från pappan - de welshskäckar som eventuellt finns är, såvitt jag vet, inte dorsalskäckar.

pappan har också massa vita hår i svansen även om han inte är föl längre, hade min lilla inte haft det vita på ryggen då hade jag bara tyckt det var gulligt men nu känner jag mig säker på att hon är minimal skäck.

det skulle ju vara synd om hon om några år får ett mer käckigt föl så därför undrar jag kan/är det vanligt att det vita ökar. Jag kan då bli tvungen att ta mamman ur aveln (diplomsto) även om anlaget kommer från pappan :crazy:

Liknande trådar

Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 097
Senast: viltmilla
·
Relationer Trodde inte de skulle gå så långt att jag skulle sätta mig här och skriva om råd. Men känns som jag behöver lite hjälp. Förbered er på...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
27 960
Senast: mandalaki
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 548
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka