Mindre islandshingst?

Myzacs matte

Trådstartare
Hej,

Har kikat runt lite efter en mindre islandshingst att betäcka mitt ena sto med. Den minsta som jag har hittat hittils är Ypsilon fra Holtsmúla med sina 136 cm.

Någon som känner till någon annan lite mindre godkänd hingst som är verksam i avel?

Sv: Mindre islandshingst?

Får jag bara fråga av ren nyfikenhet varför du söker en liten hingst?

Jag kan tyvärr inte komma på någon hingst som lär vara mindre än 136...

/Melina

Dreyri från Väbylund
Dugur frá Minni-Borg
Eidfaxi från Kvarnbacka
Fannar frá Auðholtshjáleigu
Freyfaxi frá þóreyjarnúpi
Geisli från Holvret
Glókollur frá þverá
Haukur från Skáneyland
Hrannar frá Kyrholti
Hrimnir frá Eyjólfsstöðum
Jarl fra Granbakken
Kjarkur frá Egilsstaðabæ
Mökkur frá Varmalæk
Prins Kraftur från Òs
Sólon fra Søbakkegård
Steini från Ekastorp

Dessa är 135 cm eller lägre.

Spuni frá Midsitju är 1,36. Ger ofta inte så stora avkommor men ofta trevliga med elastiska fina rörelser.

Tack för svar. Ingen dålig lista du hade där EM76, ska kolla igenom allihop

Mel: Jag är ganska så liten själv (kort) och är därför inte i behov av någon större pålle :)
Ser därför helst att hingsten inte är så jättestor. Runt 135 cm är lagom för mig.

:idea: Kan i detta fall vara en god idé att snegla lite på hingstarnas BLUP för mankhöjd också, eftersom bara för att hingstarna är "låga", kanske de inte nedärver det i så stor utsträckning (eller tvärtom, men det var ju inte aktuellt nu). De hingstar som har tex värdet "-2,5" för mankhöjd bör vanligen inte ge särskilt högresta avkommor...

Nu tror jag inte att just de hingstar EM76 räknar upp här i tråden varit direkt svältfödda under uppväxten, men teoretiskt kan det ju varit så att en häst som inte fått optimalt foder inte uppnår sin "tänkta mankhöjd" utan blir något lägre som vuxen, men att dennes föl, om de däremot i sin tur blir välnärda, kommer att bli något högre hästar (förutom att det även beror på stoets gener, andra miljöfaktorer osv osv...) :angel:

OT: För övrigt har jag svårt att förstå den här fixeringen vid hög mankhöjd på islandshingstar som blivit allt vanligare. Det är inte utan att det finns farhågor för vad som händer med islandshästarnas hållbarhet, ridegenskaper etc när mankhöjden generellt tenderar att öka okontrollerat. Oftast är en normal islandshäst 130-140 cm i mankhöjd, därför borde en häst som är 135 cm i mankhöjd inte ses som liten, utan snarare medelhög / "lagom" ?! :confused:

Senast ändrad:

Fast högresthetern har ju inget med mankhöjden att göra.
En häst å 120 kan ju vara extremt högrest och en på 150 kan vara mkt lågställd.

Men som sagt man måste ju kolla runt lite på hur stora avkommor hingsten ger samt veta hur stoet ger..
Finns ju ston som ger stort oavsett vilken hingste man tar.
Jag gillar islandshästar som är stora men det är väl bara förjag själv är 176 cm lång och vill inte kunna göra en klackspark under magen på min isis!

Altär att den är kraftigt byggd och fyller då mer ut mig så att säga=)=)

Min häst är ca 140cm hög och kraftig och jag ser inte lång ut på henne, men skulle hon vara en extremt sporttypad isis skulle de se bra roligt ut:D

Fast högresthetern har ju inget med mankhöjden att göra. En häst å 120 kan ju vara extremt högrest och en på 150 kan vara mkt lågställd.

Men hur tänker du nu ? :confused: Om du menar att olika hästar med samma mankhöjd kan se väldigt olika ut, uppfattas som grova eller inte, ha god resning eller ej osv så givetvis håller jag med dig.

Men om man nu inte utgår från mankhöjd eller ännu hellre även flera kroppsmått, hur tycker du då man kan mer objektivt enas om tex som här vilka islandshingstar som är "mindre" ? :crazy:

Analogt, antag att "Lollo" tycker att en Volvo V70 är liten och "Nisse" tycker att en Nissan Micra är jättestor, vem av dem skulle du fråga, för att få tips om en medelstor bil ? :angel:

Ni blandar ihop begreppen, Niela skriver "en på 150 kan vara mkt lågställd.". En lågställd häst har förhållandevis korta ben, och en högställd häst har förhållandevis långa ben. Låg/högställdhet har inte med mankhöjd att göra.

Hrimnir från Ödmården och Dugur frá Minni-Borg ger rätt små avkommor.

Det är intressant, för när det börjar märkas så faller ofta intresset hos stoägarna, precis som om litet skulle vara sämre än stort.

(Ja alltså det är det ju om man ska visa en hingst men de flesta avlar ju inte i det syftet)

Själv har jag betäckt med Haukur bl.a. för att få ner storleken men de avkommorna blev 140 cm som sina mammor :o

Jag gillar C-ponnyhöjden bäst, då kommer jag upp lätt och får inte svindel :D

Den minsta islandshast jag haft i stallet var efter Hrimnir fr odemarden.
B-ponny storlek och smacker.

Hingstens storlek säger inte så mycket om hur avkommornas storlek blir och sedan spelar ju också stoets storlek (och hennes genetiska bakgrund) en roll i detta. Det är alltid en chansning även om man parar ihop ett litet sto + en liten hingst.
Men jag har sett många avkommor efter Spuni och även Dugur som inte är så stora. Och även efter en hingst som som heter Bogatyr från Rooslunda, har själv en liten nätt avkomma efter honom.

*kl*
Det är väl Stari från Bredhall som blev såld till USA? Jag har inte heller hört något om Geimfari.

Jo, Stari är såld till USA. Geimfari har jag inte hört något om, tror han finns kvar i Sverige.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka