Mina två...

Maira

Trådstartare
...halvvuxna katter har slutat använda sina lådor utan sätter sig lite där det passar. :devil:

De var jätteduktiga när de var mindre. Jag rengör lådorna regelbundet så det är inte det som är problemet.

Nån som har några tips på hur jag ska få dem att sluta med denna vidriga ovana?

Sv: Mina två...

Testat med en till låda?
Annars kan det vara sanden de inte gillar.
Är de kastrerade? Annars kan det vara en god idé.

De har tre lådor som jag ställt på olika ställen, tex där de brukar sätta sig på golvet. :(

Har haft lite olika sorters sand, fast av ett grovkornigare slag. Finns det nån annan typ av sand? Fast iofs funkade ju den i början.

Kastrering kan vara en idé, tror det är hankatten som är värst.

Det kan ju vara en enkel lösning på problemet. Jag vet inte hur gamla de är men det kan ju ha samband med att de har blivit könsmogna?

Våran honkatt började att sätta sig i våra kläder. Det trots att lådan var ren och vi hade samma sand som hon alltid gått på innan.

Men så steriliserade vi henne och problemet försvann. Hon har aldrig mer satt sig någon annanstans än i lådan.

Sen ett problem för dig tror jag kan vara att går den ena katten och kissar på ett ställe så ska den andra täcka över med sitt eget. Så blir det bara en ond cirkel av det hela.

Men det finns medel i djuraffärerna som ska ta bort kisslukten. För så länge de känner kisslukt på de ställerna så finns risken att de kommer att fortsätta gå där för att täcka över.

Men ett råd till dig skulle nog vara att kastrera. :) Det är inte mysigt när de sätter sig på andra ställen än vad de ska. Det funkade i alla fall för min katt :laugh:

Hade gott
Sandra

Tack för era svar!

Problemet är att de bajsar, inte kissar. Den ena var lös i magen ett tag, funderar på om det var då det började. Nu är magen bättre igen, men det hamnar fortfarande korvar både här och där :devil: Tror det är hankatten som är boven.

Ringde djurkliniken men de tyckte att de var lite för små än, väger knappt två kilo och är 5 mån. Dessutom trodde hon där att bajsandet inte berodde på könsmognad.

Om man strör ut lite kattmynta i bajshörnen? Tänker att de kanske inte bajsar de på sånt de tycker om? ?Eller blir det tvärtom...

Det är inte ovanlig med felbajsande heller, även om kissande brukar vara ett större problem. Dessutom är 2 kg/5 mån långt över gränsen för vad som behövs. Vi kastrerar vår hanungar innan leverans, då är de 14 veckor, och det är väldigt många som gör så numera. Jag har sålt ungar som har parat vid 4,5 mån ålder...

Det kan mycket väl vara så att magproblem startar felbajsande, men då du har olika lådor med olika strö har du ju redan försökt på det spåret.

är de en hona och en hane som är jämn gammal bör du genast hitta en veterinär som är villig att kastrera dom nu. Honan kan mycke väl bli dräktig om båda är unga och fertila.
Det kan vara så att hanen har blivit könsmogen nu och honan på G.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
549
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 040
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
756
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka