Mina små tvillingar!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gemini2000
  • Startdatum Startdatum
Sv: Mina små tvillingar!!

:) Vilka sötingar! Grattis. Goa lilla stoet verkar vara en supermamma. Det kanske rentav var bra att inte veta något innan, då hade du bara varit orolig.

Jag känner också till ett sto som fick tvillingar förra året här i grannskapet. De visste inte heller något innan, trots ultraljud m.m. missades det.

Mamman tog bara till sig den ena stora av dem och den andre lille har de matat. Men båda lever gott och växer så det knakar efter vad jag förstått på min hovis som är där och verkar. Det var lite hjärtknipande - sa han - när den lille sprang efter mamman och gnäggade och hon bara körde bort den....men det har ju gått bra sedan i alla fall.

Åh, vad kul att det gick bra! Det brukar ju vara kusligt med sånt annars. Ser fina ut.:D

Jag har själv upplevt en tvillingfödsel där båda överlevde och blev friska och sunda hästar. Det är iofs länge sedan nu (1986) som mitt fjordsto fölade och fick två små stoföl. Den minsta av dem vägde 12 kg när hon föddes och den stora ungefär det dubbla, men som fullvuxna blev de exakt lika höga. Visserligen små för att vara fjordhästar, 128 cm, men båda fick så småningom fullstora avkommor.

Katinka?! :confused: Eller finns det någon fler i fjordaveln som jag missat. :angel:

Till ts önskar jag stort lycka till och grattis till en lyckad fölning trots tvillingar! :love:

Katinka?! :confused: Eller finns det någon fler i fjordaveln som jag missat. :angel:

Till ts önskar jag stort lycka till och grattis till en lyckad fölning trots tvillingar! :love:

Men ååå, är det de stofölen som det berättas om i en serie som var med i min häst för många många år sen?! Det var just två stoföl, fjordhästar, och jag har bestämt för mig att mamman hette Katinka... Jag som trodde att de flesta serierna i tidningen var påhittade. Tror det var Lena Furberg som ritade serien.

ett stort (eller ska man skriva dubbelt) jätte grattis:laugh:
Tycker inte att dom ser så jättesmå ut ändå,men man ser ju inte så bra på bilder. Fick ett föl för 10 år sedan som var 1 månad för tidig alla trodde fölet var dött men hon hade en livsvilja utöver det vanliga.
Hon var i storlek som ett mindre ponnyföl när hon föddes,idag så är hon 1,70!!
vet att vi hade jobbigt med att hon växte väldigt fort vid 3 månaders ålder och att hennes senor inte växte med i samma takt vilket ledde till att hon gick på tå. Men som tur var så hade vi en jätte duktig hovslagare som kom varje vecka och fixa hennes ben idag så syns det inte.
Hoppas allt går bra nu och som sagt jättekul att se:)

GRATTIS!
Kul att allt gick bra och att både sto och föl mår bra.Jag har själv upplevt en tvillingfödsel där båda överlevde och blev friska och sunda hästar. Det är iofs länge sedan nu (1986) som mitt fjordsto fölade och fick två små stoföl. Den minsta av dem vägde 12 kg när hon föddes och den stora ungefär det dubbla, men som fullvuxna blev de exakt lika höga. Visserligen små för att vara fjordhästar, 128 cm, men båda fick så småningom fullstora avkommor.
Lycka till med underverken!
:banana:

Vet att det var en serie i min häst som handlade om en fjording som fick tvillingar..
Vill minnas att serien bygde på en sann historia.

Var det möjligtvis din häst?? :)

Åh, vad roligt, grattis! Det var nog tur att du inget visste, nu behövde du ju inte oroa dig och allt gick ju bra:laugh:

Men ååå, är det de stofölen som det berättas om i en serie som var med i min häst för många många år sen?! Det var just två stoföl, fjordhästar, och jag har bestämt för mig att mamman hette Katinka... Jag som trodde att de flesta serierna i tidningen var påhittade. Tror det var Lena Furberg som ritade serien.

Frågan var visst redan ställd... :)

..Inte sällan blir den lille liten, men det gör kanske inte så mycket med en maxad D-ponny som är Ludvigs Champion - Irish Draught.
/U

Jag som trodde att de flesta serierna i tidningen var påhittade. Tror det var Lena Furberg som ritade serien.

Många av serierna var påhittade, men den om Katinka (och även den om Habina) var bägge sanna berättelser. Ofta brukade det stå först i berättelsen. :laugh:

GRATTIS!!!
Vilken grej! Vad ska dom heta? Hocus och Pocus? :D

Bara en sån där nyfiken fråga... Får du betala typ dubbla levande-fölavgifter till hingstägaren nu eller vad det heter.. hur blir det nu? :o *dum fråga*

Superfina fölisar i alla fall!! :bump:

Haha! Lite roliga namn;) Hingstägaren skojade med mig igår om dubbla fölavgifter faktiskt! Han sa "då är ju du skyldig mig pengar ju" haha fast det var ett skämt!:D Så inga dubbla fölavgifter! Det blev en bonus;)

Mvh Sara

Fler bilder! Dock är de tagna med moblkamera, så ursäkta kvalitén:crazy:

Båda:
http://sarahoney2000.bilddagboken.se/p/show.html?id=463876665&directlink=1

Syskonkärlek!:
http://sarahoney2000.bilddagboken.se/p/show.html?id=463876817&directlink=1

Mammsen:
http://sarahoney2000.bilddagboken.se/p/show.html?id=463876937&directlink=1

Kö till maten;)
http://sarahoney2000.bilddagboken.se/p/show.html?id=463877357&directlink=1

Flickan:
http://sarahoney2000.bilddagboken.se/p/show.html?id=463877728&directlink=1

Familjen:

http://sarahoney2000.bilddagboken.se/p/show.html?id=463880371&directlink=1

De växer mycket fint!! Busar och stojar i hagen med varandra! Det enda felet är att hingsten är lite skev i ena fram så hovslagaren kommer ut nästa vecka.

Har även videos som jag ska lägga upp någon dag! ska bara ta reda på hur man gör! haha:D

Tack även för alla fina inlägg! Jag vet att vi har haft en OTROLIG tur! Vet att det 99 procent chans att det inte går vägen! Jag försöker dock att inte tänka på det mer! Är så otroligt glad och stolt!:bump:

Ska lägga upp lite bilder då och då om ni är intresserade av att se mer av de små liven! Namnförslag??

Mvh Sara

:love: GRATTIS till de två sötnosarna!!
Helt underbara är de ju.

Ett namn jag tycker skulle passa bra är Surprise i alla fall. :)

Grattis till småttingarna!
Döp efter stjärnorna i tvillingarna
hingsten: Castor eller Pollux
stoet: Alhena, Eta och Eller My

alternativt
Hingsten: Twin
Stoet : Gemini

Liknande trådar

Utrustning Jag kommer då kanske att få hem en till häst och tänkte på hur man ska göra lite med utrustning. (jag är väldigt nogrann) Min häst som...
Svar
2
· Visningar
843
Senast: Eme_liie
·
Övr. Djur kan ni kolla på domhär bliderna och säga om min guppy ska ha yngen...
Svar
6
· Visningar
2 432
Senast: Lovehorse
·
P
Avel Hej! Jag har en häst som är efter hingsten Cordial och morfar är Luron. Jag undrar bara om det är någon som vet något om dessa hingstar...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: PolCord
·
Katthälsa Dags för stackars Batman att sluta sina dagar:cry: Det började med att jag och min syster tog hem en stallkatt från där vi har våran...
Svar
12
· Visningar
1 342
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka