Mina pållar går fortfarande på "bete"

W

woffihaa

Pga av det milda vädret även denna höst så går mina fortfarande på gräs:) Får bara någon dl krafft att blanda i mineraler. Alla tre är runda och fina( 2st vbl, 1st shettis). Har ytterligare en hage om dom ska få gå i ett par veckor. Dom motioneras bara lätt än så länge.
Fler om är lika lyckligt lottade;)?

Sv: Mina pållar går fortfarande på "bete"

det låter ju mkt trevligt för dom at få gå ute på gräs men det är väl nästa ingen näring i gräset såhär års?

Det måste va en hel del näring eftersom till och med min vallack som aldrig blir fet håller sig rund och fin:) givetvis behövs ju ganska stor hage och det har dom.

Det måste va en hel del näring eftersom till och med min vallack som aldrig blir fet håller sig rund och fin:) givetvis behövs ju ganska stor hage och det har dom.

det är ju sant men är han rund o fet på "rätt" sätt? brist på olika saker kan ju ge tjock mage, typ hängmage vid proteinbrist?!

nä men det är ju jätte bra om dom håller sig fina på gräset, kan ju tänka mig att det är betyligt godare med gräs än med hö även fast jag är skeptisk till att näringen är tillräcklig=) men jag litar på att du har koll på dina hästar och därför säger jag grattis till dina hästar som får äta så mkt gräs ;) :banana:

Vi är väldigt glada över att våra hästar (två st) fortfarande kan gå i gräshagarna. Visserligen har det gått färre hästar än vanligt i hagen, och det bidrar säkert, men vädret har varit underbart!
De går inne om nätterna o får hö morgon o kväll, men det måste ha funnits en del krut kvar i gräset, för de är väldigt fina i hullet (t.o.m. ngt tjocka :o )trots att de inte får några enorma mängder hösilage och kraft inne. (även fast jag tror att det kanske är dags att öka något, tycker de börjar tappa kring överlinjen)
Jag är lycklig så länge det håller i sig :)

Vad roligt att höra att jag inte är ensam! En tjej i en annan tråd blev rätt hårt åthutad för att hennes hästar fortfarande närde sig på gräs men jag kan berätta att det är samma hos mig!
Jag har en STOR hage med utedrift och de är så feta att jag har börjat ställa in hästarna om nätterna för att få bukt med hullet. Självklart får de lite hö eftersom de motioneras regelbundet. Och som jag skrev även där: det är INTE proteinbrist som ligger bakom valkarna på mina hästar...:D

vart bor du egentligen? här i västsverige finns inget gräs som går att livnära sig på.

det låter ju mkt trevligt för dom at få gå ute på gräs men det är väl nästa ingen näring i gräset såhär års?

Jag citerar mig själv från en annan tråd:

Vi analyserade vårt bete i sydöstra Sverige den 20 oktober i år. Faktiskt blev vi litet förvånade - så bra hade vi inte väntat oss. Smältbart råprotein 100 gr per kg ts, MJ 10,4 med 45 % fiberhalt.

Häromåret utförde MISTRA (Lifvendahl) en utvärdering av näringsvärde i naturbete i Västmanland. 21 oktober fanns det 110 gram smältbart råprotein per kg ts i den analyserade tuvtåteln.
.
Däremot kan ett gödslat men övervuxet bete ligga jättelågt i proteinvärde redan i juli och medföra att såväl dikor som fölston tacklar av..
HH

Ja för vår del här nere (södra skåne), så tror jag att det inte alls skulle vara en omöjlighet att hålla en relativt lättfödd häst enbart på gräs, förutsatt att man har en tillräckligt stor och "välmående" hage såklart, däremot vill man kanske ha in dem om natten, eller åtminstonde erbjuda hö som komplement ändå.

Jag bor i Småland ca 3mil söder om Värnamo. Hagen mina går i nu är återväxten efter sista höskörden som grannen gjorde. Fick nog växa till sig ca 2månader innan jag släppte dom där.

Till HH: Jag analyserade betet för två år sen i mitten på november och har för mig att det då var 27g SMRP/kg foder och 1,4MJ/kg foder:)

Så här såg min pålle ut för två år sen då oxå på bete i mitten av november. Ser likadan ut idag. Bedöm själva:)

PICT0056.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 789
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 539
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka