Mina katter vill inte flytta! hjälp!!

E

EmblaHamilton

har suttit och läst om en del kattägares flyttar med sina katter som gått hur bra som hellst! men inte med mina, jag har bott på det nya stället i två veckor med katterna nu, min Gustav och findus fick vara inne fyra dagar och bli"lugna" eftersom findus hatar att åka bil fick han bo här en dag längre än gustav som alltid är lugn! båda trivs inne, för dom är lugna och myser med en. Men så gick det tre dagar ute och så försvann gustav. jag blev såklart ledsen, för ska han hitta hem från nya gården så lär han behöva mycket tur. (vi har flyttat ca 5km) och han åkte bil hit! och när gustav varit borta i en och en halv vecka försvann findus... :cry: hursom så satte jag upp efterlysningar osv men inget svar. sedan dök gustav upp på gamla stället, så jag tog med han tillbaka hit, och idag fann jag även Findus på gamla stället. så det är nog inga skrönor att dom kan hitta hem! Jag ska berätta att dom är 6 år i september och dom har alltid vart både inne och ute katter. Findus var som sagt hemma i en och en halv vecka innan han försvann, han gick in och ut!

snälla nån som har några tipps?
 
Sv: Mina katter vill inte flytta! hjälp!!

Konkreta tips:

* Håll dem inna LÄNGRE innan du börjar låta dem "gå som de vill". (Minst två veckor, gärna minst en månad.)

* Sätt upp en rastgård för dem ute, så de kan vara ute men inte har möjlighet att smita till sitt gamla hem.

* Ev. kan det hjälpa att få dem mer hemmastadda om du skaffar en Feliway-adapter.

* Erbjud god mat, lek, extra mycket "uppmärksamhet" osv under den tid katterna är i "husarest" så att de verkligen uppskattar det nya hemmet.

Lycka till!
/Swat
 
Sv: Mina katter vill inte flytta! hjälp!!

Katterna har inte etablerat det nya stället som sitt nya revir ännu utan återvänder till den gamla gården och det dem fortfarande anser vara deras.
Swat gav bra tips, håll dem inne ett BRA tag, eller ute under uppsikt och låt dem ta sin tid att göra det nya stället till sitt. Håller med om att Feliway kan hjälpa också.
 
Sv: Mina katter vill inte flytta! hjälp!!

Konkreta tips:

* Håll dem inna LÄNGRE innan du börjar låta dem "gå som de vill". (Minst två veckor, gärna minst en månad.)

* Sätt upp en rastgård för dem ute, så de kan vara ute men inte har möjlighet att smita till sitt gamla hem.

* Ev. kan det hjälpa att få dem mer hemmastadda om du skaffar en Feliway-adapter.

* Erbjud god mat, lek, extra mycket "uppmärksamhet" osv under den tid katterna är i "husarest" så att de verkligen uppskattar det nya hemmet.

Lycka till!
/Swat

Håller med, förutom den där biten jag highlightat. Håll katterna inne och bygg dem en rastgård så slipper ni problemet för resten av livet. ;)
 
Sv: Mina katter vill inte flytta! hjälp!!

Fast om man bor på landet med bra möjligheter i övrigt för katterna att leva "fritt" med in- och utgång via ex. kattlucka så ser jag klara fördelar i det.

Rastgård är jättebra om man bor i närheten av trafikerade vägar, har många grannar, flyttar till ett väldigt "katt-tätt" område osv.
Men mina katter som är uppväxta på landet som ute- och innekatter under några år och sedan flyttades till ett liv i rastgård under ett drygt år och nu igen flyttat så att de sedan snart ett år kan "komma och gå som de vill" visar med all önskvärd tydlighet att DE trivs bäst med detta livet.

Inte för att de ger sej iväg och "rantar runt" utan för att de hittar sina favoritplatser där de har bäst "koll" på mushål, grannskap, tomtgränser, fågelbord osv. Och för att de har möjlighet att "vara med" när vi rensar ogräs, krattar eller pysslar med något annat utomhus.

/Swat
 
Sv: Mina katter vill inte flytta! hjälp!!

Fast om man bor på landet med bra möjligheter i övrigt för katterna att leva "fritt" med in- och utgång via ex. kattlucka så ser jag klara fördelar i det.

Rastgård är jättebra om man bor i närheten av trafikerade vägar, har många grannar, flyttar till ett väldigt "katt-tätt" område osv.
Men mina katter som är uppväxta på landet som ute- och innekatter under några år och sedan flyttades till ett liv i rastgård under ett drygt år och nu igen flyttat så att de sedan snart ett år kan "komma och gå som de vill" visar med all önskvärd tydlighet att DE trivs bäst med detta livet.

Inte för att de ger sej iväg och "rantar runt" utan för att de hittar sina favoritplatser där de har bäst "koll" på mushål, grannskap, tomtgränser, fågelbord osv. Och för att de har möjlighet att "vara med" när vi rensar ogräs, krattar eller pysslar med något annat utomhus.

/Swat

Men så har vi över 100 000 hemlösingar också. Folk som inte tar sitt ansvar med kastrering och ID-märkningar med samma tänk - katten ska få vara ute för vi bor ju på landet!

Svår fråga utan bra svar. Med det TS undrade var ju just hur h*n ska hålla katterna kvar hemma. Världen är tyvärr inte så kattanpassad som man kan tro..
 
Sv: Mina katter vill inte flytta! hjälp!!

Det har gått för kort tid. Syrran flyttade nån km från gamla stället och hon fick då springa och hämta ena katthonan 200 gånger minst där dom bott förut..och detta i flera månader. Till slut valde honan att faktiskt etablera sig på nya stället. Det tar sin lilla tid.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 360
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 900
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp